Feminist sosyal hizmet yaklaşımı bağlamında ataerkil ideoloji ve erken evlilikler
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, Niğde İli özelinde üç farklı merkezde (Niğde Aile Toplum Sağlığı Merkezi, Dündarlı Kasabası, Güllüce Köyü) gerçekleştirilen görüşme, gözlem ve öz düşünsel sürecin sonucunda, erken evlenen kadınların deneyimlerinden ve yaşamsal pratiklerinden yola çıkarak erken evlilik olgusunu feminist sosyal hizmet bakış açısıyla ele alınmaktadır.Analiz sonuçları, bölgedeki erken evliliklerin genellikle geleneksel ve ataerkil yapının bir sonucu olduğunu göstermektedir. Erken evlilikler, bölgede aile tarihinin bir kuşaktan başka bir kuşağa aktarılmasında önemli bir işlev görmektedir. Ataerkil toplumsal düzen; gelenekleri, örf/adetleri ve dini kendi lehine yorumlamakta ve erken evliliklerin toplumda varlığını sürdürebilmesi için uygun kültürel iklimi oluşturmaktadır. Erken evlenen kadınlar, genellikle teyze, hala ve amcaoğulları ile evlilik yapmaktadır. Karar alıcıların kız çocuklarını aynı kültürlenme sürecini geçirmiş yakın çevre ya da akrabaları ile evlendirerek, kendi kültürlerinin devamını sağlama çabası içerisinde oldukları görülmektedir. Bölgede erken evliliklerin kuruluş biçimleri birbirinden farklıdır. Analiz sonuçları, isteğe bağlı olan erken evliliklerin genellikle kadınlar tarafından gerçekleştirildiğini ve kadınların erken evlilikleri kurtuluş ya da bir kaçış olarak değerlendirdiklerini göstermektedir. Diğer yandan isteğe bağlı olmayan erken evlilikler ise kadınların isteği dışında baba ya da ailenin diğer üyeleri tarafından zorla ya da ikna yolu ile gerçekleştirilen türden evliliklerdir. Araştırmada kadınların erken evlilik sonrası yaşama uyum sağlayamadıkları ve kendilerinden beklenen yetişkin 'kadınlık' rolünü yerine getiremedikleri anlaşılmaktadır. Ayrıca erken evlenen kadınların evlilik sonrası sınırlandırılmış ve edilgen bir yaşama hapsoldukları görülmektedir.Karar alıcılar erken evlilikleri bölgenin önemli sorunları arasında görmelerine rağmen bu evliliklerin önüne geçilemeyeceğini düşünmektedirler. Analiz sonuçları, toplumun ve özellikle karar alıcıların erken evliliklerin önlenmesi durumunda şu ana kadar sivil toplumun ya da kamu otoritesinin sunmuş olduğu ideal yaşama tereddüt ile yaklaştığını göstermektedir. Bu tereddüttü yazılı ve görsel medyada sunulan yaşam tarzı, evlilik sorunları, boşanmalar, aile içi şiddet, kadın cinayetleri ve gençler arasında gün geçtikçe artan madde bağımlılığı oluşturmaktadır. Araştırmada ailelerin bu sorunlara karşı geleneksel yapılarını koruma çabası içinde oldukları bunu da erken evlilikler aracılığı ile gerçekleştirdikleri sonucuna varılmıştır.Anahtar SözcüklerErken Evlilikler, Feminist Sosyal Hizmet, Ataerkil Yapı, Ataerkil Toplumsal Düzen This research is based on understanding the facts of early marriage in the district of Niğde, withfeminist social workperspective, benefiting from the life experiences early married women in following the interviews, observations and self-reflexive processes performed in three different centres (Niğde Family Public Health Centre, Dündarlı Town, Güllüce Village).The results of the analysis indicate that early marriages in the region are generally the result of traditional and patriarchal structure. Early marriages have a significant function in handing down family history (tree) from a generation to generation. Patriarchal social order shapes traditions, custom and religion for its own favor and creates culturally suitable atmosphere for early marriages to survive in social life. Early married women usually marry to their first cousins. Desicion makers in the families seem to marry their close relatives who expererienced similar accultration processes with an aim to maintain (family) culture. The structures of early marriages in the region are different from each other. The results of the analysis show that voluntary early marriages are generally initiated by women and women interpret early marriages as salvation or an escape. While nonvoluntary early marriages are marriages that are realised the father or other family members by force against women's will or happen when they persuade the women into mariages. In this research, it is understood that women can not adapt to life after early marriage and not carry out adult `femininity` role that is expected from them. Moreover, it is seen that early married women are bound to an effete and a passive life after marriage. Although decision makers consider early marriages among the important problems of the region, they think that early marriages can not be prevented. The results of the analysis point out that society and especially decision makers act hesitantly for an ideal life which civil society or public administration offer to prevent early marriages. This hesitation stems from marriage problems, divorces, domestic violence, femicide andincreasing drug addiction day by day, the lifestyle that is presented in written and visual media. This research concludes that through early marriages, families try to fight with these problems, in order to preserve their social structure.KeywordsEarly Marriages, Feminist Social Work, Patriarchal Structure, Patriarchal Social Order
Collections