`1-0` ve ağırlıklı puanlama yöntemleri ile puanlanan çoktan seçmeli testlerin madde ve test özelliklerinin karşılaştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu çalışmada, `1-0` ve Bilgi Referanslı Puanlama yöntemi ile puanlanmış çoktan seçmeli testin madde ve test özellikleri arasında nasıl bir ilişki olduğu incelenmiştir. Araştırma, 2003-2004 öğretim yılında Dr. İffet Onur İlköğretim Okulunda okuyan 8. sınıf öğrencilerinden oluşan 217 kişilik bir öğrenci grubundan toplanan verilerle yapılmıştır. Uygulamada, daha önceden başka bir araştırmada kullanılan Türkçe okuduğunu anlama yeteneğini ölçme amacıyla hazırlanmış, 20 maddeden oluşan çoktan seçmeli test kullamlmıştır. Uygulama da önce Bilgi Referanslı Puanlama yöntemine uygun olan test kullanılmış, dört hafta sonra da aynı öğrenci grubuna `1-0` puanlama yöntemine uygun olan test kullanılmıştır. Uygulamalardan elde edilen veriler, Bilgi Referanslı Puanlama yöntemiyle ve `1-0` Puanlama yöntemiyle ayrı ayrı puanlanmıştır. Farklı puanlama yönterrüerinin kullanıldığı testin madde ve test istatistikleri karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. `1-0` puanlama yöntemiyle puanlanan testin madde güçlük indeksleri ile Bilgi Referanslı puanlama yöntemiyle puanlanan testin madde puanlan ortalamaları arasında, yüksek ve anlamlı bir ilişki olduğu, her iki puanlama yönteminin madde ayıncılık gücü indeksleri arasında da yüksek ve anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür. `1-0` ve Bilgi Referanslı puanlama yöntemleriyle puanlanan testlerin test puanları arasında, çok yüksek olmayan ancak istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu, şans başarısından arıtılan `1-0` puanlama yönteminin test puanlan ile Bilgi Referanslı ağırlıklandırmamn test puanlan arasındaki korelasyonun da aynı sonucunu verdiği görülmüştür. `1-0` puanlama ve Bilgi Referanslı puanlama yöntemleriyle puanlanan testlerin güvenirlik katsayılan ve geçerlik katsayılan da test edilmiş, her iki puanlama yöntemi arasında manidar bir fark olmadığı görülmüştür. Her iki puanlamayönteminin de test güvenirliğine ve geçerliğine aynı etkide bulunduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu araştırmanın bulguları, çoktan seçmeli bir testin `1-0` ve Bilgi Referanslı puanlanmasmm madde ve test özelliklerinde bir farklılığa neden olmadığını göstermiştir. Araştırmanın sonuçlarına dayalı olarak; Bilgi Referanslı puanlama yöntemi üzerine yapılacak çalışmaların, farklı sınıf düzeylerinde ve daha büyük bir yaş aralığında yapılması, farklı davranışları yoklamak amacıyla başarı testleri ya da sayısal yeteneği ölçen bir testle yapılması önerilebilir. in SUMMARY In this study, the nature of the relationship between the item and the test peculiarities of the multiple-choice test that has been scored through Conventional Scoring and Information Referenced Scoring methods has been explained. The research has been carried out by data that have been obtained from a group of 217 eight class students at Dr. İffet Onur Elementary School during the education period of 2003-2004. In practice, a multiple-choice test that is composed of 20 items and has been prepared to measure the ability of understanding what has been read in Turkish, and has been used in another research. At first, the test that accords with the Information Referenced Scoring method has been used, and four weeks later the test that accords with the Conventional Scoring method has been administered to the same group of students. The data obtained have been scored by using Information Referenced Scoring method and Conventional Scoring method separately. The item and test statistics of the test within which different scoring methods have been used have been studied comparatively. There has been a high and a significant correlation between the average of the item difficulty indices of the test scored by the conventional scoring method and the average of the item points of the test scored by the Information Referenced Scoring method. The same is true for the correlation between the item discrimination indices of both scoring methods. There has been a correlation, not so high but significant statistically, between the test points of the tests scored by conventional scoring and information referenced scoring methods. Reliability coefficients and validity coefficients of the tests scored by conventional scoring and information referenced scoring methods have been tested and no significant difference has been observed. The conclusion is that both scoring methods have the same effects on the test reliability and the test validity.IV Findings of this research have indicated that conventional and information referenced scorings of a multiple-choice test have not led to a difference in the item and test peculiarities. The following are proposed based on the conclusions of the research; It may be useful to search different classes and interval higher ages in the studies based for information referenced scoring method and it may be referenced to use this information referenced scoring in testing different traits through achievement tests or numerical ability tests.
Collections