Figür ilişkileri üzerine denemeler
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Figür, özellikle insan figürü ilkçağlardan bugüne kadar sanatçıların ilham kaynağı olagelmiştir. Küreselleşmeyle birlikte kendi köklerinden uzaklaşmak veya sıkı sıkıya bağlı kalmaya çalışmak, yerel kültürler için yaşamı gerilimli bir hale getirmiştir. Bu durumun plastik bir dille nasıl anlatılacağı sorunu, birçok sanatçıyı etkilemiştir. Bu bağlamda El Greco'da figür de- formasyonu ve mekanı yoketme, Goya'da yalnızlık, korku ve acının anlatımı, Munch'da tedirginlik, Picasso'da yabancılaşma, Gi- acometti'de yalnızlık, De Kooning'de figür soyutlamaları, Bacon'da öfke, dehşet ve coşkunun anlatımı incelenerek çalışmaların dayanağı oluşturulmaya çalışılmıştır. Ülkemiz sanatçılarından Osman Hamdi oryantalizme, Neşet Günal ve Turgut Zaim Anadolu insanının yaşamına, Neşe Erdok ve Fikret Mualla insanın yabancılaşması ve duygu durumlarına, Ömer Uluç ise bireyin öznelliğine yönelerek sorunu yansıtmaya çalışmışlardır. Bu gerilimli yaşamın sanat eseri ve buna bağlı olarak rapora nasıl aktarılacağı sorunu çalışmaların asıl hedefi olarak yer alır. Figürlerin suskun, dinamik, yalnız, korkak, tedirgin, endişeli gibi sosyolojik ve psikolojik durumlarının plastik bir dille aktarılması amaçlanmıştır. Kontrast renklerin, siyah-beyazın ağırlıklı olarak kullanıldığı çalışmalar, yağlıboyanın teknik özelliklerinden -kapatıcı veya transparan özelliği, akması, rastlantısallığa izin vermesi vb.- yararlanılarak ortaya çıkarıldı. Yaşanılan çağ, teknoloji, hız, algının zayıflaması gibi nedenler figürlerin soyutlamacı bir anlayışla ele alınmasına neden oldu. Etkilenilen konunun birçok sanatçı tarafından ele alınması teknik anlamda da anonimleşmeye yüz tutmuş bir dil kullanılması tehlike olarak görülerek özgün bir dil oluşturmanın gereği kendiliğinden ortaya çıktı. u SUMMARY Figure, particularly a human figure has ever since the Antiquity been the source of inspiration for artistst. Together with be globalization, getting ajay from or trying to re main strongly tied up to his roots, has brought stress to the ife of local cultures. The problem as to how this condition would be exp lained with a plastic language, has effected many artists. In this con nection, figure deformation and eliminatio of space in El Greco, exp ression of solutide, fear and pain Goya, uneasiness in Munch, enstrangement in Picasso, solutide in Giacometti, figure abtrastions in De Kooning, expression of rage, horror and ecstasy in Bocan, have been examined and efforts made for constituting them as a basis for study. From among the artist of our country Osman Hamdi inclined to orientalism, Neşet Günal and Turgut Zaim Anadolu to the life of human beings, Neşe Erdok and Fikret Mualla to the estrangement and feeling conditions of human beings, and as about Ömer Uluç, to the subjectivity of individual, and they attempted to reflect the subject matter. Thu question as to how this stressful life will be reflected on the art work and to the report in connection with the art work, cons titutes the main object of the studies. The aim was to reflect with a plastic language the sociologic and psychologic conditions of figures as being silent, dynamic, solitary, limid, uneasy. The works where contrast color black-white color were used predominantly, were bro ught to light by unitilizing the technical characteristics-covering or transparent characteristic, flowing, allowing coincidence - of oil paint.Ill Reasons such as the age beign lived, technology, speed, we akening of perception, led to dealing with figures with an abstract un derstanding. Many artists dealing with the impressed subject, led to con- siderign as dangerous the language which has become anonym in technical sense, and the requirement for developing or original lan guage developed by itself.
Collections