`The making of Afro-Caribbean consciousness and identity in the poetry of Linton Kwesi Johnson, David Dabydeen and Fred D`Aguiar`
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Farklı bölgesel, etnik, cinsiyet ve sınıflara ses veren çağdaş İngiliz şiirinin çeşitliliği ve çoksesliliği içerisinde, Britanya'da daha önce toplum tarafından dışlanmış olan siyahi şairlerin yazmış olduğu şiirler, çağdaş İngiliz şiirinin sadece bir dalını oluşturmaktadır. Britanya'da yaşayan ötekileştirilmiş ve susturulmuş gruplara ses vermek amacıyla ortaya çıkan Linton Kwesi Johnson, David Dabydeen ve Fred D'Aguiar'ın şiirlerinde ulusal kimliğin tanımlanması ve ırkçı baskılar konu edilmiştir. Kendi uluslarına duydukları sorumlulukla hareket eden bu üç şair, Afro-Karayip kökenleriyle bağlarını koparmış olan genç nesil siyahlara, kendi tarihlerini aktarma görevini üstlenmişlerdir. Genç nesil siyahi nüfusun, Afro-Karayip kültürü ve gelenekleriyle yakın bir bağ kuramamasının doğuracağı tehlikeleri önceden gören bu şairler, günümüz Britanya'sındaki siyah insanların kökleriyle olan bağlarını tekrar kurmak için çalışmışlardır. Siyahi ulusal kimliğin oluşturulmasına yönelik bir farkındalık yaratarak ırkçılıkla savaşmanın gerekliliği konusu, Johnson, Dabydeen ve D'Aguiar tarafından sürekli olarak altı çizilerek ifade edilmiştir. Bu nedenle, bu üç şairin ortak noktası, siyahların ortak tarihsel geçmişini, günümüz Britanya'sında yaşayan siyahların hayatıyla birlikte sunarak, Afro-Karayip kültürel mirasını çağdaş İngiliz şiirinde canlandırmaya çalışmalarıdır. Bu sebeple, bu çalışmanın amacı Linton Kwesi Johnson' ın Voices of the Living and the Dead (1974), Inglan is a Bitch (1980) ve Tings an Times (1991), David Dabydeen'in Slave Song (1984), Coolie Odyssey (1988) ve Turner (1994), ve Fred D'Aguiar'ın Mama Dot (1985), Airy Hall (1989) ve British Subjects (1993) isimli şiir kitaplarındaki ırkçılık kavramları, ve bu şairlerin ırkçılıkla savaşmak için birleştirici bir ulusal kimlik oluşturma çabaları incelenmektedir.Anahtar KelimelerÇağdaş İngiliz şiiri, İngiliz siyahi şiiri, Afro-Karayip kimliği, ırkçılık, Linton Kwesi Johnson, Fred D'Aguiar, David Dabydeen. Within the context of a diversified and pluralistic arena of contemporary British poetry, embodying formerly marginalised voices of regional, ethnic, gender and class origins, the poetry written by black poets living in Britain developed as only one of the branches of contemporary British poetry. Having emerged out of a struggle to give voice to the silenced people of marginalised groups in Britain, the poetry of Linton Kwesi Johnson, David Dabydeen and Fred D?Aguiar is concerned with defining national identity and exploration of racial oppression. Being motivated by a sense of responsibility towards their nation, these poets undertake the task of transmitting black history to the young blacks who have lost their ties with their roots. Foreseeing the danger that the young generation of the black population has no chance of finding a direct relationship with their Afro-Caribbean cultural traditions, these poets are motivated by a necessity to re-establish the roots of black people in contemporary Britain. The necessity to fight racism by constructing an awareness of Afro-Caribbean national identity is continually emphasised in the poetry of Johnson, Dabydeen and D?Aguiar. These three poets share a common concern to bring together the records of black history with scenes from contemporary black life in Britain, and in this way, they try to establish a black cultural heritage in contemporary British poetry. Hence, Linton Kwesi Johnson?s Voices of the Living and the Dead (1974), Inglan is a Bitch (1980) and Tings an Times (1991), David Dabydeen?s Slave Song (1984), Coolie Odyssey (1988), and Turner (1994), and Fred D?Aguiar?s Mama Dot (1985), Airy Hall (1989) and British Subjects (1993) are analysed in detail, which illustrate the manifestations of racism in Britain and struggle of black people to construct a unified national identity by fighting against racism.Key WordsContemporary British poetry, contemporary black British poetry, Afro-Caribbean identity, racism, Linton Kwesi Johnson, Fred D?Aguiar, David Dabydeen.
Collections