Gelişimsel araştırma modeli temelinde bir elektronik profesyonel gelişim sisteminin geliştirilmesi ve uygulanması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Üniversite eğitiminin amaçlarından biri, öğrencilerin meslek hayatına atılmadan önce mesleki yeterliliklerinin geliştirilmesidir. Bu durum, eğitim hayatı boyunca çalışmalar üretilmesini gerektirir. Mesleki yeterlilikleri göstermek için üretilen çalışmaların detaylarıyla birlikte saklanması ve uygun formatta sunulması öğrencinin kariyeri için önemlidir. Bu noktada, elektronik portfolyoların kullanımı öğrencilere yardımcı olmaktadır. Bu çalışmanın amacı, öğrencilerin profesyonel gelişimine katkı sağlamak amacıyla ihtiyaç duyulan bir elektronik profesyonel gelişim sistemine dönük görüşleri doğrultusunda sistemde olması gereken öğeleri belirleyerek, sistemin tasarlanması, geliştirilmesi ve bu sistemi kullanan öğrencilerin deneyimlerinin incelenmesidir. Bu çalışmada belirli bir ürün geliştirmesine odaklanan birinci tip gelişimsel araştırma (developmental research) kullanılmaktadır. Çalışmada, Elektronik Profesyonel Gelişim Sisteminin analizi, tasarımı, geliştirilmesi, uygulanması ve değerlendirilmesi süreçlerine odaklanılmıştır. Sistem geliştirilmeden önce, dokuz akademisyen ve 19 mezun ile görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Ayrıca, 57 mezun ve 82 öğrenciden ihtiyaç analizi görüş formu ile veriler toplanmıştır. Sistemin geliştirilmesi sürecinde ise, 29 öğrenci ve 76 öğrenci ile birinci ve ikinci pilot uygulamalar gerçekleştirilmiş ve elektronik profesyonel gelişim sistemi değerlendirme görüş formuyla veriler toplanmıştır. Sistem geliştirme süreci tamamlandıktan sonra beş farklı derste sistemi kullanan 176 öğrenci ile birlikte uygulama gerçekleştirilmiş ve elektronik profesyonel gelişim sistemi değerlendirme görüş formuyla veriler toplanmıştır. Portfolyonun çeşitli yönlerinin değerlendirilmesiyle birlikte, bir profesyonel gelişim sisteminin taşıması gereken temel ortam beklentileri ortaya çıkarılmıştır. Bu beklentiler: (1) depolama, (2a) çalışmaların ayrıntılarını içermesi, (2b) ekip çalışmalarını içermesi, (2c) geri bildirim imkanı tanıması, (3) bir düzen içinde ürünlere ulaşma imkanı tanıması, (4) kolay erişim imkanı olması, (5a) detay-özet ürün seçeneği sunması, (5b) ürün geliştirme sürecindeki ayrıntıları ortaya çıkarması, (6) ürünlerden seçim yapılabilmesi, (7) ürünlerin öğrenci tarafından yapıldığını doğrulamak için kurumsal olarak desteklenmesi veya ürünlerin akademisyen tarafından onaylanması, (8a) paylaşım izinlerinin belirlenerek paylaşılabilmesi, (8b) sosyal medya paylaşım özelliklerinin olması, (9) güncelleme imkanı tanıması, (10) öğrencilerin ödevlerini teslim etmesini sağlaması, (11) özgeçmiş dosyası üretebilmesi, (12) izinler doğrultusunda akran çalışmalarından yararlanma imkanı sağlaması şeklindedir.Geliştirilen Elektronik Profesyonel Gelişim Sistemi; (1) depolama alanı, (2a) çalışmaları ayrıntılarıyla birlikte saklama alanı, (2b) ekip olarak yaptıkları çalışmalardaki rollerini açıklayarak ekleme alanı, (2c) çalışmayı paylaştıkları akademisyenden gelen geri bildirim alanı, (3) ders ve dönem bazlı düzen içinde ürünlere ulaşma alanı, (4) kolay erişim yapısı, (5) portfolyoyu özet şekilde ya da detaylı şekilde görülebilir kılan detay – özet portfolyo yapısı, (6) istenilen ürünleri seçebilme yapısı, (7) akademisyen onayı ve geri bildirim sağlayan doğrulama alanı, (8) paylaşım izinlerinin belirlenerek paylaşım yapılması ve sosyal medyada da paylaşma imkanı sağlayan yapısı, (9) güncelleme yapmaya imkan tanıyan yapısı, (10) sistem üzerinden ödev teslim alanı, (11) hızlı özgeçmiş dosyası oluşturma yapısı şeklinde özelliklere sahiptir. Elektronik Profesyonel Gelişim Sistemi beklenen sistem kısmında ortaya çıkan beklentilerden akran çalışmalarını görebilme imkanını ve kurumsal olarak desteklenmesi kısımlarını içermemektedir. Geliştirilen Elektronik Profesyonel Gelişim Sisteminin avantajları: (1) düzenli depolama sonucunda bir düzen içinde ürünlere ulaşılabilmesi ve özgeçmiş dosyası sunması, (2) depolama ve portfolyo oluşturma alışkanlığı kazandırması, (3) ekip ile yapılan veya bireysel çalışmaların ayrıntılarıyla anında sisteme yüklenebilmesiyle çalışmaların unutulmasının ve kaybolmasının önüne geçilmesi, (4) üniversitede sürecinde neler yapılması gerektiği konusunda farkındalık sağlaması ve kaliteli çalışmalar yapılmasına teşvik ederek öğrencilerin motivasyonlarına olumlu yönde katkı sağlaması (5) paylaşım kolaylığıyla ödev tesliminde ve öğrencilerin çalışmalarını sunmada kolaylık sağlaması, (6a) üniversite sürecini ortaya çıkarması ve öğrencilerin eksik yönlerini görmelerini sağlayarak öz değerlendirme yapma fırsatı sağlaması, (6b) öğrencilerin sözlerini akademisyen onaylı çalışmalarıyla desteklemesiyle değerlendiriciler karşısında avantaj sağlaması, (7) iş-staj sürecinde kolaylık sağlayabilmesi ve çalışmaları iş yaşamında kullanma imkanı dolayısıyla profesyonel yaşamda destek olması şeklindedir. One of the objectives of university education is to improve the professional competencies of students before they start their careers. This notion requires the creation of various artifacts throughout educational activities. In addition to representing a student's academic prowess, these artifacts demonstrate professional competency. Hence, their storage in a detailed and appropriate manner is important for the student's future career. At this point, the use of electronic portfolios lends assistance to students. The purpose of this study is to design and develop one such system, investigate the experience of the students as they use it and finally improve upon the design by analyzing their feedback. In this study, Type 1 Developmental Research Model, which serves the purpose of developing a particular product, has been employed. The study concentrates on the analysis, design, development, implementation, and evaluation of the product, which has been named as the Electronic Professional Development System. Before the development of the system, interviews were conducted with 9 academics and 19 graduates. In addition, data were collected via a Portfolio System Requirement Feedback Form from 57 graduates and 82 students. During the development process, the first and second pilot implementation were performed with 29 students and 76 students respectively; whereas data were collected via a Professional Development System Evaluation Feedback Form. After the development process, the actual implementation was carried out with 176 students who used the system in five different courses. Data at this stage was again collected via the Professional Development System Evaluation Feedback Form. Various aspects of the electronic portfolio system have been assessed and basic environment-related expectations one such system should meet have been established. These expectations include: (1) storage capabilities, (2a) inclusion of portfolio item details, (2b) inclusion of collaboration items (2c) user feedback capabilities, (3) orderly access to portfolio items, (4) ease of access, (5a) detailed/summary view modes for each item, (5b) inclusion of details pertaining to the creation process of the item, (6) ability to choose between items, (7) an authentication process governed either by the academic institution or its personnel that helps verify the work detailed in the item has been genuinely made by the student, (8a) ability to set item sharing permissions (8b) ability to share items on social media (9) updating of items, (10) homework submission capabilities, (11) creation of a personal background file, (12) an opportunity to browse peer-uploaded items based on sharing permissions.The final version of the Electronic Professional Development System has the following features; (1) storage capabilities, (2a) storage area for work items along with their details, (2b) collaboration items where users may designate team member roles, (2c) a field where instructors overseeing an item may provide feedback to students, (3) course-based and semester-based categorization of items (4) enhanced accessibility features , (5) detailed/summary portfolio models that makes the portfolio viewable in detail or in summary, (6) an interface for choosing items, (7) verification section where instructors may submit approval and feedback for items, (8) item sharing permissions and hotlink generation for sharing on social media, (9) item update section, (10) homework submission section, (11) personal background file production capability. The Electronic Professional Development System designed in this study, however, fell short of offering an opportunity to browse peer items or institutional support from among the expectations. The perceived affordances of the Electronic Professional Development System are as follows: (1) providing orderly access to portfolio items stored in the cloud, along with a personal background file, (2) fostering among students a habit of storing their academic efforts in a portfolio, (3) an instant upload capability that prevents the loss of course-related individual or collaboration work, (4) bolstering student motivation and encouraging them to produce high-quality work throughout their studies, which in turn raises a consciousness of higher education, (5) facilitating effective homework submission and sharing, (6a) enabling students to identify their shortcomings through self-assessment, (6b) providing a competitive edge in professional evaluations of students where they can provide proof of their genuine efforts, as validated by university instructors, (7) support for career/apprenticeship applications and ability to reuse relevant academic work in future professional endeavors.
Collections