Cumhuriyet` in ilk otuz yılında Türkçe tango müzikleri (analitik bir inceleme)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
u ÖZET Bu çalışmada, Cumhuriyetin ilk 30 yılında bestelenmiş Türk tangoları arasından seçilen 20 eser, sözel, formal, armonik, tonal/makamsal ve ritmik boyutlarda analiz edilmiş ve sözkonusu yıllarda tangonun Türkiye'nin sosyo kültürel yapısı içindeki rolü tartışılmıştır. Konuya ilişkin giriş ve yöntemin sergilendiği ilk iki bölümün ardından, tangonun etimolojisi, tanımı, tarihçesi ve Türkiye'deki durumuna ait bilgiler aktarılmış, 4. bölümde ise 1928-1960 yılları arasında bestelenmiş 20 Türk tangosu üzerine 5 ana ve 13 alt boyutta yapılan analizler sergilenmiştir. Elde edilen bulgular sonucunda; sözkonusu eserlerin sözlerinin tamamen aşk konulu olduğu, genellikle iki kısımlı lied formunda yazılan ve basit bir armonik yapıya sahip olan bu tangoların çoğunluğunun makamsal olmamasına karşın, minörün armonik kullanımıyla makamsal lığa yakın bir tını elde edildiği, eşlik partilerinde ise büyük oranda r / T T biçiminde bir ritmik kalıp kullanıldığı saptanmıştır. Çalışmada saptanan diğer önemli bulgular ise, Türk tangosunun, ideolojik bir hüviyet, başkaldırı ve isyan içermeyen konusu, masum dansı ve makamsallık özelliğiyle Arjantin ve Avrupa tangolarından çok farklı bir nitelik taşıması ve Cumhuriyetin `kültürün yeniden yapılandırılması` çalışmalarına önemli katkılar getirmiş olmasıdır. uı SUMMARY In this study, 20 pieces of work selected from Turkish tangos which were composed in the first 30 years of the Republican Period have been analyzed in terms of verbal, formal, harmonic, tonal and rhythmic dimensions, and the role of tango within the socio-cultural structure of Turkey during this period has been discussed. Following the first two parts, in which the introduction of the subject and its method have been presented, the etymology of tango, its definition and history with some information about its situation in Turkey have been presented. As for Part 4, the analysis, made in 5 main and 13 sub- dimensions on 20 Turkish tangos composed berween the years 1928 and 1960, have been submitted. Asa result of the findings, it can be concluded that the lyrics of these pieces of work which are mentioned consist entirely of the subject of love; and that these tangos, which were written in the binary form with a simple harmonious structure, have been attained by the use of the minor in a harmonious way, a sound close to makam although most of tangos are not;jLLI that rythmic pattern has been used mostly in the accompaniment. Other important findings of this study are that the Turkish tango has a different quality from the Argentinian and the European tangos in terms of its ideological identity, its content without a protest or a rebellion, its innocent way of dancing and its makam. Furthermore, the Turkish tango has an important contribution to the studies carried on by the Republic on the reconstruction of the culture.
Collections