1:25 000? 1:100 000 ölçek aralığında yol objelerinin seçme-eleme işlemlerinin otomasyonu
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Genelleştirme kartografyanın en önemli konularından biridir. Temel harita ölçeğindeki veri tabanlarından, kullanıcı ihtiyaçları doğrultusunda daha küçük ölçekli haritaların genelleştirme ile elde edilmesi birçok araştırmaya konu olmuştur. Günümüzde farklı ölçeklerdeki standart topografik haritaların (STH) tek bir veri tabanından genelleştirme ile üretimi ve üretim aşamalarının otomasyonu ulusal haritacılık kuruluşlarının öncelikleri arasında üst sıralarda yer almaktadır.Farklı yoğunluktaki obje tipleri arasında yol objelerinin seçimi ve elenmesi genelleştirme sürecinin en zor aşamalarından biridir. Ulaşım ağı genel dokusunun korunarak az önemli yol çizgilerinin elenmesi, önemli yolların seçilmesi ve hedef ölçek veri tabanına aktarılması esasına dayanır.Bu çalışma, 1:25 000 ölçekli standart topografik harita veri setinden 1:100 000 ölçekli harita üretimi esnasında ulaşım ağının otomatik olarak seçimi ve elenmesi amacıyla yapılmıştır. Uygulamada yol tipleri arasında mevcut hiyerarşi korunarak az önemli yol tipleri belirlenmiş, en iyi devamlılık prensibi doğrultusunda yol hatları tespit edilmiştir. Kavşak noktalarının kritik nokta objelere yakınlığı örümcek diyagramları kullanılarak belirlenmiş ve yol hatları ağırlıklandırılarak seçme ve eleme gerçekleştirilmiştir. Modellenebilir bir seçim süreci önerilerek kartograf tarafından manuel yöntemle yapılan seçim çok daha süratli hale getirilmiş ve klasik seçim sonuçlarına yakın sonuçlar elde edilmiştir. Generalization is one of the fundamental topics of the cartography. Producing maps of relatively smaller scales through generalization by employing the databases at the standard topographic scale has been an interest of numerous researchers. Today, map-production in different scales through the generalization of a single database and the automation of this process are considered a top priority among the national mapping agencies.The selection and the elimination of the road features among other features of varying densities is one of the most difficult stages of the generalization process. The elimination of relatively trivial road features while preserving the overall texture of transportation network depends on selecting roads of higher priority and exporting the relevant ones into the target-scale database.In this study, automatic selection/elimination of transportation network features was investigated to adapt and incorporate the 1:25 000 scaled standard topographic map datasets into the 1:100 000 scaled maps. In practice, road types of lower importance were determined in the first step while preserving the present hierarchy, and in the second step, the road strokes were defined through the principle of the good continuation. The distances of each road junction to the critical point features were determined through the spider diagrams and the selection and elimination procedure were implemented using a distance-weighted scheme. A new and easy modeled selection method was proposed which produces successful results and accelerates the selection process considerably in comparison to the manual method by the cartographers.
Collections