`Marmara üç aşamalı bilişsel karar verme becerilerini geliştirme modeli`nin akademik başarısı düşük dördüncü sınıf öğrencilerinin karar verme, problem çözme becerisi ve akademik başarısına etkisi
dc.contributor.advisor | Baysal, Zeliha Nurdan | |
dc.contributor.author | Çimşir, Serap | |
dc.date.accessioned | 2020-12-30T06:28:06Z | |
dc.date.available | 2020-12-30T06:28:06Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-10-08 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/473505 | |
dc.description.abstract | Yapılan bu araştırmayla, ilkokul dördüncü sınıf Sosyal Bilgiler dersinde `Marmara Üç Aşamalı Bilişsel Karar Verme Becerilerini Geliştirme Modeli`nin, akademik başarısı düşük dördüncü sınıf öğrencilerinin karar verme, problem çözme becerisi ve akademik başarısına etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın amacı doğrultusunda aşağıdaki hipotezler test edilmiştir:1.`Marmara Üç Aşamalı Bilişsel Karar Verme Becerilerini Geliştirme Modeli`nin uygulanması akademik başarısı düşük ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin karar verme becerilerini olumlu yönde geliştirmektedir.2.`Marmara Üç Aşamalı Bilişsel Karar Verme Becerilerini Geliştirme Modeli`nin uygulanması akademik başarısı düşük ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin problem çözme becerilerini olumlu yönde geliştirmektedir.3. `Marmara Üç Aşamalı Bilişsel Karar Verme Becerilerini Geliştirme Modeli`nin uygulanması akademik başarısı düşük ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin Sosyal Bilgiler dersindeki akademik başarılarını artırmaktadır.Araştırmada, zayıf deneysel desenlerden olan tek grup öntest-sontest desen kullanılmıştır. Çalışma grubunu kolay ulaşılabilir örneklem olarak, 2017-2018 eğitim öğretim yılında İstanbul ili Ümraniye ilçesindeki bir ilkokulun dördüncü sınıfına devam eden yedi şubeden seçilen akademik başarısı düşük 26 öğrenci (18 erkek-8 kız) oluşturmuştur. Çalışma grubu oluşturulurken, akademik başarısı düşük öğrencileri tespit etmek amacıyla; araştırmacı tarafından hazırlanan `Sosyal Bilgiler Akademik Başarı Testi` uygulanmış, daha sonra öğretmen görüşleri alınmış ve öğrencilerin e-okul notları incelenmiştir. Araştırmada deney grubuna deneysel işlemden önce demografik özellikleri belirlemek için `Kişisel Bilgiler Formu` uygulanmıştır. Öğrencilere öntest olarak `Sosyal Bilgiler Akademik Başarı Testi`, `İlkokul Öğrencileri için Marmara Karar Verme Beceri Algısı Ölçeği` ve `İlköğretim Düzeyindeki Çocuklar için Problem Çözme Envanteri` uygulanmıştır. Aynı ölçme araçları uygulamanın sonunda sontest olarak ve uygulama bittikten 4 hafta sonra da kalıcılık testi olarak uygulanmıştır.Araştırmada üç aşamadan oluşan `Marmara Üç Aşamalı Bilişsel Karar Verme Becerilerini Geliştirme Modeli`nin öğrenme aşaması için `Bilinçli Tüketicilik`, geliştirme aşaması için `Doğal Kaynaklar` ve pekiştirme aşaması için `Çocuk Hakları` ile ilgili sorunlar ele alınmıştır. Modelin üç aşaması için standartlaştırılmış basamaklar ve oturumlar uzman görüşleri alınarak oluşturulan etkinliklerle işlenmiştir. Verilerin analizinde; deney gurubu öntest-sontest, sontest-kalıcılık testi ve öntest-kalıcılık testi arasındaki farkı belirlemek için ilişkili örneklem t-testi (paired sample t-test) yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda;1.`Marmara Üç Aşamalı Bilişsel Karar Verme Becerilerini Geliştirme Modeli`nin uygulanması akademik başarısı düşük ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin karar verme becerilerini olumlu yönde geliştirdiği ve bu etkinin kalıcı olduğu,2.`Marmara Üç Aşamalı Bilişsel Karar Verme Becerilerini Geliştirme Modeli`nin uygulanması akademik başarısı düşük ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin problem çözme becerilerini olumlu yönde geliştirdiği, bu etkinin kalıcı olduğu,3.`Marmara Üç Aşamalı Bilişsel Karar Verme Becerilerini Geliştirme Modeli` uygulanması akademik başarısı düşük ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin Sosyal Bilgiler dersindeki akademik başarılarını artırdığı, bu etkinin kalıcı olduğu tespit edilmiştir. | |
dc.description.abstract | With this research, it was aimed to determine the effect of `Marmara Three-Stage Cognitive Decision Making Skills Development Model` on the decision-making, problem-solving skills and academic achievement of students with low academic achievement in the fourth grade social studies course. For the purpose of the research, the following hypotheses were tested:1.The implementation of `Marmara Three-Stage Cognitive Decision Making Skills Development Model` improves the decision-making skills of fourth grade students with low academic achievement in a positive way.2.The implementation of `Marmara Three-Stage Cognitive Decision Making Skills Development Model` improves problem solving skills of fourth grade students with low academic achievement positively.3.The implementation of `Marmara Three-Stage Cognitive Decision Making Skills Development Model` increases the academic achievement of fourth grade students with low academic achievement in Social Studies course.In the research, one group pretest-posttest design was used, which is one of the weak experimental designs. The study group consisted of 26 students (18 boys and 8 girls) with low academic achievement who were selected from seven branches attending to the fourth grade of an elementary school in Ümraniye district of Istanbul in 2017-2018 academic year, as an easily accessible sample. In order to identify students with low academic success, `Social Studies Academic Achievement Test`, which was prepared by the researcher, was applied, then the opinions of the teachers were asked, and the e-school grades of the students were examined. In order to determine demographic characteristics, the `Personal Information Form` was applied to the experimental group before the experimental procedure. As a pre-test, `Social Studies Academic Achievement Test`, `Marmara Decision Making Skill Perception Scale for Primary School Students` and `Problem Solving Inventory for Primary School Students` were applied to the students. The same measurement tools were applied as a final test at the end of the application and as a retention test 4 weeks after the application.In the research, for the learning stage of the Marmara Three-Stage Cognitive Decision-Making Model `unconscious consumer`, for the development stage `the waste of the natural resources` and for the strengthening stage `the violation of the rights of the children` were examined. Standardized steps and sessions for the three stages of the model were processed with the activities formed by expert opinions.In the analysis of the data; Paired sample t-test was used to determine the difference between pretest-posttest, pretest- retention test and posttest-retention test of experimental group. As a result of the research it has been found that;1.The implementation of `Marmara Three-Stage Cognitive Decision Making Skills Development Model` improves the decision-making skills of fourth grade students with low academic achievement in a positive way and this situation is permanent,2.The implementation of `Marmara Three-Stage Cognitive Decision Making Skills Development Model` improves problem solving skills of fourth grade students with low academic achievement positively, and this situation is permanent,3.The implementation of `Marmara Three-Stage Cognitive Decision Making Skills Development Model` increases the academic achievement of fourth grade students with low academic achievement in Social Studies course, and this situation is permanent. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | `Marmara üç aşamalı bilişsel karar verme becerilerini geliştirme modeli`nin akademik başarısı düşük dördüncü sınıf öğrencilerinin karar verme, problem çözme becerisi ve akademik başarısına etkisi | |
dc.title.alternative | The effect of `Marmara three stage cognitive decision model` on decision making, problem solving skills and academic achievements of fourth grade students with low academic achievements | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2019-10-08 | |
dc.contributor.department | Temel Eğitim Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10268987 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MARMARA ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 565736 | |
dc.description.pages | 197 | |
dc.publisher.discipline | Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı |