Kam millerinin burulma titreşimleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Mt&V'-r*^* -l- OZET Bu çalışmada kuvvet kapalı toparlaktı ve tablalı kam meka nizmalarında kam milinin, maruz olduğu değişken terk etkisinde yap tığı burulma titreşimleri ele alındı. Radyal kam mekanizmalarında kam mili, izleyiciden kama etki eden kuvvetin oluşturduğu bir torka maruzdur. Kam dönme açısına bağlı olarak değişen bu terk elastik bir cisim olan milde burulma titreşimleri oluşturacaktır. Bunu belirlemek için kam milinin dinamik bir modeli kuruldu ve hareket denklemleri teşkil edildi. Denklem ler boyutsuzlaştırılarak bazı boyutsuz katsayılar tanımlandı. Bunlar atalet oranı, frekans oranı, enerji oranı ve sönüm etki oranı ile tablalı kamlar için ayrıca tanımlanan büyüklük oranıdır. Bu katsa yılar milin dinamik davranışını karakterize etmek için kuilanılabilirler. Kam millerinin burulma titreşimleri, kendi kendini besleyen parametre tahrikli zorlanmış titreşimlerdir- Monlineer olan bu titre şimlerle ilgili diferansiyel denklemlerin çözümü nümerik olarak yapı labilir. Tek kamlı bir mil maruz olduğu tork sebebiyle burularak kal kışta yavaşlar, inişte ise hızlanır Zorlanmış bir titreşim olan bu olaya kurulma adı da verilir. Tablalı kamlarda bu titreşim daha-II- şiddetlidir. Atalet ve enerji oranlarının artışı titreşimi şiddetlendi rir, frekans oranının azalması da aynı sonucu doğurur. Bu oranların optimum seçimi ekonomi ve düzgün çalışma sağlar. Mildeki titreşimler izleyici ivmesinde ve radyal kuvvet bileşeninde teorik değerden sap malara yol açar. Ekstrem hallerde sıçrama bile oluşturabilir. Çok kamlı millerde de bilhassa yüksek hızlarda mildeki titre şim genlikler; büyük değerler alabilir. Genlikler girişten diğer uca doğru artar. Mil ucuna ilâve edilecek bir volan müspet etkiler oluş turur. `.***` W.f* 4%. -ill- '.,...,'.:'- ABSTRACT Torsional vibrations on the camshaft subjected to variable torque on force closed cam mechanisms with the roller and flat-faced follower are investigated. On radial cam mechanisms, the camshaft is subjected to a torque which is produced by a force exerted to cam from the follower This torque which changes by the cam angle, will create torsional vibrations on the camshaft which is an elastic body »For this purpose a dynamic model of the camshaft was established and equations of motion were formed. The equations were nondimensionalized and some nondimer.sional parameters were obtained. These are the inertia ratio, the frequency ratio, the energy ratio, the damping effect ratio and in addition for cams with the fiat-faced follower, the size ratio. These parameters can be used to characterize the dynamic behavior of a camshaft. Torsional vibrations of camshafts are parameter excited and self -induced forced vibrations. The governing nonlinear differential equations related to these vibrations can be solved numerically. A camshaft with a single cam decelerates at rise and accelerates at fall due to the torque subjected. This is called vindup which is a. forced vibration. This vibration, is more severe in the cams with the flat-faced follower. The increase of the inertia and the energy ratios increase the vibration and decrease of the-İV- frequency ratio does the same effect. The optimum choose of these ratios. provides economical and proper working. The vibrations on the camshaft, cause to deviations from the theoretical values of the follower accelerations and radial force component. They may cause to jumping at extreme cases. In the camshafts with multi-cam, especially at high speeds, the amplitudes of the shaft vibrations can be very high. Amplitudes increases from the driving end to the other end of shaft, A flywheel added on the shaft end produces pozitive effects.
Collections