Delayed speech in normal child
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Gecikmiş konuşma beklenen sürede beklenen doğrulukla birlikte konuşmayı edinememiş çocuğun bir problemidir. Normal ya da zekâca üstün bir çok çocuk fiziksel olarak sağlıklı olmalarına ve işitme problemleri olmamalarına rağmen bazı nedenlerden dolayı konuşmada ortalamaya göre gecikmişlerdir. Çocukların bir çoğu konuşmaya çalışırken hareketlere güvenirler ya da anlaşılmaz sözler söylerler. Gelişmemiş konuşmaları çocuğun görünüşte kendi icat ettiği yeni kelimeleri oluşturan seslerin tuhaf bileşimlerinden ibarettir. Böyle durumlarda, gecikmiş konuşmalarında çocukların fonetik repertuvar eksikliği vardır. Ses dilin başlıca vasıtası olduğundan ses çalışmasının bu çalışmada çok önemli olduğu bulunmuştur. Bu sebepten dolayı, fonoloji bu çalışmanın gerekli ve önemli kısmıdır. Bu tezde normal çocuğun gecikmiş konuşması fonolojik açıdan çalışılmıştır. Ayrıca; konuşmanın gelişmesi çocuğun belirli bir olgunluğuna, teşvik miktarına, güdülenmeye ve tecrübeye bağlı olduğundan dilbilimin branşları olan toplumdilbilim ve psikodilbilim de bu çalışmada göz önüne alınmışlardır. Bu araştırma, konuşma özürlü işitebilen normal Türk çocuklarının dil ve konuşma gelişimlerinde özellikle fonolojik açıdan 'dilbilim'in önemli katkıları olduğunu saptamaktadır. Delayed speech is a problem of a child who has not acquired speech at the expected time with the expected accuracy. Many normal or mentally superior children are later than average in speaking because of some reasons, although they are physically healthy and have no hearing problems. Many of the children rely on gestures while trying to speak or they jabber away. Their rudimentary speech consists of strange combinations making up new words which the child has apparently invented himself. In such cases, children have the absence of phonetic repertoire in their delayed speech. Since the primary medium of language is sound, the study of sound is found to be very important in this study. It is for this reason that phonology is the integral and important part of this study. Delayed speech in normal child was studied from phonological point of view in this dissertation. Besides; sociolinguistics and psycholinguistics which are the branches of linguistics were also taken into consideration in this study since the development of speech is due to a definite maturity of the child, amount of stimulation, motivation and opportunities for experience. This research has established that 'linguistics' has important contributions to language and speech development of speech defective normal Turkish children with no hearing problems, especially from phonological point of view.
Collections