İlköğretimde internet`in kullanılmasına ilişkin yönetici ve öğretmen görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada. Türkiye'de İlköğretimde internet kaynaklarının kullanılmasına ilişkin uygulamaların nasıl olabileceğine ilişkin öneriler getirilmeye çalışılmıştır. Uygulama önerilerinin oluşturulması için dünyadaki uygulamalar ve sonuçları ile Türkiye'de var olan durum ortaya konmaya çalışılmıştır. Dünyadaki uygulamalar literatür kaynaklardan yararlanarak, Türkiye'deki durum ise karar vericiler, yöneticiler ve öğretmenlerden toplanan bilgilerle belirlenmiştir. Araştırmada ulusal ve uluslararası kaynaklardan yararlanılmış, birçoğuna da internetin kendisinden ulaşılmıştır. Türkiye'de var olan duruma ilişkin görüşme form ları, yönetici ve öğretmen anketleri araştırmacı tarafından uzman kanılan alınarak oluşturulmuştur. Araştırmadan elde edilen bulgularla, ilköğretim okullarında internet kaynaklarını kullanarak yapılabilecek uygulamalara ilişkin öneriler ortaya konmuştur. İnternet kaynaklarını kullanarak gerçekleştirilen uygulamalarda sonuçlar kesin olmamaktadır. Bu konuda doğrular ortaya konmamıştır. Bu nedenle uygulamalara başlanıp, deneyimler paylaşılarak, sürekli araştırmalarla ilerlenmelidir. Hiçbir uygulamanın kusursuz olmayacağı, ancak iyi bir planlamanın şart olduğu açıktır. In this study, how the internet can be used in elementary school aplications, and it is tried to put forward some suggestions on this subject. For these, it is searched what are going on in the world and what is the case in Turkey. The data about the case in Turkey is picked up from the decision makers, school principals and teachers' opinions by questionnaries, interviews and observations. The study was conducted from 1998 to 2002, searching the school applications in the world, and the opinions of decision makers, principals and teachers. Interview Form,Obsevation Form and Questionnary are prepared by the researcher with the help of the area experts. The findings on the study can be summarized as follows: Internet is used succesfully in elementary schools in the world. There are some experiences andresearch results on the applicaitons,but the results can not be certain on the Internet use in schools. It can be cahangable in different conditions. So it is necessary to use it in schools in Turkey and get the results of experiments. It's important to make a good plan for the applications. In the first subproblem;it is found that decision makers/principals'and teachers' need to use internet in schools,but systematic data couldn't bring together because of the applications in Turkey are at the very beginning stage. In the second subproblem,some applications which can be followed by school are suggested. As a summary, it is necessary to use the internet in schools in Turkey and get the results of experiments. It' s important to make a good plan for the applications.
Collections