Yükseköğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilerin sosyal uyumlarını etkileyen etmenler
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı Türkiye?de yükseköğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilerin yaşadıkları sorunlar ve sosyal uyumlarını etkileyen etmenlerin incelenmesidir.Bu çalışma, niteliği ve gerçekleştirme biçimi itibariyle niceliksel ve ilişkisel tarama yöntemiyle yapılmıştır. Ayrıca mevcut durumun da belirlenmesine ve açıklamasına çalışılmaktadır. Araştırma, yükseköğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilerin yaşadıkları uyum sorunlarını belirlemekte, sosyal uyumlarını etkilediği düşünülen yaş, cinsiyet, ekonomik durum, barınma yerleri, yaşanılan kent, arkadaşlık ilişkileri, sosyal-kültürel ve sportif etkinliklere katılımları ile öğrenimlerinden memnun olma gibi durumlarını incelemektedir. Bu amaçla Bursa ilinde, 2011-2012 öğretim yılında yükseköğrenim gören, çeşitli üniversite ve bölümlere devam etmekte olan 221 yabancı uyruklu öğrenciye araştırmacı tarafından geliştirilen anket uygulanarak çalışma yapılmış ve veriler toplanmıştır.Elde edilen veriler SPSS (Standart Program for Social Sciences) for Windows 16.0 paket programı aracılığıyla işlenmiş ve veri analizi yapılmıştır. Araştırma bulguları sayı, yüzde oranları ve çapraz çizelgeler oluşturularak yorumlanmıştır. Çapraz çizelgelerde güvenilirlik için Ki-Kare Bağımsızlık Testi kullanılmıştır. Yabancı uyruklu öğrencilerin sosyal uyumlarını belirlemeye yönelik elde edilen sonuçlarda anlamlılık değeri p<0,05 olduğu durumlarda istatistiksel olarak anlamlı kabul edilmiştir.Elde edilen bulgulara göre yabancı uyruklu öğrencilerin büyük bir çoğunluğunun Orta Asya ve Orta Doğu ülkelerinden öğrenim için geldikleri, anne babalarının eğitim düzeylerinin yüksek olduğu, tamamına yakınının burslu öğrenci oldukları, büyük çoğunluğunun yurtlarda barındıkları, kendi tercihleri ile ülkemize geldikleri ve ülkemizde neredeyse hepsinin öğrenim görmekten memnun oldukları, arkadaşlık ilişkisi, Türk toplumuna ve kültürüne uyumda fazla sorun yaşamadıkları, ülkemizde bulundukları süre de en çok zorlandıkları konuların ise sırasıyla; yurt yaşantısı, Türkçe konuşma, kültürel farklılıklardan dolayı yaşanan sorunlar ve yalnızlık olduğu saptanmıştır.vAraştırma sonuçlarına göre; yabancı uyruklu öğrencilerin cinsiyetleri, gelir düzeyleri ve arkadaşlık ilişkileri ile sosyal uyumları arasında anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır. Kızların erkeklere göre, sosyal uyumlarının daha yüksek olduğu, geliri ülkemiz koşullarına göre yeterli ve yüksek olan yabancı uyruklu öğrencilerin, geliri yetersiz bulunanlara göre daha fazla sosyal, kültürel ve sportif etkinliklere katıldıkları, arkadaşlık ilişkilerinin iyi olduğu, toplumu kolay benimsedikleri, yakın arkadaşlık ilişkisi içerisinde bulunanların, arkadaşı olmayanlara göre sosyal-kültürel ve sportif etkinliklere yeterli düzeyde katıldıkları ve sosyal uyumlarının da yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Yabancı uyruklu öğrencilerin yaş, ülkemizde bulundukları süre, barındıkları yer, yaşadıkları kent, Türkiye?de öğrenim görmekten memnun olup olmama değişkenleri açısından sosyal uyumlarında ise genel olarak anlamlı bir farklılık saptanamamıştır.Sonuç olarak ülkemizde yükseköğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilerin çoğunluğuyla gerek tarihi gerekse kültürel bağların var olması ve son yıllarda devletimizle diğer ülkeler arasındakurulan olumlu ilişkilerle birlikte öğrencilere devlet tarafından eğitim başta olmak üzere çağın gereği her türlü iyi olanakların sunulması, öğrencilerin geçmiş yıllara göre toplumumuza, üniversite ve eğitim yaşamlarına daha kolay uyum sağlayabileceklerini düşündürmektedir.Anahtar Sözcükler Yabancı uyruklu öğrenci, yükseköğrenim, uyum sorunları, sosyal uyum, sosyal hizmet The purpose of this research is to search the factors of foreign students? problems and their social adaptation.This research is done with the method of quantitative and relationally scanning. Also it tries to identify and explain the present situation. The research identifies the adaptation problems of foreign students and search age, gender, economic situation, shelter, the city, friends relationship, participation pf social- cultural and sports activities and the pleasure of their training, that affects social adaptation. For this purpose in Bursa, in 2011-2012 education year a questionnaire, which is developed by a researcher, is carried out to 221 foreign students, who studies different universities and different departments, and datas are collected.The datas are searched with the help of Standart Program for Social Sciences for Windows 16.0 programme and data analysis is done. The results of the research are commented with numbers, percentages and cross charts. Chi-Squared Liberty test is used for reliability in cross charts.According to the results, most of the foreign students have come from Central Asia and Middle East for education, their parents? educational levels are good, nearly all of the are scholars, most of them are staying in dormitories, they are happy to study in our country, they don?t have problems about reletionships and cultural adaptation. Dormitory life, Turkish speaking, loneliness and the problems because of cultural differences are the most important things that compel the foreign students.According to the results there is a relationship between social adaptations and the genders of students, levels of income, the relationships. According to the research, the girls? social adaptations are better than boys, the students having a good income level viijoin sports, social, cultural activities, have good relationships, adopt the environment easily.A reasonable difference can?t be identified in terms of the age, the period of staying in our country, the shelter, the city.As a result there is historical and cultural connection between foreign students and us, our country has good relationships with other countries and our country presents good. Opprtunities the students so foreign students can adjust our people, universities and educational lives easily.Key WordsForeign student, higher education, adaptation problems, social adaptation, social work.
Collections