Üniversite öğrencilerinin sosyal içedönüklük ve dışadönüklük kişilik özelliğinin uyum düzeylerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, sosyal içedönük, sosyal dışadönük ve karışık kişilik özelliğinin bireylerin uyum düzeyleri ne olan etkisi incelenmiştir. Araştırmada Savaşır (1978) tarafından Türk toplu muna uyarlanan `Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri (MMPI) -Sosyal içedönüklük alt ölçeği kullanılarak öğren ciler sosyal içedönük, sosyal dışadönük ve her iki özel liği birden taşıyan karışık grup olarak üç ayrı gruba ay rılmıştır. Öğrencilerin uyum düzeylerini saptamak için Öz güven (1976) tarafından geliştirilen `Hacettepe Kişilik Envanteri kullanılmıştır. Bu çalışma, Hacettepe Üniversitesi Beytepe Kampü- sünde bulunan Eğitim Fakültesine bağlı bölümlere devam eden şans (Random) yolu ile seçilmiş 221 öğrenci üzerinde yapılmıştır. » Farklı kişilik özelliği gösteren grupların `Genel` `Kişisel` ve `Sosyal Uyum` düzeyleri birbirleriyle karşı laştırılarak ortalamalar arası farkların önemli olup ol madığı t Testi ile.05 hata payına göre kontrol edilmiş tir. Araştırma bulguları aşağıda özetlenmiştir. `Karışık` kişilik özelliği gösteren öğrencile rin Genel, Sosyal va Kişisel Uyum düzeyleri, `Sosyal İçe-Ill dönüklere` göre daha yüksek,` Sosyal Dışadönüklere` göre ise daha düşük olduğu bulunmuştur. Ayrıca araştırma bul guları Sosyal Dışadönük öğrencilerin `Genel, Sosyal ve Kişisel Uyum` düzeylerinin, Sosyal İçedönüklere göre daha yüksek olduğunu ortaya koymuştur. Karışık kişilik özelliği gösteren `erkek` öğrenci lerin `Genel, Sosyal ve Kişisel Uyum` düzeylerinin sosyal içedönük erkeklere göre daha yüksek olduğu, kız öğrencile rin `Genel Uyum` düzeylerinin ise Sosyal içedönük kızlara göre daha yüksek olduğu, `Sosyal ve Kişisel Uyum` düzey leri arasında ise önemli bir fark olmadığı gözlenmiştir. Sosyal Dışadönük hem kız hem erkek öğrencilerin `Genel, Sosyal ve Kişisel Uyum` düzeylerinin Karışık ve Sosyal İçedönük kız ve erkeklere göre daha yüksek olduğu bulunmuştur. Sosyal içedönük, dışa<!önük ve karışık kişilik özelliği gösteren kız ve erkek öğrencilerin `Kişisel, Sos yal ve Genel uyum` düzeyleri aynı kişilik özelliği içinde ele alındığında ömemli farkların olmadığı gözlenmiştir. In this research, the effect of some personality traits such as social introvert, social extrovert and ambi- vert personality on the adjustment levels of individuals was studied. In the research the Social Introversion (MMPI-SI) subtest of `Minnesoto Multiple Personality Inventory` adap ted by Savaşır (1978) for Turkish society was used to divide students into three groups of Social introvert, so cial extravert and embivert. `Hacettepe Personality Inven tory (HPI)` developed by ÖZGÜVEN (1976) used for obtaining the data related to the adjustment levels of students as dependent variables. This study was made on 221 students randomly se lected from the various (different) departments of the Faculty of Education from the Beytepe Campus of Hacettepe Unıversty. According to the aim of this study, groups who were found to show different personality traits, were exa mined if they showed any differences between their `Gene ral, Personal and Social adjustment` levels and the `t` test was used to determine the significance of mean dif ferences. Students who showed ambivert personality traits had higher ` General, Personal, Social adjustment` levels than the social introverts while they had lowere levels compared to with the social extroverts.Social extrovert students, had higher General, Social and Personal adjustment levels compared to the social int roverts. One other finding was that social exrovert male and female students had higher `General, Social and Per sonal adjusment` levels than ambivert and social intro vert female and male students. Male students with ambivert personality traits were found to have higher general, social and personal adjust ment levels than those of introvert males while, females had higher general adjustment levels than social intro vert females and their social and personal adjustment levels showed no significant difference. It was found that, male students with having ambi vert personality traits showed higher `General, Social and Personal` adjustment levels than those of the social int rovert male students. Another finding was that female stu dents having ambivert personality traits had higher gene ral adjustment levels than the female students having so cial introvert personality traits while their social and personal adjustment levels were indifferent. : Female student with social introvert, extrovert and ambivert personality traits showed had no significant dif ference in. terms of their general, social and personal ad jusment levels compared to male students having the same personality traits.
Collections