Mesleki teknik orta öğretim kurumlarından meslek yüksekokullarına sınavsız geçiş uygulamasının değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Teknolojinin sürekli olarak gelişmesi, üniversite eğitimi almak isteyen öğrenci sayısının her geçen yıl artması, mesleki ve teknik eğitimin tüm dünyada daha büyük önem kazanması, rekabet şartlarının ülke boyutundan dünya boyutuna taşınması nedenlerinden dolayı Meslek Yüksekokulları gelişmiş ülkelerde olduğu gibi gelişmekte olan bir ülke olarak Türkiye'de de her geçen gün önem kazanmaktadır. Bu çalışmada, 2002-2003 eğitim öğretim yılından itibaren 4702 sayılı yasa ile yürürlüğe giren, Mesleki Teknik Orta Öğretim Kurumlarından Meslek Yüksekokullarına Sınavsız Geçiş uygulamasına ilişkin Meslek Yüksekokulu Yöneticilerinin görüşleri araştırılmıştır. Araştırmanın evreni Türkiye Cumhuriyeti sınırları içerisindeki 2002-2003 eğitim yılında öğretime devam eden 438, örneklem ise 229 Meslek Yüksekokulu Yöneticisidir. Çalışma kapsamında uzman görüşleri alınarak geliştirilen anket, araştırmacı tarafından uygulanmış ve sonuçlan değerlendirilmiştir. Elde edilen veriler ışığında, aşağıdaki bulgular elde edilmiştir: 1. Meslek Yüksekokulları yöneticilerinin çoğu, 4702 sayılı yasa ile getirilen Sınavsız geçiş projesinin amaçlarına katılmalarına rağmen, sınavsız yerleştirmeye ve sınavsız yerleştirmede esas alınan mesleki ve teknik eğitim bölgeleri kriterine katılmamaktadır. 2. Meslek yüksekokulu yöneticilerinin çoğu, mesleki teknik orta öğretim kurumlarından sınavsız olarak meslek yüksekokullarına yerleştirilen öğrencileri, hazır bulunuşluk düzeyleri açısından yetersiz bulmaktadırlar. 3. Yöneticiler, meslek yüksekokullarının akademik personel sayısını ve fiziki koşullarım yeterli bulmamaktadır. 4. Meslek yüksekokulları yöneticilerinin çoğu, mesleki teknik orta öğretim kurumları ile olan ilişkilerinin yeterli düzeyde olmadığını belirtmişlerdir.11 Yukarıdaki bulgulara dayanılarak şu önerilerde bulunulabilir: 1. Öğrencilerin yerleştirilmesine ilişkin ölçütler, meslek yüksekokulu yöneticilerinin de işbirliği ile yeniden belirlenmelidir. 2. Mesleki teknik orta öğretim kurumlarından mezun olan öğrenciler hazır bulunuştuk düzeyleri açısından geliştirilmelidir. 3. Meslek yüksekokullarının fiziki koşullan iyileştirilmeli ve akademik personel ihtiyacı karşılanmalıdır. 4. Mesleki teknik orta öğretim kurumları ve meslek yüksekokullarının ilişkilerini geliştirecek uyum programları başlatılmalıdır. Vocational Colleges, as in many developed countries, are becoming more and more important in Turkey due to the following reasons: that technology is constantly developing; that the number of students wanting to receive university education is on the increase; that vocational and technical education are regarded as more important all over the world; and that the conditions for competitions have moved from local to global level. In this study, the opinions of the administrators in vocational colleges concerning the law 4702 titled `Admission with no exams` starting to be applied in 2002-2003 educational year. The law deals with the practice allowing students of vocational and technical secondary schools to be directly admitted into vocational colleges. The population of the study covered all the administrators in vocational colleges in Turkey in 2002-2003 educational year. The sample included 229 administrators working at vocational colleges. Data collection was carried out through a questionnaire developed by the researcher in the light of the recommendations from the specialists in the field. The findings are as follows: 1. Though most of the administrators agreed with the aims of the project required by the law 4702, they disagreed with the criterion of placement of the students, regarding vocational districts. 2. Most of the administrators found the graduates of vocational and technical secondary schools incompetent in terms of their readiness. 3. It was found that the vocational colleges are in need of more academic staff and the improvement of physical conditions. 4. Most of the administrators found the relations between the vocational colleges and vocational and technical secondary schools inadequate.IV Following from the findings above, these suggestions can be made: 1. The criteria for student placement should be reevaluated in cooperation with the administrators of the vocational colleges. 2. The graduates of the vocational and technical secondary schools should be improved in terms of their readiness for college education. 3. The physical conditions of the vocational colleges should be improved and vocational colleges should be provided with more academic staff. 4. Orientation programs to develop the relations between the vocational colleges and vocational and technical secondary schools should be started.
Collections