Okuduğunu anlama becerisinin başarıya etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Dil becerileri insan eğitiminde en önemli araçlarından biridir. Dil becerilerindeki eksiklikler bireylerin eğitimleri ve meslek yaşamları sırasında ciddi sorunlara dönüşür. Ayrıca dil becerilerinin insanın kişiliğini kurup geliştirmede, ilişkilerini şekillendirmede, iletişim kurmada, yaşamını zenginleştirmede önemli bir yeri vardır. Yapılan birçok araştırmada dil becerileri ile derslerdeki başarı arasında bir ilişki olduğu gösterilmiştir.Bütün derslerde aktif olarak kullanılan dil becerilerinden biri olan okuduğunu anlama, bu çalışmanın odak konusunu oluşturmaktadır. Çalışma, Türkçe dersinde kazanılan okuma becerilerinin diğer alanlara etkilerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Bu etkiyi tanımlayabilmek için SBS-2009 8. Sınıf testine katılan 1964 öğrencinin Türkçe, Sosyal Bilgiler ve Fen ve Teknoloji testlerine verdikleri yanıtlar kullanılmıştır.Araştırmanın ilk aşamasında SBS'de yer alan alt testlerin yapıları Açımlayıcı ve Doğrulayıcı Faktör Analizi teknikleri kullanılarak incelenmiş, ikinci aşamada okuduğunu anlama becerisinin SBS'ye katılan öğrencilerin diğer derslerdeki başarısını etkilediğini gösteren model Yapısal Eşitlik Modellemesi tekniğiyle oluşturulmuştur.Açımlayıcı faktör analizi çalışması sonucu SBS-2009'un üç alt testinin de tek boyutlu olduğu görülmüş ve boyutların hangi becerileri ölçtüğü konu alanı uzmanları ile belirlenmiştir. Buna göre Türkçe testi okuduğunu anlama becerisini, Matematik testi problem çözme becerisini, Fen ve Teknoloji testi bilimsel süreç becerisini ve Sosyal Bilgiler testi eleştirel düşünme becerisini ölçen sorulardan oluşmaktadır. Belirlenen faktörlerin doğrulayıcı faktör analizi sonucunda yapı geçerliği koşullarını sağladığı gösterilmiştir.Son aşamada yapılan yapısal eşitlik modellemesi çalışmasında ortaya çıkan verilerden, okuduğunu anlama becerisinin Türkçe dersi dışındaki ders başarılarını da büyük ölçüde açıkladığı sonucuna ulaşılmıştır. Okuduğunu anlama becerisi matematik dersinde ulaşılması amaçlanan kazanımlardan problem çözme becerisinin %40'ını, fen ve teknoloji dersi kazanımlarından bilimsel süreç becerilerinin %83'ünü ve sosyal bilgiler dersi kazanımlarından eleştirel düşünme becerisinin %85'ini açıklamaktadır. Language skills are one of the most important means of human education. Deficiencies in language skills become serious problems in vocational education of individuals during their lives. In addition, the development of language skills builds human personality, relationships, communicating and enrichment of lives. Many studies been shown to be a relationship between language skills and success in courses.Reading comprehension which is a language skill used in all courses, is the focus of this study. The study aims to determine the effects of reading skills gained in Turkish lessons to other areas of. In order to define this effect, answers of 1964 students participating in the Placement Test were used.The first stage of the research the structures of sub-tests of Placement Exam were examined using exploratory and confirmatory factor analysis techniques, in the second stage, the model, that affect students? success, created using the technique of Structural Equation Modeling.As a result of exploratory factor analysis study the three sub-tests of Placement Exam have proved to be one-dimensional and skills measured by the dimensions were determined with experts. According to this, reading comprehension skills are measured by Turkish questions, problem-solving skills are measured Mathematics questions, scientific process skills are measured by Science and Technology questions and critical thinking skills are measured by Social Studies questions As a result of confirmatory factor analysis determined the factors shown to the terms of construct validity.At the final stage in the structural equation modeling study, reading comprehension skills explains the larger extent of the success of other courses, is concluded. Reading comprehension skills explains 40% of problem-solving skills gains to be achieved in math class, 83% of the scientific process skills gains to be achieved in science and technology course and 85% of critical thinking skills of gains to be achieved in social studies course.
Collections