Ortaöğretime öğretmen yetiştirme modeli üzerine öğretmen eğiticilerinin düşünceleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Toplumların kalkınmasında ve refah seviyesinin yükselmesinde kuşkusuzdur ki eğitim en önemli faktör olmuştur. Ülkeler her dönem bireylerinin çağa uygun eğitimi alması için eğitim ve öğretim stratejileri geliştirmeye çalışmış ve uygulamıştır. Tüm bu eğitim ve öğretim faaliyetleri içinde toplumu ileriye taşıyacak olan kişi ise öğretmendir. Dolayısıyla öğretmenin niteliği, aldığı eğitim, genel dünya görüşü ulusların çağdaş medeniyetler seviyesine çıkmasında birinci derecede etkilidir. Bu noktadan hareket ile öğretmen yetiştirme, politika geliştiricilerin en önemli meselelerinden birisi olmuştur.Öğretmen yetiştirme konusunda da şüphesizdir ki eğitim fakülteleri ve bu kurumlarda görev yapan öğretmen eğiticileri ön plana çıkmaktadır. Öğretmen eğiticilerinin, öğretmen yetiştirme modellerine yaklaşımları, tutumları ve fikirleri model ve politika geliştiriciler için oldukça önemli olmaktadır. Bu sebeple öğretmen yetiştirme hususunda, öğretmen eğiticilerinden alınacak geri dönütler dahilinde model geliştirme çalışmaları veya revizyonları yapılabilecektir.Bu araştırmanın amacı genel ortaöğretime öğretmen yetiştirme modeli üzerine öğretmen eğiticilerinin düşüncelerinin ortaya çıkarılmasıdır. Bu çalışma İstanbul'da bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinde, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Sosyal Bilimler ve Türkçe Eğitimi Bölümü ve Eğitim Bilimler Bölümü'nde görev yapan 12 öğretmen eğiticisinin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın amacına uygun olarak nitel araştırma metodu benimsenmiştir. Katılımcıların ortaöğretime öğretmen yetiştirme modeli hakkındaki düşüncelerini belirleme amacıyla yarı yapılandırılmış görüşme tekniğine uygun olarak 'Öğretmen Yetiştirme Sorunu Üzerine Öğretmen Eğiticisi Görüşme Formu' oluşturulmuş ve görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler sürekli karşılaştırma yöntemi ile analiz edilmiştir. Analiz sonucunda oluşturulan temalar ve kodlar oluşturulmuş, anlamlı birimler halinde sistematize edilmiştir. Kuram oluşturma yaklaşımına uygun olarak, öğretmen eğiticilerinin görüşleri doğrultusunda bir model önerisi oluşturulmuştur.Çalışmanın sonuçları, öğretmen yetiştirme modeli üzerinde, dört yıllık eğitim süresinin yeterli olmadığını ortaya koymuştur. Okul Deneyimi ders saatinin süresinin azaltılması ile öğretmen adaylarının niteliğini azaltan bir sorun ortaya çıkmıştır. Pedagojik formasyon programları ile nitelikli öğretmen yetiştirmenin mümkün olmadığına ulaşılmıştır. Öğretmen adaylarının mezuniyet başarılarının belirlenmesinde iletişim becerileri ve staj uygulamalarından alacakları puanların da kullanılmasına dair olumlu algılar vardır. Eğitim fakültesinde görev yapan öğretmen eğiticileri arasında, araştırmacı akademisyen ve ders veren akademisyen branşlaşması yapıldığı zaman daha nitelikli öğretmen yetiştirilebileceğine dair tutumlar saptanmıştır. Öğretmen yetiştirme programlarının ülke'nin bölgesel unsurlarını dikkate alarak geliştirilmesi gerektiğine dair ortak bir düşünce vardır. No doubt, education is the most important factor for the development of societies and rising the welfare level. Every era, countries have tried to develop and implement education and training strategies in order that individuals can get avant-garde education. In all of these educational activities, people who move the society forward are the teachers. So, qualifications, education level, world perspective of teachers are significantly effective in that nations can reach the level of modern civilizations. From this point forth, educating teachers is one of the most important issues for policy makers.No doubt, education faculties and teacher instructors who work in these institutions come into prominence about educating teachers. Instructors' attitudes, ideas and approaches to the teacher training models are very important for model or policy makers. Thus, studies or revisions of model improvement can be done in virtue of feedbacks which are obtained from teacher instructors. Aim of this research is to find out thoughts of teacher instructors about the model of teacher training for secondary education. This study has been carried out in education faculty of a state university in İstanbul with the participation of 12 teacher instructors who work in Mathematics and Science Division, Social Sciences and Turkish Education Division and Pedagogy Division. Qualitative research method is applied according to aim of the study. Teacher Instructor Interview Form on Teacher Training Problem was formed and interviews have been made according to semi-structured interview technique so as to determine the participants' thoughts about the model of teacher training for secondary education. Obtained data has been analysed with consistently comparison method. Themes and codes formed with the result of the analysis have been systematized as a meaningful whole. A model suggestion has been formed in the direction of thoughts of teacher instructors according to approach of theory building.Results of the study about teacher training method have shown that 4 year education is not sufficient. Reducing the education time about school experience has revealed an issue which reduces the qualification of teacher candidates. It is understood that it is impossible to train qualified teachers with pedagogical formation programmes. There is positive perception about using internship scores and communication skills scores to determine the graduation grade of teacher candidates. By branching out as researcher and instructor among the teacher instructors who work at educational faculties, it is possible to train more qualified teacher. There is a common thought that teacher training programmes should be improved considering the regional factors of countries.
Collections