Yüksek öğretimde öğretim elamanı-öğrenci iletişimi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
il ÖZET Bu araştırmada, öğretim elemanlarının ve öğrencilerin, öğretim elemanı-öğrenci iletişiminde karşılaştıkları engeller konusundaki görüşleri incelenmiştir. Araştırmada şu sorulara cevap aranmıştır: 1) Öğretim elemanları ile öğrencilerin iletişim engelleri konusundaki görüşleri nelerdir? 2) Öğrencilerin iletişim engelleri konusundaki görüşleri cinsiyetlerine, okudukları bölümlere ve okudukları sınıflara göre farklılık göstermekte midir? 3) öğretim elemanları ile öğrencilerin iletişim engelleri konusundaki görüşleri farklılık göstermekte midir? Araştırmanın çalışma evreni 1989-1990 öğretim yılında Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nde ders okutan ya da danışmanlık yapan öğretim elemanları ile bu Fakültenin öğrencilerinden oluşmaktadır. Öğretim elemanlarının tümü çalışma kapsamına alınmış; öğrencilerin ise % 30'undan bir örneklem grubu oluşturulmuştur. Araştırmada bilgi toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen bir anket kullanılmıştır. Ankette beş dereceli 32 soru yer almıştır. Bunlardan 29'u ortak sorulardır. 3 soru da yalnızca öğrencilere sorulmuştur. Araştırmanın bulgularına göre, Öğrencilerin büyük bölümü (% 70), öğretim elemanlarının öğrencileri soru sormaya, düşüncelerini açıklamaya, dersane dışında görüşmeye cesaretlendirmediklerini, öğrencilere saygı göstermediklerini ve eşit davranmadıklarını, onlara dersane dışında yeterli zaman ayırmadıklarını, derslerde konuları açık ve anlaşılır bir dille açıklamadıklarını, öğrencilerin öğretim elemanlarına uymayan düşüncelerini açıklayamadıklarım ve öğretim elemanlarıyla konuşmaktan çekindiklerini iletişim engeli olarak gördüklerini belirtmişlerdir. Öğretim elemanlarının büyük bölümü (% 75) ise bu konuları iletişim engeli olarak görmediklerini belirtmişlerdir. Öğrencilerin görüşleri cinsiyetlerine ve okudukları sınıflara göre genellikle farklı bulunmazken, okudukları bölümlere göre genellikle farklı bulunmuştur. Ill SUMMARY This research analyzes the attitudes of both students and instructors towards the problems encountered in their interaction. The research questions the following topics: 1 ) What are the ideas of students and instructors on the problems of comminication between both groups? 2) Do the ideas of students on communication problems vary according to their sex, grade or department? 3) Do the students and instructors have different viewpoints on the problems of student- instructor communication? The universe of the research cover the instructors of the Faculty of Education who are at the same time advisors, and the students of the said Faculty in 1 989- 1 990 academic year. The teaching staff is entirely represented, and % 30 of the students constituted the sampling group. A questionnaire has been developed and used by the researcher as a primary data collecting technique. The questionnaire is consisted of 32 questions/graded in five levels, and 29 of which were answered by both groups and 3 of which only by students. The outcomes of the research indicate that the majority of the students (% 70) agree on the following topics as barriers of communication: instructors do not encourge the students to ask questions, to express their own ideas, to communicate in extra-curricular activities; they do not respect and discriminate their students, and do not spare their time to communicate with the students; disturb the democratic classroom athmosphere by using an obscure language in teaching and prevent students to express their ideas which contradict to that of instructors'. On the other `hand, the majority of the instructors (% 75) clain that they do not regard the above stated points on barriers of communication. It became evident that, the viewpoint of the students did not vary according to their grade and sex, in general, whereas it varied to certain extent, according to their departments.
Collections