Küreselleşme sürecinde uluslararası öğrenci hareketliliğinin sorunları: Türkiye`deki Kosovalı öğrenciler örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı; Kosova Cumhuriyeti'nden Türkiye'ye yükseköğrenim görmeye gelenburslu öğrencilerin eğitimlerini sağlıklı ve huzurlu sürdürebilmeleri için, öğrenim gördüklerisüre içerisinde karşılaştıkları zorlukların, problemlerin, ihtiyaçların ve beklentilerinbelirlenmesidir.Araştırma, nicel tarama modeli kullanılarak yapılmıştır. Çalışma grubunu; 2012-2013 yılındaTürkiye'nin değişik illerinde bulunan, Büyük Öğrenci Projesi ile burslu öğrenim görmeye hakkazanmış, Kosova uyruklu, lisans ve lisansüstü öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmadaveriler araştırmacı tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu ve anket ile toplanmıştır.Türkiye'deki öğrenim sürecine ilişkin Kosovalı öğrencilerin görüşlerini betimlemek amacıylaon sorudan oluşan kişisel bilgi formu ve on yedi sorudan oluşan anket hazırlanmış ve 286öğrenciye uygulanmıştır. Araştırma sonucunda veriler, SPSS Windows paket programınagirilmiş ve analiz edilmiştir. Elde edilen verilerin frekans ve yüzde dağılımları hesaplanmış,bu dağılımlar tablolar halinde gösterilmiştir. Analiz yaparken ortalama, standart sapma gibitanımlayıcı istatistiklerden de yararlanılmıştır. Değişkenlerin alt kategorileri ile aralarındafarklılık olup olmadığına ise kay kare analizi ile bakılmıştır.Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre; öğrencilerin tercih yapmadan önceTürkiye'deki üniversite ve bölümlere ilişkin yeterli bilgiye sahip olmadıkları görülmektedir.Öğrenciler Kosova'da aldıkları eğitimin, Türkiye'de başarılı olabilmek için yeterli olmadığınıve Türkiye'deki eğitim sürecine kolaylıkla uyum sağlayamadıklarını belirtmişlerdir.Öğrencilerin çoğunluğu yabancı uyruklu öğrencilerin, Türk öğrencilerden ayrı birdeğerlendirme sistemine tabi tutulması gerektiği görüşündedir. Bulgular arasında sunulanpsikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin yeterli düzeyde olmadığı görülmektedir.Kosovalı öğrenciler Türkiye'de aldıkları eğitimin, Kosova'ya döndüklerinde iş bulmalarınıkolaylaştıracağına inanmaktadırlar.Türkiye'deki eğitimin niteliği ve akademik süreç ile ilgili gerekli bilgilendirmenin yer aldığıoryantasyon eğitimleri düzenlenmeli ve öğrencilerin genelinin bu eğitime dahil edilmesiönerilmektedir. Türkiye'deki üniversite ve bölümlere ait öğrencilerin detaylı bilgiye sahipolabileceği tanıtımlar hazırlanmalıdır. Psikolojik ve rehberlik faaliyetlerinin daha aktifçalışması ve öğrencilerin için ulaşılabilir bir şekilde örgütlenmesi önerilmektedir. Öğretimelemanlarının da öğrencilerin ihtiyaçlarına karşı özverili olması gerekmektedir. Öğrencilerinmezun sonrası takibinin yapılması ve mezunlarla ilişkilerin koparılmaması önemli bir diğeröneridir.Anahtar Sözcükler: küreselleşme, öğrenci hareketliliği, öğrenci sorunları, uluslararasıöğrenciler, yükseköğrenim The aim of this study is to determine the difficulties, problems, needs and expectations of thestudents came to take higher education in Turkey from the Republic of Kosovo, during theireducation period in order to be able to maintain their education in a healthy and peaceful way.The research was conducted using a quantitative screening research model. Working group isconsist of the Kosovar undergraduate and graduate students whom presents in various citiesof Turkey in 2012-2013 who had the right of scholarship by Large Student Project. The datawere collected through a personal information form developed by the researcher and aquestionnaire. A personal information form consisting of ten questions and a questionnaireconsisting of seventeen questions were prepared and administered on 286 students in order todescribe the views of Kosovar students on the learning process in Turkey. At the end of theresearch, the data were entered and analyzed in SPSS Windows package program. Frequencyand percentage distributions of the obtained data were calculated, and these distributions areshown in tables. In the analysis, descriptive statistics such as mean, standard deviation werealso used. Whether or not there is any difference between the subcategories of the variableswas examined by using a chi-square analysis.According to the findings obtained as a result of the research; it seems that students do nothave enough knowledge about the universities and departments in Turkey before making theirchoice. They stated that the education they receive in Kosovo is not sufficient to be successfulin Turkey and they can't easily adapt to the educational process in Turkey. The majority ofthe students think that foreign students should be subject to a system of evaluation differentfrom Turkish students. It seems that psychological counseling and guidance services amongthe findings are not sufficient. Kosovar students believe that the education they receive inTurkey will make it easier for them to find jobs when they return to Kosovo.Orientation trainings in which the necessary information about the quality of education andthe academic process in Turkey are included should be organized and it is recommended thatall of the students should be included in this training. Presentations belonging to theuniversities and departments in Turkey should be prepared in order to have detailedknowledge of the students. It is recommended that psychological and guidance activitiesshould be run more actively and be organized accessible for students. Instructors must also beself-sacrificing to the needs of the students. It is another important proposal that the studentsshould be followed after the graduation and not to break the relations with the graduates.Keywords: globalization, student mobility, student problems, international students, highereducation
Collections