EFL learners` perceptions and interpretations of teacher interpersonal behaviour at high schools
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, öğretmen cinsiyeti, mezuniyet alanı ve öğrencinin sınıf düzeyine göre öğrencilerin İngilizce öğretmenlerinin kişilerarası davranış algıları arasındaki farklılıkları ve öğretmen kişilerarası davranışlarının öğretmenin tecrübe yılı ve öğrencinin derse karşı tutumu ile ilişkisini incelemektedir. Çalışma, Yozgat il merkezinde 1 Anadolu Öğretmen Lisesi ve 2 Anadolu Lisesi'nde 16 İngilizce öğretmeninin 32 sınıfında 509 öğrencinin katılımıyla gerçekleşmiştir. Öğretmen kişilerararası davranışı, 62 madde ve 8 alt boyuttan oluşan (liderlik, yardımsever/arkadaş canlısı, anlayışlı, öğrenci serbestliği, kararsız, hoşnutsuz, azarlamacı, katı) Öğretmen Etkileşim Ölçeği (Telli, 2006) Türkçe versiyonu kullanılarak ölçülmüştür. Bu çalışmayla birlikte Öğretmen Etkileşim Ölçeği, Türkiye'de yabancı dil olarak İngilizce sınıflarında ilk defa uygulanmıştır. Öğrenci Tutumları Gardner'ın (1985) Tutum/Motivasyon Test Dizisi içinde yer alan İngilizce Öğrenmeye Karşı Tutumlar kısmı kullanılarak tespit edilmiştir. Yapılan korelasyon analizleri sonucunda, öğretmen kişilerarası davranış boyutları ile öğretmen tecrübe yılı ve öğrenci tutumları arasında anlamlı bir ilişki olduğu; T-test ve ANOVA analizleri sonucunda öğretmen kişilerarası davranışın öğretmenin cinsiyeti, mezuniyet alanı ve öğrencinin sınıf düzeyine göre farklılık gösterdiği anlaşılmıştır. Niteliksel soru ile öğrencilerin öğretmen kişilerarası davranışları arasında en çok sevdikleri ve sevmedikleri davranış biçimlerini ortaya çıkarılmıştır. Çalışmadan elde edilen sonuçlar araştırmacılar ve öğretmenler için önemli ipuçları içermektedir.Anahtar Sözcükler: Yabancı dil olarak İngilizce öğretimi, öğrenci algıları, öğretmen kişilerarası davranışları, Öğretmen Etkileşim Ölçeği, öğrenci tutumları This survey research investigates differences in students? perceptions of English teacher interpersonal behaviour (TIB) according to teacher gender, teacher major, and student grade level. It also examines the relationships between (a) teacher interpersonal behaviour and teacher professional experience and (b) teacher interpersonal behaviour and student attitudes toward learning English. A total number of 509 high school students in 32 classrooms taught by 16 EFL teachers involved in the study. The research was conducted in 1 Anatolia Teacher Training High School and 2 Anatolia High Schools in the city centre of Yozgat. To gather data on students? perceptions of interpersonal teacher behavior, of Questionnaire on Teacher Interaction (QTI) - Turkish version (Telli, 2006) and one qualitative question were administered. QTI is a self-report instrument consisting of 62 items on a five-point scale representing 8 different dimensions of teacher interpersonal behaviour (leadership, helpful friendly, understanding, student freedom, uncertain, dissatisfied, admonishing, strict). This was the first time QTI was used in EFL classrooms in Turkey. Attitudes toward Learning English scale within Gardner?s Attitude/Motivation Test Battery (AMTB) (1985) was used to assess student attitudes. Results of the correlation analyses indicated that students? perceptions of their English teachers? interpersonal behaviour had significant relationships with teacher experience and student attitudes. T-test and one-way ANOVA revealed significant differences in students? perceptions of teacher interpersonal behaviour according to teacher gender, teacher major, and student grade level. Student responses to a qualitative question served to identify the most liked and disliked teacher interpersonal behaviours, and how students interpreted them. The results of the study hold important implications for English classrooms, teachers, and researchers.Key Words: Teaching and Learning English as a Foreign Language, student perceptions, teacher interpersonal behaviour, Questionnaire on Teacher Interaction, student attitudes
Collections