A Suggested advanced speaking course syllabus for the first year (first semester) students at ELT departments
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu çalışma, İngiliz Dili öğretimi (İDÖ) bölümlerinde iletişimsel ve etkileşimsel amaçlı konuşma ders programına karşı artan ihtiyaç nedeniyle hazırlanmıştır. Mevcut konuşma ve dinleme kitapları İDÛ bölümlerinin ileri düzey konuşma derslerinin gereksinimlerini karşılayamamaktadır. Konuşma derslerine uygun yeterli materyal olmadığı için öğrenciler bu derslerden etkin bir şekilde faydalanamamaktadır. Bu bağlamda, çalışmanın birinci bölümünde problem konusu ve araştırmanın amacı açıklanacaktır. İkinci kısımda, ders programı hazırlama ve konuşma becerisi konusuyla ilgili verileri toplamak için gerekli olan literatür taraması yapılacaktır. Üçüncü bölümde ise, veri toplama aşamaları açıklanacaktır. Konuşma dersinin gereksinimlerini ve öğrencilerin ihtiyaçlarını belirlemek amacıyla, öğretmenler ve öğrenciler için iki adet anket hazırlanacaktır. Anket çalışması 5 üniversitenin (Hacettepe, ODTÜ, Gazi, 19 Mayıs, 9 Eylül Üniversiteleri) İDÛ bölümlerinde uygulanacaktır. Adı geçen üniversitelerin konuşma dersi öğretmenleri ve bu üniversitelerin birinci sınıf öğrencileri anket çalışmasına katılacaklardır. Anket sonuçlarından materyal düzenlemesi ile ilgili çıkarımlar elde edilecektir. Anket sonuçlan ve bu sonuçların çıkarımları da ayrıca belirtilecektir. Dördüncü kısımda ise, önerilen üniteler sunulacaktır. Belirlenen sonuçlar ışığında, yeterli sayıda ileri düzey konuşma ve dinleme materyali hazırlanacak ve önerilecektir. Ill ABSTRACT The present dissertation has been conducted as a result of the growing need for communicative and interactive speaking syllabuses at ELT departments. The available speaking and listening books are not efficient enough to meet the requirements of the advanced speaking courses at ELT departments. Since speaking courses lack sufficient materials, students do not benefit from such courses effectively. Accordingly, in the first section of the study, the problem and the aim of the dissertation are going to be clarified. In the second chapter, the literature survey is going to be conducted in order to collect relevant data on syllabus design and speaking skill. In the third section, data collection procedures are going to be explained. In order to identify the requirements of speaking courses and the needs of the students, two questionnaires are going to be prepared for both the teachers and the students. The questionnaire study is going to be conducted at ELT departments of five universities; Hacettepe, METU, Gazi, 19 Mayıs, and 9 Eylül Universities. The participants are going to be the speaking teachers and the first year students of the mentioned universities above. The questionnaire results are going to provide implications for the material design. The results of the questionnaire and the implications of the results are going to be indicated as well. In the fourth chapter, the suggested units are going to be presented. In the light of the identified results, advanced speaking and listening materials at adequate number are going to be designed and suggested to meet the identified requirements of the speaking courses at ELT departments.
Collections