Lise 9. ve 10. sınıf öğrencilerinin internet bağımlılık düzeyleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, lise 9. ve 10. sınıf öğrencilerinin internet bağımlılık düzeyleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. İlişkisel tarama modeline uygun olarak düzenlenen araştırmada aşağıdaki sorulara cevap aranmıştır.1.Lise öğrencilerinin internet bağımlılık düzeyleri ile problem çözme düzeyleri arasında bir ilişki var mıdır?2.Lise öğrencilerinin internet bağımlılık düzeyleri cinsiyet, yaş, okul türü, ekonomik düzey, internet kullanım amacı ve internet kullanım süresi değişkenine göre farklılaşmakta mıdır?3.Lise öğrencilerinin problem çözme düzeyleri cinsiyet, yaş, okul türü, ekonomik düzey, internet kullanım amacı ve internet kullanım süresi değişkenine göre farklılaşmakta mıdır?Araştırmanın örneklemini, İstanbul ili Ümraniye ilçesindeki 1 Anadolu Lisesi, 1 Genel Lise ve 2 Meslek Lisesinden seçkisiz örnekleme yöntemlerinden tabakalı örnekleme kullanılarak seçilen 400 lise 9. ve 10. sınıf (197 kız, 203 erkek) oluşturmaktadır.Araştırmada, Young (1998) tarafından geliştirilen ve Bayraktar (2001) tarafından çevrilen ?İnternet Bağımlılığı Ölçeği? ile Heppner ve Peterson tarafından (1982) geliştirilen ?Problem Çözme Envanteri? kullanılmıştır.Araştırmada elde edilen verilerle ilgili analizler ?SPSS 15.0? programı kullanılarak yapılmıştır. Çözümleme ve yorumlamalarda ortalama (x), standart sapma (ss), bağımsız grup t-testi, frekans, yüzde dağılımları, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Pearson çarpım moment korelasyon katsayısı gibi istatistiksel teknikler kullanılmıştır.Araştırmadan elde edilen bulgulara göre öğrencilerin internet bağımlılık düzeyleri ile problem çözme beceri puanları arasında pozitif anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Öğrencilerin internet bağımlılık düzeylerinin cinsiyete, ekonomik düzeye, internet kullanım amacı ve süresine göre; problem çözme becerilerinin ise cinsiyete, okul türüne, interneti kullanım amacı ve süresine göre farklılaştığı tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: İnternet, internet bağımlılığı, problem çözme becerisi, lise öğrencileri In this research, it is aimed to investigate the relationship between internet addiction and problem solving skills of high school students (9th and 10th grade) in terms of several variables. It is looking for an answer to the following questions in the research prepared in accordance with relational survey model.1.Is there any relationship between internet addiction and problem solving ability of high school students?2.Is high school students? internet addiction differentiated to their sex, age, school, economic level, internet intended purpose and internet exposure time?3.Is high school students? internet addiction differentiated to their sex, age, school, economic level, internet intended purpose and internet exposure time?Research sample is composed of 400 high school students (9th and 10th grade / 197 girls and 203 men) chosen from 1 Anatolian High School, 1 General High School and 1 business high school which are located in Ümraniye district in İstanbul by stratified sampling method of random sampling method.In this research, is used ?Internet Addiction Scale? which is translated by Bayraktar (2001), is originally prepared by Young (1998). Also is used ?Problem Solving Inventory? by prepared Heppner and Peterson (1982).?SPSS 15.0? statistics program is used for analysing datas in this research. Analysing and commenting phases; average (x), standard deviation, independent t test, frequency, percentage distributions, ANOVA, Pearson moment correlation coefficient are used.According to the results, there is positive relationship between high school students? internet addiction and problem solving skills. Students? internet addiction is differentiated to their sex, economic level, internet intended purpose and exposure time. Students? problem solving skills are differentiated to their sex, economic level, internet intended purpose and exposure time.Key-words : Internet, internet addiction, problem solving skills, high school students
Collections