İbn Haldun`un eğitim görüşleri ve eleştirel bir bakış açısıyla çağdaş sosyal bilgilere aktarımının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İbn Haldun (1332-1406), sosyolojinin ve tarih felsefesinin kurucusu sayılmıştır. Kendisinin `umran` ilmi olarak adlandırdığı mozaik oluşumun temel konularından biri de eğitim olmuştur. İbn Haldun'un eğitim felsefesiyle ilgili görüşleri toplum ve tarihle yakından ilgilidir. Onun Mukaddime adlı eserinde yer alan eğitime yönelik görüşlerinin, eğitim bilimleri alanında incelenmemiş olması ve Sosyal Bilgilerle ilişkilendirilmemiş olması bu araştırmanın ortaya çıkmasında etkili olmuştur. Bu araştırmanın amacı, İbn Haldun'un eğitime yönelik görüşlerinin ortaya konulması ve bu görüşlerinin çağdaş Sosyal Bilgiler eğitimine olan katkılarını ortaya çıkarmaktır. Sosyal Bilgilerdeki yaklaşımlara yönelik karşılaştırmalar ve analizler yaparak eğitime yönelik ilke ve yöntemlerin geliştirilebilmesi açısından önemlidir.Bu araştırmada örneklem olarak 2012 yılı baskılı olan, Süleyman Uludağ tarafından tercüme edilen İbn Haldun'un Mukaddime adlı eseri içerik çözümlemesi yapılarak incelenmiştir. Çalışmada ilk olarak İbn Haldun'un hayatına dair bilgiler verilmiş, daha sonra eğitim hakkındaki görüşleri incelenmiştir. Bunu yaparken de çağdaş Sosyal Bilgiler eğitiminde yer alan eğitim ilke ve yöntemleriyle ilişkili olarak analiz edilmiştir.Sonuç olarak İbn Haldun'un eğitim hakkındaki görüşleri, modern eğitim görüşlerine uymaktadır. Bu görüşleri hala etkinliğini ve güncelliğini korumaktadır ve çağdaş Sosyal Bilgilerin eğitim anlayışına temel olacak niteliklere sahiptir. Bu yüzden İbn Haldun'un eğitim görüşleri Sosyal Bilgilerde kaynak olarak kullanılabilir. Anahtar sözcükler: İbn Haldun, Mukaddime, eğitim- öğretim, bilgi, sosyal bilgiler, umran Ibn Haldun(1332-1466) was considered the founder of sociology and philosopyof history . One of main subjects of mosaic formation, which he called `umran` science , was education. Ibn Haldun's views on the philosopy of education are closely related to society and history. The fact his views on education in the Mukaddime were not studied in the field of educational sciences and not related to Social Studies have been effective in the emergence of this research. The aim of this research is to reveal Ibn Haldun's viewson education and to reveal his contributions to contemporary Social Studies education. It is important in terms of developing the principles and methods for education by making comparisons and analyzes for approaches in Social Studies.In this resarch as an example, Ibn Haldun's Mukaddime work, translated as Süleyman Uludağ in 2012, was analyzed by conducting the content analysis, in the study, firstly information was given about he life of Ibn Haldun and then this opinions about education were analyzed. In doing so, it has been analyzed in relation to the educational principles and methods included in contemporary Social Studies education.As a result, Ibn Haldun's views on education correspond to the views of modern education. These views are still effective and up-to –date and have the qualifications to be based on the educational understanding of contemporary Social Studies. Therefore, Ibn Haldun's educational views can be used as a source in Sociel Studies.Key Words: Ibn Haldun, Mukaddime, educational, information, Social Studies, umran.
Collections