The accessibility of universal grammar in the acquisition of constituent order parameter by the native speakers of Turkish who are acquiring English as a second language
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Ingilizceyi ikinci Dil Olarak Öğrenen Türklerin Sözdizimi Parametresinin Ediniminde Evrensel Dilbilgisinin Erisilebilirlgi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2006. Evrensel Dilbilgisinin ikinci dil ediniminde etkin olup olmadığı üzerine yapılan tartışmalar henüz son bulmamıştır ve ikinci dil edininıinin farklı yönlerini araştıran dilbilimciler Evrensel Dilbilgisinin ikinci dil edinimindeki erişilebilirliği konusunda farklı görüşlere sahiptir. Bu durum, bu konuda daha fazla çalışma yapılmasına ihtiyaç olduğunu ortaya koymaktadır. Bu nedenle, bu çalışmada, Evrensel Dilbilgisinin ikinci dil ediniminde etkin olup olmadığım değerlendirmek amacıyla Ingilizceyi ikinci dil olarak öğrenen Türklerin İngilizcedeki sözdizimi yapılarım edinimleri araştırılmıştır. Araştırmada altmış deneğe iki tane test uygulanmıştır: bir seviye tespit smavı ve 3 bölümden oluşan bir sözdizimi testi. Sözdizimi testi 30 maddelik dilbilgisel doğruluk değerlendirme, çeviri ve verilen cümle öğelerini sıraya dizme bölümlerinden oluşmuştur. Elde edilen verilerin istatistiksel analizinden sonra, Ingilizceyi ikinci dil olarak öğrenen Türk öğrencilerin İngilizcenin sözdizimi yapılarını edinimlerinde Evrensel Dilbilgisinin direkt olarak etkin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Alt seviye guruplarında birinci dilin etkisinin de var olduğu saptanmıştır, ama bu seviyelerde bile daha fazla sayıda hedef dilin yapılarının denekler tarafından kullanılması Evrensel Dilbilgisinin erişilebilirliğine bir işaret olarak değerlendirilebilir. Ayrıca, en üst seviye gurubunda (C2), neredeyse tüm denekler hedef dilin parametre değerlerini başarıyla kullanmıştır, bu durum da Evrensel Dilbilgisinin ikinci dil ediniminde erişilebilirliğine bir işaret olarak gösterilebilir. Anahtar Sözcükler: Evrensel Dilbilgisi, ikinci Dil Edinimi, Sözdizimi Parametresi, Anadilin Etkisi Accessibility of Universal Grammar in the Acquisition of Constituent Order Parameter by Native Speakers of Turkish Acquiring English as a Second Language, Master's Thesis, Ankara, 2006. The debates on accessibility of UG in second language acquisition have not been resolved yet, and the linguists who investigate different aspects of SLA have different views on the accessibility of UG in L2 acquisition. This situation reveals that there is a need for further studies on this issue. Hence, in this study, the acquisition of English constituent order structures by Turkish learners has been investigated to assess the accessibility of UG in second language acquisition. Two tests have been administered to sixty subjects; a proficiency test, and a structure test consisting of three tasks: a 30-item grammaticality judgment task, a translation task, and a task of ordering the given constituents in the target language. After the statistical analysis of the obtained data, it has been found that UG is directly accessible in the acquisition of constituent order structures of English by native speakers of Turkish. First language interference has been noticed in the responses of a few subjects in the first levels of proficiency, but fairly more subjects used the parameter values of the target language in these levels, and this situation can be considered as a sign for the accessibility of UG in second language acquisition.. Besides, in the highest level of proficiency (C2), almost all subjects used the parameter values of the target language successfully which can also be viewed as an indication for the UG access in L2 acquisition. Key Words: Universal Grammar, Second Language Acquisition, Constituent Order Parameter, First Language Interference.
Collections