Katastrof
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Eleştirel bakış açısı sanat ve sanatçılar için bir gelenek olmuştur. Çünkü bir merkez- çevre ilişkisi içinde biniçaltımızdan geçen imgelerin iyi tahlil edilmesi ve bir sonuca ulaşmada çevrenin iyi tanınması gerekmektedir. Yabancı bir kelime olan 'katastrof, bu çalışmada, içinde yaşanılan dünya da oluşturulmaya çalışılan bütünsel algıları yorumlama çabası ve bu çabadan ortaya çıkacak sonuçlarla resim dilinin çözümlemelerinin yapılması için gereken kuramsal temedir. Raporda, bir doğal yıkım veya afet anlamına gelen 'katastof kavramı, sanat alanında şu ana kadarki deneyimlerin ve birikimlerin bir toplamı olarak sanatsal olguların bir eleştirisidir. Konu içeriğinin açıklanması, Türkiye'de 'sanat'm oluşumunun Avrupa ve Dünya Sanatı ile birlikte incelenmesiyle mümkündür. Özellikle bir Üçüncü Dünya Ülkesinde yaşamanın kültürel yüklerini sırtlayanlar olarak evreni bir bütünsellik penceresinden algılayabilmek, araştırmacının temelini felsefe, sosyoloji, edebiyat ve politika gibi alanlar üzerine kurmasını gerektirmektedir. Bunun için Foucault, Hegel, Bürger gibi fikirleri dünyada kabul görmüş filozofların yanı sıra Hakkı Hünler, Hasan Bülent Kahraman gibi Türk düşünürlerinin de dikkatlice incelenmesi ve felsefi düşüncelerinin takip edilmesi, kendi merkezine yabancılaşmadan, onunla birlikte belli sonuçlara ulaşmak için önem taşımaktadır. 'Katastrof konusuna doğrudan gönderme yapan kaynak bulmak oldukça zordur. Seçilen bu konu belli bir yaşanmışlığın sonucu çeşitli dönemlerden geçtikten sonra ulaşılan bir sonuç olduğu için, bu evreler tekrar incelenerek, gene bunların içinden ve kendi bütünlüğü içinde kaynaklar taranarak tez raporunu oluşturmak gerekmektedir. Ayrıca Goya, Cezanne, Monet, Leonardo da Vinci, Valazquez, Miro, Basquet, Masson gibi dönemlerine izler bırakan sanatçıların, içinde yaşadıkları toplumların kültürel bağlamlarına eleştirel bir açıdan batkıları, yanlış giden veya11 geçerliliğini kaybeden şeylere karşı devrimci duruşları, bu tez raporunun oluşturulması sırasında ilham kaynağı olmuştur. Bu çalışmada Dünya Sanatı ile birlikte Türk Çağdaş Sanatı da incelenmiştir. Sanatın güncel dillerinin oluştuğu 20. yüzyıl başlarından bu yana avangard yönelimlerle birlikte Türk Çağdaş Sanatı'nın geldiği nokta hakkındaki bu yorumlar, 'katastrof kavramı içerisinde oluşturulmaya çalışılan araştırmacının evren algılaması ile resimlerin temellerini sağlamlaştırılması için kullanılmıştır. Raporun okunması sırasında konunun kuramsal bağlamları ve resim çözümlemelerinin birlikte algılanması önemli bir noktadır. Çünkü fikir ve deneyimler bir sanat işi için ayrılmaz bir bütündür. Ill SUMMARY The critical knowledge has always been a fundamental component of art and artists. That is because the images appear in our sub-conscious require to be well analyzed according to subject-object relations, and the object requires to be well identified. In this study, 'Catastrophe' is used as a theoretical base for an attempt to interpret the wholistic perceptions in the world we live in and for the analysis of art vocabulary. In the thesis, the term 'catastrophe' which means a sudden violent change in the earth's surface or a state of extreme ruin and misfortune is used to connote a critique of artistic events, which is taken as the sum of all experiences and the accumulation of knowledge uptil now. Moreover, the content of the term can be clarified only with examining the development of art in Turkey and the art in Europe and in the World, together. Comprehending the world with a wholistic perspective, for the artists or reserchears carrying out the cultural workload of the third world countries, necessitates an interdisciplinary stance, including philosophy, sociology, literature and politics. For that, besides the well-known philosphers like Foucault, Hegel and Burger; Turkish thinkers, such as Hakkı Hünler and Hasan Bülent Kahraman, should be studied for a creative synthesis, of course, without alienating to yourself, your culture. It is quite hard to find sources directly referring to the topic of 'catastrophe'. Since the subject matter of my thesis emerged out of different reflections of my personal experiences, the relevant sources for the constitution of my thesis requires to be selected out carefully without loosening the integrity of topic. Moreover, I should note that artists such as Goya, Cezanne, Monet, Leonardo da Vinci, Valazquez, Miro, Basquet, Masson who had significant contributions to the culturalIV production in their societies without leaving their revolutionary stance and critical point of view, have inspired me throughout the whole thesis process. In this study, Turish Modern Art is as well examined together with the World Modern Art. The comments on the Turkish Modern Art, starting from early twentieth century when the actual vocabulary of art was established to the present-day carrying out the avant-garde inclinations within itself, are aimed to reflect my world view which is expressed with the term 'catastrophe', and to strengthen the meaning of my paintings. It should be noted that while reading the thesis, the theoretical context and the analysis of paintings ought not to be seperated since the ideas and the experiences are undivided parts in a work of art.
Collections