Öğretmen görüşlerine göre örgütsel sosyalleşme ile dönüşümcü liderlik arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Sosyalleşme, bireyin kimlik bulma sürecidir. Çalışanların örgüte uyumunu sağlamak için örgütsel sosyalleşme faaliyetleri yapmak gerekir. Bu faaliyetler, bireyin yeni bir ortama uyumu için yapılır. Birey, sosyalleşmede başarısız olduğunda, işten ayrılmayı düşünecektir. Bu nedenle sosyalleşme süreci birey ve örgüt bakımından önemlidir. Günümüzde her şey gibi örgütler de hızlı bir değişim ve dönüşüm yaşamaktadır. Bu bakımdan, her türlü donanım ve yetkinliği taşıyan liderlere ihtiyaç duyulmaktadır. Dönüşümcü liderliğin odak noktası insan ve değişimdir. Bu araştırmada, öğretmen görüşlerine göre örgütsel sosyalleşme ve dönüşümcü liderlik arasındaki ilişki incelenmiştir. Bu ilişkinin incelenmesi için İstanbul ili Tuzla ilçesindeki ortaöğretim kurumları öğretmenleri evren olarak seçilmiştir. Rastgele örnekleme yöntemiyle seçilen okullardaki öğretmenlerden 302 öğretmene ulaşılmıştır. Örgütsel Sosyalleşme Ölçeği, Dönüşümcü Liderlik Ölçeği ve kişisel özellikleri belirlemek amacıyla kişisel bilgi formu aracılığıyla veriler toplanmıştır. Elde edilen veriler SPSS programında analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre, katılımcıların çoğunun hem örgütsel sosyalleşme düzeylerinin yüksek seviyede olduğu hem de algıladıkları dönüşümcü liderlik düzeyinin yüksek olduğu tespit edilmiştir. İki ölçek puanı arasındaki ilişkinin pozitif yönde yüksek düzeyde anlamlı olduğu belirlenmiştir. Ölçeklerin alt boyutları arasındaki ikili ilişkilerin de yüksek düzeyde anlamlı olduğu görülmüştür. Araştırmada demografik özelliklere göre farklılaşma olup olmadığının tespit edilmesine yönelik analizler sonucunda; örgütsel sosyalleşme düzeyleri arasında cinsiyet, yaş, medeni durum, mesleki kıdem, çalışılan kurum türünde anlamlı farklılıklar ortaya çıkmamıştır. Bununla birlikte okulda çalışma süresinde anlamlı farklılık bulunmuş, 0-5 yıldır bulunduğu okulda çalışan öğretmenlerin daha düşük örgütsel sosyalleşme puanına sahip olduğu belirlenmiştir. Algılanan dönüşümcü liderlik ölçeği puanları karşılaştırıldığında ise cinsiyet, medeni durum, çalışılan kurum türü ve bulunulan okulda çalışma süresine göre anlamlı farklılaşma bulunamamıştır. Yaş değişkenine göre anlamlı farklılık bulunmuştur, 51-60 yaş aralığında olan öğretmenlerin algıladığı dönüşümcü liderlik düzeylerinin daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Mesleki kıdem değişkenine göre de anlamlı farklılık bulunmuştur, 21 yıl ve üzeri mesleki kıdeme sahip öğretmenlerin algıladığı dönüşümcü liderlik düzeylerinin daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Socialization is the process of finding an individual's identity. Organizational socialization activities should be carried out to ensure the harmony of employees to the organization. These activities are carried out to adapt the individual to a new environment. When the individual fails to socialize, he / she will consider leaving the job. herefore, the process of socialization is important for the individual and the organization. Nowadays, organizations like everything else are experiencing a rapid change and transformation. In this regard, all kinds of hardware and competence leaders are needed. Transformer leadership focus mainly on human ve change. In this study, the relationship between organizational socialization and transformer leadership according to teachers' opinions is examined. In order to examine this relationship, teachers of secondary education institutions in Tuzla, Istanbul were selected as universe. A total of 302 teachers were reached from the teachers in the schools selected by random sampling method. Organizational Socialization Scale , Transformer Leadership Scale and data were collected through the personal information form prepared by the researcher to determine demographic characteristics. The data were analyzed in SPSS program. According to the results of the analysis, it was found that most of the participants had high levels of organizational socialization and also perceived high level of transformational leadership. The relationship between two scale scores was found to be highly significant in a positive way. It was observed that the relationship between the sub-dimensions of the scales was highly significant. As a result of the analyzes to determine whether there is any variation in demographic characteristics; No significant differences were found between the levels of organizational socialization in terms of gender, age, marital status, vocational seniority and the type of institution studied. A significant difference was found in the duration of study in the current school, and it was found that teachers working in the school where they were in the age of 0-5 years had a lower organizational socialization score. There were no significant differences in terms of gender, marital status, the type of institution studied, and the duration of study in the school. A significant difference was found according to the age variable, and it was determined that the transformational leadership levels perceived by the teachers in the 51-60 age group were higher than the others. There was also a significant difference according to the professional seniority variable. It was determined that the transformational leadership levels perceived by the teachers who have 21 years or more of seniority were higher than the others.
Collections