The use of authentic animated cartoons in teaching tenses to young L2 learners at a private primary school
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, 9?10 yaş grubundaki Türk öğrencilere İngilizce zamanların öğretiminde otantik çizgi filmlerin kullanımını inceledi. Böyle bir çalışmanın yararlılığını ölçmek için deney ve gözlem grupları oluşturularak deneysel bir çalışma yapıldı. Bu çalışmaya özel bir ilköğretim okulunda öğrenim görmekte olan 30 dördüncü sınıf öğrencisi katıldı. On beşer öğrenciden oluşan bu gruplara, İngilizce dil bilgisi farklı yollarlarla öğretildi. Gözlem grubunda, geleneksel yollarla dil öğretilirken, deney grubunda İngilizce dil bilgisi öğretimi, otantik çizgi filmlerin ders içi materyal olarak kullanılmasıyla sağlandı. 9?10 yaşlarındaki bu öğrencilere İngilizce zaman öğretiminde çizgi film kullanımının başarısı ve etkisi araştırıldı. Bu amaçla, ön test ve son test, İngilizce yeterlilik testleri, ders değerlendirme formları ve yabancı dil öğretmenleri ile röportajlar, veri toplamak için kullanıldı. Bu araçlarla toplanan veriler SPSS 18 adlı istatistik programı ile analiz edildi. Verilerin istatiksel çözümlemeleri, İngilizce zaman öğretiminde çizgi filmlerin ders materyali olarak kullanıldığı deney grubunun, geleneksel dilbilgisi öğretim yöntemleriyle zaman öğretimi yapılan ve herhangi bir özel uygulama yapılmayan kontrol grubuna göre önemli derecede başarılı oldukları ortaya çıkmıştır. Bunu yanı sıra, bu çalışma, deney grubundaki öğrencilerin İngilizce dersine karşı olumlu bir tutum geliştirdikleri ve derslerde daha da güdülendiklerini ortaya çıkarmıştır. Fakat böyle bir çalışma röportaj yapılan öğretmenler tarafından kullanışlı bulunmamıştır.Anahtar kelimeler: Otantik çizgi film; çocuklara dil öğretimi; İngilizce zaman öğretimi. The current study examined the role of authentic animated cartoons in teaching English verb tenses and aspects to young Turkish learners of 9-10 years-old. The effectiveness of such an approach was investigated through an experimental longitudinal research in which a control group and an experimental group were formed and randomly assigned to the treatment. Thirty 4th grade students studying in a private primary school participated in the study. The control group (n=15) followed their regular lessons, mostly based on traditional grammar teaching while the experimental group (n=15) watched and made use of different cartoons as class materials. Using a pre-test and post-test design and language proficiency tests, a comparison was made between grammar instruction based essentially on traditional teaching and one that made use of authentic animated cartoons, and its effectiveness was evaluated. Moreover, through lesson evaluation forms, the participants? perceptions of the use of animated cartoons in their language classes were investigated. Lastly, to examine the practicality of the use of authentic animated cartoons as class materials, an interview was conducted with five language teachers. Results indicate that the experimental group performed better than the control group in both post-test and language proficiency test. The use of authentic animated cartoons in young learners? foreign language classes was effective in teaching English and English verb tenses and aspects in particular. Results also show that animated cartoons are motivational tools. However, teachers of English do not think that authentic animated cartoons are practical and useful. The findings of the current research recommend that authentic animated cartoons offer language teachers opportunities to present grammar, and other language components of the target language in a meaningful context and an enjoyable, motivating learning atmosphere.Key Words: Authentic animated cartoons; young learners; teaching tenses; contextualizing.
Collections