Anlam arayışı eğitim programının lise öğrencilerinin öznel iyi oluş düzeylerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, anlam arayışı eğitim programının lise öğrencilerinin öznel iyi oluş düzeylerine etkisi incelenmiştir. Araştırma Yaşar Dedeman Anadolu İmam Hatip Lisesi'nde eğitim gören 30 öğrenci ile gerçekleştirilmiş olup araştırmada veri toplama aracı olarak `Öznel İyi Oluş Ölçeği` ve araştırmacı tarafından geliştirilen `Anlam Arayışı Eğitim Programı` kullanılmıştır.Araştırmanın katılımcı ve kontrol gruplarının belirlenmesi için Sarıyer Yaşar Dedeman Anadolu İmam Hatip Lisesi'nde eğitim gören 170 gönüllü öğrenciye Öznel İyi Oluş Ölçeği uygulanmış ve öznel iyi oluş ölçeği kriterlerine göre öznel iyi oluş düzeyi en düşük 30 öğrenci belirlenmiştir. Daha sonra öznel iyi oluş düzeyi en düşük ilk iki öğrenciden başlanarak 15 er kişilik iki grup oluşturulmuş ve ardından bu iki grup random atama (yansız) yolu ile biri katılımcı diğeri de kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Katılımcı grubuna atanan öğrenciler ile bireysel görüşme yapıldıktan sonra araştırmacı tarafından geliştirilen ve 45 dakika süren 10 oturumluk `Anlam Arayışı Eğitimi Programı` uygulanmıştır. Bu program, varoluşsal psikoloji, bireysel psikoloji, ben ötesi psikoloji ve bilişsel psikolojinin insana ve ihtiyaçlarına bakışını temel alarak oluşturulmuştur. Eğitimin amacı öğrencilerin kendi hayatlarına ve içinde yaşadıkları dünyaya yönelik farkındalık sahibi olmaları, insani ihtiyaçlarına yönelik farkındalık kazanmaları olarak belirlenmiştir. Ayrıca sahip olduklarına geniş bir persperktiften bakmalarını sağlamak ve bu sayede öznel iyi oluşlarını arttırmaktır. Kontrol grubuna ise araştırma sürecinde hiçbir işlem yapılmamıştır. Eğitim programının bitiminde katılımcı ve kontrol grubu öğrencilerine son test uygulanmıştır. Daha sonra öğrencilerin ön test- son test öznel iyi oluş puanları arasında anlamlı bir fark olup olmadığı `Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi` ile analiz edilmiştir.Yapılan analizler sonucunda katılımcı grubu öğrencilerinin son test puanları arttığı, ancak katılımcı ve kontrol grubu öğrencilerinin son test puanları arasında anlamlı bir farklılaşma olmadığı görülmüştür. Araştırmanın bulguları anlam arayışı ve öznel iyi oluş literatürü temel alınarak yorumlanmış ve bu bulgular doğrultusunda araştırmacılara öneriler sunulmuştur.Anahtar Kelimeler: Anlamsızlık, Anlam Arayışı, Ergenlik, Hayatın Anlamı, Öznel İyi Oluş, Mutluluk ve Olumlu Düşünme The effect of the Meaning Search Educational Program on the levels of subjective well being for high school students was studied in this research study. Thirty students from Yaşar Dedeman Anadolu İmam Hatip High School partcipated in the study. Subjective well- being scale and `Meaning Search Educational Program` developed by the researcher were used as data collection tools.The researcher conducted a pretest with the Subjective well being scale with 170 volunteer students who study at Yaşar Dedeman Anadolu İmam Hatip High School, Sarıyer to define a participant group and a control group for the research study. According to the results of the pretest 30 students with the lowest level of subjective well being were defined. Two groups with 15 participants were set up on the basis of odd and even numbers. The participant and the control groups were selected randomly. The researcher conducted individual interviews with the participant group. Then, the researcher developed `A Meaning Search Educational Program` that consisted of 10 sessions and lasted for approximately 45 minutes each. The view of human in existential psycology, individual psychology, transpersonal psychology and cognitive psychology was taken as a foundation for this program. The aims of the program were to build students' awareness of themselves and the world they live in, their human needs and to provide a broad perspective on what they possess, thus, to increase their subjective well-being. There weren't any application in the control group during the research process. At the end of the training program the postest was administered to the participant group and control group. Finally `Wilcoxon signed- rank test ` was a aplied to analalyze if there is a significant difference between the subjective well-being scores of the groups.The results of the analysis showed that there is an increase in the post test scores partipant group. However, the post test scores of the students between the conrol group and of the paticipant group didn't show significant variation. The findings of the research, were interpreted on the bases of the literature on the search for meaning and subjective well-being. According to these findings, recommendations have been presented to the researchers. Key Words: Absurdity, Search for Meaning, Adolescence, Meaning of Life, Subjective Well-Being, Happiness and Positive Thinking
Collections