Zihin engelliler sınıf öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme yeterlikleri, karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Günümüz eğitiminde birey daha çok ön plana çıkmaktadır. Bunun yanında genel eğitim müfredatında çeşitli nedenlerle önemli ölçüde sapma yaşayan bireyler de bulunmaktadır. Özel eğitimde her öğrenci farklı özellikler gösterir ve farklı ihtiyaçlar içerisindedir. Öğrencilerin bu ihtiyaçlarını doğru olarak tespit edebilmek için de doğru, geçerli ve güvenilir ölçme yapılmalıdır. Bu araştırmanın amacı özel eğitimde önemli bir yer tutan ölçme ve değerlendirme çalışmalarında zihin engelliler sınıf öğretmenlerin bilgilerini ve bu bilgilerini hangi sıklıkta kullandıklarını öğrenmek, varolan eksiklik ve sorunları tespit ederek, öğretmen görüşlerine dayanarak çözüm önerileri üretmektir.Araştırma betimsel bir araştırmadır. Araştırmanın çalışma grubunu; Ankara, İstanbul, Eskişehir, Karaman, Çankırı, Erzurum, Kocaeli illerinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı eğitim uygulama okullarında çalışan toplam 210 öğretmen oluşturmuştur. Ayrıca 12 zihin engelliler sınıf öğretmeniyle görüşme yapılmıştır. Araştırmada öğretmenlere 3 bölümden oluşan bir anket ve ayrıca görüşme formu uygulanmıştır. Araştırma verilerinin analizinde SPSS ve Excel 2007 paket programı kullanılmış, görüşme formu ile elde edilen veriler için de içerik analizi yapılmıştır.Araştırmadan elde edilen sonuçlara baktığımızda, Öğretmenlerin Bireyselleştirilmiş Eğitim planı (BEP) hazırlarken öğrenci performansı aldıkları ve önceki yıllarda öğrenci için hazırlanan gelişim raporlarını inceledikleri, özel eğitimde doğrudan gözlem, ölçüt dayanaklı ölçme aracı, beceri analizi tekniğini sıkça kullandıkları görülmüştür. Öğretmenler hata analizi ve derecelendirme ölçeğini ise çok fazla kullanmamaktadırlar. Öğretmenler sınıfta genellikle tek öğretmen bulunması, sınıfların kalabalık olması ve test hazırlama sürecinin uzun olması nedeniyle sıkıntı çektiklerini, bu nedenle öğrencilerine özel test geliştirmek yerine hazır test kullanma yoluna gittiklerini belirtmişlerdir. Öğretmenler öğrenci gelişimini izlediklerini ve bu sonuçlara göre öğretim amaçları ve yöntemlerinde değişiklikler yaptıklarını, test geliştirirken uzman yardımına ihtiyaç duyduklarını belirtmişlerdir.Anahtar SözcüklerBEP, Ölçüt Dayanaklı Ölçme Aracı, Beceri Analizi, Öğretimin Değerlendirilmesi, Öğrenci Gelişiminin İzlenmesi. Nowadays the individuals are more effective in education. Besides it there have been some individuals who have deviations about special education curriculum. In special education each student has different characteristics and they have diffetent requirements. An effectual and confidential evaluation has to be made to determine the requirements of the students. The aim of this research is to learn about the mentally Impaired Class Teachers? knowledge and investigate formulas determining the existing defects and problems.The research is scientific. In this research a three parted survey and an interview form was applied to the teachers. The sampling of the research covers 210 teachers who work at educational execution schools of National Education Ministry in Ankara, İstanbul, Eskişehir, Karaman, Çankırı, Erzurum, and Kocaeli provinces. And 12 Mentally Impaired Class Tutors were interwieved. Fort he analysis of research data SPSS and Excel 2007 was used and a cotent analysis was made, the data obtained with the help of interview form.When we examine the results of the research, it can be seen that the teachers have taken student performance as they prepare BEP, and have been examining the development reports of previous years, they have used directly observation technique, dependent measure of value, and ability analysis technique. The teachers do not often use error analysis and grading scale. They declared that they had some diffuculties because there was only a teacher in classes, the classes were crowded, and the process of preparing test took a long time, for that reaon they had used ready tests instead of developing special tests for their students. The teachers expressed that they had observed the development of the students and had made changes in the aim and methods of teaching according to those results and they had needed the help of experts about developing tests.Key WordsBEP, Dependent Measure of Value, Ability Analysis, Evaluation of Teaching, Observation of Student Development
Collections