Sinestetik imgeler
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
?Sinestetik İmgeler? başlıklı bu çalışmanın amacı, algıların birliği durumuna dikkat çekerek gerçeklikle yeni diyaloglar kurabilmekti. Bu eşduyum gerçekliğini açıklayabilmek için başta bilimsel bir olgu olarak sinestezi kavramını inceledim. Sanat tarihi ve farklı sanat disiplinlerin bu kavramla kurduğu ilişkiler örneklerle açıklandı. Aynı anda, farklı duyulara seslenen yapıtların biçimlendirilmesi için farklı sanat dallarına ilişkin biçimlendirme ögelerinden yaralanıldı. Günümüz hareketli imajlarındaki ses-görsel ortaklığının resim uygulamalarında yerini bulabilmesi için, müziğe ilişkin biçimlendirme ögelerinden faydalanıldı. İncelenen bu ögelerden armoni, ritim, hareket gibi ögelerin plastik sanatlardaki eşlenikleriyle ilişkiler kurularak yeni bir anlatım yaratılmaya çalışıldı. Ancak bu ilişkiler sadece ses ve görsel ilişkisi ile sınırlı kalmayıp beş duyuya ait özellikler, bu duyulara ait uyarıcılarla açıklanmaya çalışıldı. Bu hislere ilişkin durumlar metaforlar yaratarak, estetik kurallar geliştirerek ve kavramsal uzantılar düşünülerek çözülmeye çalışıldı. The goal of this paper tittled ?Synaesthetic Images? has been to be able to make new dialogues with reality by taking attention to the unity of perceptions. To be able to clarify this reality of empathy, initially the concept of synesthesia has been analysed as a scientific fact. The relationship established by the art history and different art disciplines with this concept has been explained through examples. For the formalization of the art branches that address to different senses simultaneously, the formalization elements of different art branches have been utilized. To enable the unity of audio-visual in the contemporary active images to find itself a place in the field of panting, the formalization elements of music have been utilized. A new way of expression has tried to be created by establishing relationships with the conjugates of some of the elements that have been analysed like harmony, rhytm, movement. However, those relationships have not been limited by only audio and visual, but the characteristics of the five senses have tried to be clarified through the characteristics and the actuators of these senses. The cases related to these senses have tried to be solved by creating metaphors, developing esthetic rules and thinking about conceptual extensions.
Collections