Müzeler için durumsal halkla ilişkiler modeli
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
11 ÖZET GÜREL, Eda. Müzeler îçin Durumsal Halkla İlişkiler Modeli, Doktora Tezi, Ankara, 2006. Bu araştırmanın amacı, pazarlama bakış açısıyla, müzelerde etkili olabilecek bir halkla ilişkiler modeli ortaya koymaktadır. Pazarlama ve halkla ilişkiler alanlarındaki gelişime paralel olarak, iki kavram arasındaki farklılığın giderek azalması dikkate alınarak geliştirilen model, `ilişkiler` seviyesinde tanımlanan ve ölçülen, ilk halkla ilişkiler modeli olarak kabul edilebilir. Literatürde yer alan diğer halkla ilişkiler modelleri ile karşılaştırıldığında, bu çalışmada önerilen modelin en önemli özelliği, halkla ilişkilerde etkili olabilmek için, `pazar-odaklı` bir yaklaşım sergilenmesinin vurgulanmasıdır. Araştırma çerçevesinde önerilen model, literatürde en geniş çaplı halkla ilişkiler çalışması olarak kabul edilen araştırmada kullanılmış olan `dört halkla ilişkiler modeli` ve `halkla ilişkilerde durumsal uzlaşma teorisi` hakkında yapılmış olan araştırma ve eleştiriler dikkate alınarak, onların üzerine kurulmuş bir modeldir. Bu modelde, `dört halkla ilişkiler modeli'nde tanımlanmış olan modeller, halkla ilişkiler stratejileri olarak yer almaktadır. Model, müzenin ilişki içinde olduğu farklı halk kitlelerinin dikkate alınmasıyla, `ilişkiler` seviyesinde tasarlanmış ve ölçülmüş durumsal bir modeldir. Nitekim, literatürde `ilişkiler` seviyesinde tasarlanmış ve ölçülmüş herhangi bir halkla ilişkiler modeli bulunmadığı ifade edilebilir. Buna göre, bu çalışmada önerilen model, literatürdeki bu eksikliği gidermek amacıyla geliştirilmiştir. Araştırma uluslararası bir araştırma olarak tasarlanmış ve internet aracılığıyla ölçülmüştür. Elde edilen bulgular, modelde önerildiği gibi, müzelerde, halkla ilişkiler programlarında ulaşılan etkililiğin, `yönetimin pazar odaklılık düzeyi / halkın ilgi düzeyi dikkate alınarak kullanılan strateji`, `halkın ilgi düzeyi` ve `durumun uygunluğu` değişkenlerinden etkilenebildiğim göstermektedir. Anahtar Sözcükler: Halkla İlişkiler, Model, Müzeler, Pazar-odaklılık m ABSTRACT GÜREL, Eda. Contingency Model of Public Relations for Museums, Doctoral Thesis, Ankara, 2006. From a marketing perspective, the purpose of this research is to propose an effective public relations model for museums. Paralel to the developments and changes taking place as the fields of marketing and public relations approach each other, the proposed model maybe regarded as the first public relations model defined and measured at the relational level. Compared to the other models in literature, the most important characteristic of this model is its emphasis on adopting a `market-oriented` approach to be effective in public relations. The proposed model in this research is based on the research and criticisms made about the two important theories in public relations literature; `four models of public relations` used in the most extensive research in public relations and the `contingency theory of accommodation in public relations`. In this model, the models that were defined in the `four models of public relations` are regarded as public relations strategies. Having considered the various publics of the museums, the model is proposed as a contingency one which is designed and measured at the relational level. It maybe stated that there is essentially no one public relations model that is defined at the relational level in the field of public relations. Therefore, the proposed model here is an attempt to close this gap in literature. The research is intended to be an international study for which data is collected through the internet. The findings show that, the effectiveness of the public relations programs in museums is effected by the `management's level of market orientation / the strategy chosen based on the interest level of the public`, `interest level of the public` and the `favorableness of the situation` as proposed in the model. Key Words: Public relations, Model, Museums, Market-orientation
Collections