Okuduğunu anlama stratejilerinin bilişsel ve duygusal öğrenme ürünlerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, İTS (İşbirlikli Öğrenme – Tartışma – Sorgulama) ve TİÖD(Tahmin – İnceleme – Özetleme – Örgütleme – Değerlendirme) okuduğunu anlamastratejilerinin ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama düzeyleri, Türkçedersine ilişkin tutumları, okuduğunu anlama öz yeterlik algıları ve yazılı anlatımbecerileri üzerindeki etkilerini belirlemektir.Araştırmada kontrol gruplu ön test – son test deneysel desen modeli kullanılmıştır. İTSve TİÖD okuduğunu anlama stratejilerinin etkililiği 2 deney bir kontrol grubu ilebelirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada hem nicel hem de nitel veri toplamaaraçlarından yararlanılmıştır. Araştırmanın nicel verileri, Türkçe dersi bilişsel girişdavranışları testi, okuduğunu anlama testi, okuduğunu anlamaya ilişkin öz yeterlikalgısı ölçeği, Türkçe dersine yönelik tutum ölçeği ve yazılı anlatım değerlendirmeformunun uygulanmasıyla elde edilmiştir. Araştırmanın nitel verileri ise, öğrenme –öğretme süreci hakkındaki öğretmen ve öğrenci görüşlerinin saptanmasını sağlayangörüşme formu ve sürecin işleyişine ilişkin bilgi sağlayan gözlem formu kullanılaraktoplanmıştır. Nicel verilerin analizinde SPSS paket programından yararlanılarakistatistiksel işlemler yapılmıştır. Nitel verilerin analizinde ise betimsel analizdenyararlanılmıştır.Nicel verilerden elde edilen sonuçlara göre, İTS ve TİÖD okuduğunu anlamastratejilerinin öğrencilerin okuduğunu anlama düzeylerinin artmasında, Türkçe dersineilişkin tutumlarının olumlu yönde gelişmesinde, okuduğunu anlama öz yeterlikalgılarının yükselmesinde, yazılı anlatım becerilerinin gelişmesinde daha etkili olduklarısaptanmıştır.Nitel verilerden ulaşılan sonuçlara göre, deney grupları sınıf öğretmenleri ile öğrenciler,İTS ve TİÖD okuduğunu anlama stratejilerinin, öğrencilerin okuduğunu anlamabecerilerinin gelişimi, Türkçe dersine ilişkin tutumları ve okuduğunu anlama öz yeterlikalgıları üzerinde olumlu etkileri olduğunu belirtmişlerdir. Ayrıca deney gruplarında işekoşulan İTS ve TİÖD okuduğunu anlama stratejilerinin, öğrencilerin okuduğunu anlamavbecerilerinin gelişimi, Türkçe dersine ilişkin tutumları ve okuduğunu anlama öz yeterlikalgıları üzerinde olumlu etkilerinin olduğu gözlenmiştir.Anahtar Sözcükler: Öğrenme Stratejileri, Okuduğunu Anlama, Öz Yeterlik Algısı,Tutum Ölçeği. The purpose of this study is to determine effects of Coop-Dis-Q And POSSE readingcomprehension strategies on 5. grade students' reading comprehension levels, attitudesto Turkish lesson, self-efficacy beliefs of reading comprehension and written expressionskills.Pretest – posttest with control group experimental design model has been used in theresearch. Effectiveness of Coop-Dis-Q and POSSE reading comprehensions strategieswas assigned with two experimental groups and one control group. Both qualitative andquantitative data collecting tools were used in the research. Quantitative data obtainedby application of cognitive entrance test for Turkish lesson, test of readingcomprehension, self-efficacy belief scale for reading comprehension, attitude scalerelated to Turkish lesson and form which evaluates written expression evaluation. Thequalitative data of research were gained from interview form which assigns teachers andstudents' opinion about learning- teaching process and from observation form whichensures information about experimental process. In the analysis of quantitative datastatistical operations were performed by practicing SPSS packet program. Descriptiveanalysis was used in analyzing of qualitative data.According to results obtained from quantitative data, Coop-Dis–Q and POSSE readingcomprehension strategies has been more effective than traditional instruction inincreasing level of reading comprehension, in developing attitudes related to Turkishlesson, in rising self- efficacy beliefs related to reading comprehension and indeveloping of written expression.According to the qualitative results, the class teachers and students of the experimentgroups have stated that; Coop-Dis-Q and POSSE reading comprehension strategieshave positive effects on the improvement of students' reading comprehension abilities,their attitudes about Turkish Lesson and self- efficacy beliefs of readingcomprehension. Moreover, it is observed that Coop-Dis-Q and POSSE readingcomprehension strategies have positive effects on the improvement of students' readingcomprehension abilities, their attitudes about Turkish Lesson and the improvement ofself- efficacy belief of their reading comprehension.viiKey Words: Learning Strategies, Reading Comprehension, Self- Efficacy Belief,Attitude Scale.
Collections