Müziğin görsel gösterimi: Video klipler, `kadın sanatçı ve yönetmenler` (1994-2004)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
?Müziğin Görsel Gösterimi: Video Klipler, ?Kadın Sanatçı ve Yönetmenler? (1994-2004)? konulu tezde, müzik sanatının görselle buluştuğu video klipler, postmodern bir ürün olarak ele alınmış, Türkiye'de üretilenler bu perspektiften değerlendirilmiş ve kadın sanatçıların klipleri, kadın sorunlarıyla ilişkilendirilerek incelenmiştir.Dönem araştırması olan çalışma, müzik video kliplerinin Türkiye'deki ilk yayın organı Kral TV'nin kuruluş tarihi olan 1994 yılıyla başlayan on yıllık bir kesiti kapsamaktadır. Bu dönem, genelde küreselleşmenin yaygınlaştığı, teknolojinin, iletişim ve görsellik üzerine yoğunlaştığı, bir yandan tek kültürün egemenliği, diğer yandan etnik kültürlerin yükseldiği ve imajın giderek etkin olduğu bir zaman dilimidir. Türkiye'de ise, 1980'lerle başlayan toplumsal değişim, 90'larda küreselleşmeyle bütünleşmeye dönüşmüştür. Dönüşüm, müzik video kliplerine de yansımakta, günlük yaşamın popüler kültürle belirlenen normları, değerleri, tarzları, küreselleşmeyle bütünleşme çabalarını ortaya koyarken, yerel ve etnik olanın, `öteki' olarak görünürlüğü de giderek artmaktadır.Postmodernizmle birlikte farklı söylemler geliştiren feminizmde de dönüşümün etkileri, kadının yeniden inşasında yapılandırılmaktadır. ?Yeni kadın? imajının bu anlamda, toplum için öncüleri olan sanatçılar, imajları, duruşları ve yapıtlarıyla rol model konumundadırlar. Çalışmada, dönemi ve belirli kimlikleri temsil ettiği düşünülen kadın sanatçılar müzik video klipleri üzerinden bu anlamda değerlendirilmişlerdir.Anahtar Sözcükler: Müzik video klibi, Postmodernizm, Küreselleşme, Postfeminizm, Çokkültürlülük The thesis, titled as ?Visual Representation of Music: Music Videos, ?Women Artists and Directors? (1994-2004), regards the music videos, where the art of music meets with visualisation, as postmodern products. The videos produced in Turkey were evaluated from this perspective and the videos of women artists were examined in relation to women studies and problems.The research focuses on a particular period of 10-years, starting with the foundation of Kral TV in 1994, which is the first channel broadcasting music videos in Turkey. This period in general, with the pervasive globalism, concentrated on technology, communication and visualisation, is a time-zone under the hegemony of mono-culture on one hand and the rise of ethnic cultures, on the other. In Turkey, the social change, which has started in 1980s, has experienced an integrated transformation with the globalisation of 90s. This transformation gets reflected on the music videos, and the norms, values and styles of daily life, determined by the popular culture present an attempt to integrate with globalisation. Furthermore they increase the perception of local and ethnic, as the `other?.Thus in feminism, which has developed different discourses with the advent of postmodernism, the effects of this transformation is observed in the reconfiguration of women. In that sense, the singers, as the precursors of the society, turn out to be the role-models for the image of ?new women?, with their figures, postures and works. The study evaluates on the music videos of women artists, who are believed to represent this period and specific identities, from this framework.Keywords: Music Videos, Postmodernism, Globalisation, Postfeminism, Multiculturalism
Collections