Wandering schizo-nomads in postmodern spaces: Paul Auster`s the Music of Chance, Steven Millhauser`s Martin Dressler: The Tale of an American Dreamer and Orhan Pamuk`s the Museum of Innocence
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Paul Auster'ın Şans Müziği, Steven Millhauser'in Martin Dressler: The Tale of an American Dreamer ve Orhan Pamuk'un Masumiyet Müzesi romanları, Gilles Deleuze ve Felix Guattari'nin Kapitalizm ve Şizofreni eserlerinde tanımladıkları ?şizoanaliz? teorisi açısından incelendiğinde, şizo-göçebe özellikler gösteren karakterler ortaya koymaktadırlar. Üç karakter, Nashe, Martin ve Kemal şizofreninin psikanalizin iddia ettiği gibi bir delilik olmadığını aksine postmodern sanat eserlerinin ortaya çıkışında yaratıcı bir süreç olduğunu gösteren karakterlerdir.Bu çalışmada, karakterler, ilki ait oldukları toplumdan zihinsel bir kopuklukla, ikincisi onları bilinmeyen ve yabancı mekânlara götüren fiziksel yolculuklarla şekillenen şizoid ve göçebe yolculuklara çıktıklarından şizo-göçebe olarak adlandırılmıştır. Deleuze ve Guattari'nin deyimiyle, bu karakterler çeşitli nedenlerden dolayı, zihinsel ve fiziksel çevrelerinden kopar, ?yersiz-yurtsuzlaşırlar.? Yersiz-yurtsuzlaşma hareketleri toplum tarafından öngörülen kodların ihlaliyle ve karakterlerin önceden yerleştikleri yerlerden kopuşlarıyla gerçekleşir. Bu çift katmanlı yolculuklar karakterlerin kendi şizo-göçebe dürtüleriyle biçimlendirdikleri ve yeni oluşturulan mekânlarda sonlanır. Şans Müziği romanı, Boston'daki eski hayatını geride bırakmış ve artık ?yersiz-yurtsuzlaşmış,? sonsuz mekânda sürüklenmekte olan Nashe?i anlatir. Martin Dressler romanında, Martin'in fiziksel ?yersiz-yurtsuzlaşması? New York'ta gerçekleşir, Martin şehrin eteklerinde yürüyüşlere çıkar. Masumiyet Müzesi'nde Kemal'in uzak bir akrabasına duyduğu takıntılı aşk, onu İstanbul sokaklarında bir gezgine dönüştürür.Karakterlerin yolculuklarının ikinci aşaması tanıdık ve bildik mekânlara dönüşü simgeleyen ?yeniden yurt edinme? sürecidir. Nashe'in ?yeniden yurt edinmesi? inşa ettiği duvara olan bağlılığıyla olur. Martin'in ?yeniden yurt edinmesi? en sonuncusu Grand Cosmo olan yapılarıyla gerçekleşir. Kemal'in ?yeniden yurt edinmesi? ise Füsun'la, onun eviyle ve Füsun'a ait olan eşyalarla olan ilişkisiyle gerçekleşir. Yeni oluşturulan bu mekânlar?duvar, oteller, müze? sadece karakterlerin yeniden yurt edindikleri mekânlar değil, aynı zamanda dünyanın kendisini taklit eden ve neticesinde kopyalar olan yapılardır. Bu yapılar, karakterleri etkisi altına alan şizofreniye uygun bir biçimde postmodern özellikler göstermektedir. Sonuç olarak, karakterlerin, kendileri dengesizleştirici postmodern özelliklere sahip yapılar aracılığıyla yeniden yurt edindikleri söylenebilir. Nashe, Martin ve Kemal ?yersiz yurtsuzlaşmayı? yeniden yurt edinirler.Birbirini takip eden bu süreçler karakterler tarafından tamamlandıktan sonra, postmodern sanat eserlerinin, bu örnekte mimarinin, karakterlerin önce dengesini bozan ve onları çevrelerinden koparan, daha sonra onları yeni ve biçimlendirici mekânlara yerleştiren şizofreninin ürünü olduğu görülür. Karakterler mekânda yersiz yurtsuzlaşıp, kendi yaptıkları yolculuklarıyla şekillenirken, daha sonra yeni yurtlar edinerek buraları şekillendirirler. Bu tez, üç romanda şizofren özne ve postmodern mekân arasında bir ilişki olduğunu kanıtlamayı amaçlamaktadır. Paul Auster?s The Music of Chance, Steven Millhauser?s Martin Dressler: The Tale of an American Dreamer and Orhan Pamuk?s The Museum of Innocence portray protagonists who present the characteristics of schizo-nomads when they are examined through the lenses of schizoanalysis as defined by Gilles Deleuze and Felix Guattari in their work Capitalism and Schizophrenia. The three characters, Nashe, Martin, and Kemal are characters who demonstrate that schizophrenia is not madness as claimed by psychoanalysis, but a creative process that helps to produce postmodern works of art.In this study, these characters are dubbed schizo-nomads because they venture into schizoid and nomadic voyages, the first shaped by their mental detachment from the society to which they belong and the second by their physical voyages which take them to unknown and unfamiliar lands. In Deleuze and Guattari?s phrasing, these characters ?deterritorialize? from their mental and physical surroundings because of a variety of reasons. Their movements of deterritorialization happen through their violation of the codes that are implemented by the society, and through their physical detachments from their previously occupied territories. The Music of Chance portrays Nashe who leaves behind his previous life in Boston, and is now ?deterritorialized,? as he does not have a home, and he is on a drift in infinite space. In Martin Dressler, Martin?s physical ?deterritorialization? happens in New York City, he is a regular walker in the outskirts of the city. In The Museum of Innocence, Kemal?s obsessive love for a distant relative turns him to a wanderer in the streets of İstanbul.The second phase in the characters? journey is their ?reterritorialization? process which signifies for the characters a return to familiar and known territories for a while. Nashe?s ?reterritorialization? begins through his attachment to the wall he builds up. Martin?s ?reterritorialization? takes place first through his constructions, and finally the Grand Cosmo. Kemal?s ?reterritorilization,? on the other hand, takes place through his relationship with Füsun, her house and the objects related to her. These newly created territories?the wall, the hotels and museum?are not only new homes for the characters where they reterritorialize, but they are also creations that try to simulate the world and therefore become simulacrums. These simulacrums bear postmodern features that comply with the schizophrenia that the characters are driven by. Therefore, it is possible to say that the characters reterritorialize on structures which are themselves destabilizing with their postmodern features. Nashe, Martin and Kemal reterritorialize on deterritorializing itself.These processes show that postmodern works of art, and in this case architecture, are products of schizophrenia that first destabilize and detach these characters from their surroundings and then resettle them in new and formative territories. While the three characters deterritorialize from space and are shaped through their voyages in space, they later reterritorialize and this time shape space by their constructions. This thesis aims to prove that in these three novels there is a relationship between the schizophrenic subject and postmodern space.
Collections