10. ve 11. sınıf lise öğrencilerinin yalnızlık ve sosyal medyaya ilişkin tutumlarının incelenmesi (Kadıköy ilçesi örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın temel amacı, 10. ve 11.sınıf öğrencilerinin yalnızlık düzeyleri ile sosyal medyaya ilişkin tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Bu araştırmayla ayrıca, öğrencilerin yalnızlık düzeyleri ve sosyal medyaya tutumlarının çeşitli sosyo-demografik özelliklere (cinsiyet, sınıf düzeyi, okul türü, öğrencilerin baba meslekleri, öğrencilerin anne meslekleri, öğrencilerin baba eğitim düzeyleri, öğrencilerin anne eğitim düzeyleri, ailenin ekonomik durumu, ailedeki kişi sayısı, öğrencilerin sosyal medya sitelerine üye olup olmama durumları, üyelik süreleri, kullanım sıklıkları ve kullandıkları araç) göre farklılaşıp farklılaşmadığı da incelenmiştir.Araştırma 2014-2015 eğitim-öğretim yılı İstanbul ili Kadıköy ilçesi Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı 4 devlet okulunun 10'uncu ve 11'inci sınıflarında okuyan 120 kız ve 130 erkek toplam 250 öğrenci üzerinde yapılmıştır.Bu araştırmada lise öğrencilerinin yalnızlık düzeylerini ölçmek için `UCLA Yalnızlık Ölçeği` (Demir, 1989), sosyal medya sitelerine yönelik tutumlarını ölçmek için de `Sosyal Medya Tutum Ölçeği` (Otrar ve Argın, 2013) ve sosyo-demografik değişkenlere yönelik bilgi almak için `Kişisel Bilgi Formu` kullanılmıştır.Örneklem grubundan elde edilen veriler SPSS 15.0 programında analiz edilerek yorumlanmıştır. Bulguların analizinde frekans ve yüzde dağılımları kullanılmış, ayrıca gruplar arası farkı belirlemede Bağımsız Gruplar t Testi, Kruskal Wallis-H Testi, hangi gruplar arasında farklılık olduğunu belirlemede Mann Whitney-U ve Scheffe Testi Analizleri; ikiden fazla grubun ortalamalarını karşılaştırılmak için tek yönlü varyans analizi (ANOVA) tekniği ve gruplar arasındaki ilişkiyi belirlemede ise Pearson Momentler Çarpım Korelasyon Analizi uygulanmıştır.Araştırmanın bulguları değerlendirildiğinde, UCLA yalnızlık ölçeği ile sosyal medya tutum ölçeği ve alt boyutları arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapılan Pearson Momentler Çarpım Korelasyon Analizi sonucunda, sosyal medya tutum ölçeği ile UCLA yalnızlık ölçeği (r=.85; p<.001) arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki; sosyal medya tutum ölçeği sosyal yetkinlik alt boyutu ile UCLA yalnızlık ölçeği (r=.85; p<.001) arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki; sosyal medya tutum ölçeği paylaşım ihtiyacı alt boyutu ile UCLA yalnızlık ölçeği (r=.67; p<.001) arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki; sosyal medya tutum ölçeği öğretmenlerle ilişki alt boyutu ile UCLA yalnızlık ölçeği (r=.19; p<.01) arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki; sosyal medya tutum ölçeği sosyal izolasyon alt boyutu ile UCLA yalnızlık ölçeği (r=-.15; p<.05) arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Başka bir deyişle; yalnızlık arttıkça sosyal medyaya tutum toplam puanı, sosyal yetkinlik, paylaşım ihtiyacı ve öğretmenlerle ilişki alt boyutları istatiksel olarak anlamlı olacak şekilde yükselmiş; sosyal izolasyon alt boyut puanları istatiksel olarak anlamlı olacak şekilde düşmüştür. Diğer taraftan; öğrencilerin yalnızlık düzeyleri ve sosyal medyaya tutumlarının bazı sosyo-demografik değişkenlere göre farklılık göstermesi de elde edilen bulgular arasındadır.Anahtar Kelimeler: Yalnızlık, Sosyal medya, Lise öğrencileri. The basic aim of this research is to investigate relationship between loneliness levels and attitude towards social media sites among 10th and 11th grade students. In this study, it was also examined that loneliness levels and attitudes towards social media sites differentiate or not in terms of various socio-demographic characteristics of the students (gender, grade level, school type, students' parent's occupations, educational level of the students' parents, the family's economic status, number of people in the family, the case whether students member of social media sites or not, membership duration, frequency of use, and the tools they use). The study was conducted in the 2014-2015 academic year on 120 female and 130 male students (total 250) studying 10th and 11th grades in four state schools relating to Kadikoy district National Education Directorate, Istanbul. In this study, it was used `UCLA Loneliness Scale` (Demir, 1989) to measure the loneliness levels of high school students, `Social Media Attitude Scale` (Otrar ve Argın, 2013) for measuring the attitude to the social media sites and `Personal Information Form` for socio-demographic variables.The data obtained from the sample group was analyzed by SPSS 15.0 software and interpreted. The frequency and percentage distributions were used in the analysis of findings, as well as Independent Groups t test and Kruskal-Wallis H-Test to determine the difference between groups; Mann Whitney-U and Scheffe Test Analysis in determining the difference between the groups; One-way analysis of variance (ANOVA) techniques for comparison average of the groups more than two; Pearson Product Moment Correlation Analysis to determine the relationships between groups was applied. As findings of the research were evaluated, at the end of the Pearson Product Moment Correlation Analysis done to identify the relationship between UCLA Loneliness Scale and Social Media Attitude Scale and sub-dimensions of that, a positive relation has been found between UCLA loneliness Scale and Social Media Attitude Scale and sub-dimensions (Social Competence, Need for Sharing and Relationships with Teachers), in other hand a negative relation has been found between UCLA Loneliness Scale and the sub-dimension Social İsolation of Social Media Attitude Scale. In other words, in a line with increase of UCLA loneliness Scale the scores Social Media Attitude Scale and its sub-dimensions such as Social Competence, Need for Sharing and Relationship with Teachers statistically increase and the score of sub-dimensions such as Social İsolation decrease significantly. On the other hand / Moreover, it was also found out that the loneliness level of the students and their attitude towards social media sites can differentiate according to the various socio-demographic characteristics.Key words: Loneliness, Social media, High school students.
Collections