Taşra`da kuir olmak: Konya ve Diyarbakır örnekleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Toplumdaki aktörler, nesnel ve öznel deneyimleriyle mekâna birçok anlam yüklerler ve onu yeniden tanımlarlar. Mekânlarda, aynı zamanda bireyler tarafından sürdürülen gündelik hayatlar vardır. Gerçekte gündelik hayat, sosyal, ekonomik, politik kültürel ve sembolik ilişkiler yumağından oluşur. Mekânlar, kişilerin eylem ve davranışlarında belirli bir etki bırakırlar ve bütün bu süreçlerin belirli yapısal ve tarihsel koşulları bulunmaktadır. Mekân pratikleri ayrıca inşa pratikleridir. Mekânın toplumsal cinsiyetlendirilmiş inşa süreçleri; erkek / kadın dikotomisi ve heteroseksüel/ heteroseksüel olmayan dikotomisiyle yakından ilişkilidir ve heteronormativiteyle birlikte değerlendirilmelidir. Bu araştırmada, heteroseksüel olmayan cinselliklere sahip olan kuir öznelerin, metropol olarak nitelendirilebilecek belirli merkezler dışında taşra mekanlarında var olma mücadeleleri, kendilerine yer açmaları, kısaca, gündelik deneyimleri ve anlatıları Konya ve Diyarbakır örnekleri üzerinden karşılaştırmalı olarak incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma; kuir öznelerin mekan ve gündelik yaşam ilişkilerine metropol ve taşra kavramları ile yaklaşmıştır. Metropol kentleri farklılık ve çokluk potansiyelleri temelinde konumladırılırken, taşra kentleri; dar bir ufuk, görece türdeş bir düşünme ve yaşam tarzı ve kendini merkeze göre tanımlama temelinde konumlandırılmıştır. Bununla birlikte, metropol taşradan; kuirler için daha iyi düzenlenebilmiş bir politik örgütlenme ve heteroseksüellik dışındaki cinselliklerin hem yaşanmasının hem de görünürlülüğünün göreceli olarak daha rahat bir yer olduğu fikriyle farklılaşmaktadır. Taşrada açılma, kendini ifade etme, bir araya gelme, ortak politikalar üretme bakımlarından daha sıkıntılı bir görünüm arz etmektedir. Bu çerçevede tez çalışması kapsamında, Konya ve Diyarbakır'da katılımcı gözlem ve derinlemesine görüşme teknikleri kullanarak alan çalışması gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın sonucunda, varlıklarıyla heteronormatif cinsiyet rejimine muhalif olan kuir öznelerin norm dışı cinselliklerinin yanı sıra, var olma mücadeleleri ve özgürleşmeleri için gündelik yaşamda belirli strateji ve taktikleri uygulamalarıyla birer politik özneler oldukları ortaya konulmuştur.Anahtar SözcüklerHeteronormativite, Homofobi, Hegemonik Erkeklik, Kuir Olma, Mekân, Metropol, Taşra,Gündelik Yaşam, Strateji ve Taktik Actors in society, forward to place a lot of meanings with experiences of objective and subjective and it is redefined. In the places also there are everyday lives which are sustained by individuals. Actually, everyday life is composed ball of relationships of social, economic, politic, cultural and symbolic. The places leave an certain impression on the actions and behavior of people and all these processes have particular structural and historial conditions. Besides practices of places are construction's practices. Gendered construction's processes of the place are closely related to male/female dichotomy and heteroseksüel/non-heterosexual dichotomy and it must evaluate together with heteronormativity. In this search, it is aimed to research comparatively that queer subjects, who have sexualities of non-heterosexual except for certain centers that can be described as metropolitan, in the places of the province through the examples of Konya and Diyarbakır, their struggles for existence, make room for themselves, briefly their everday's experieces and narratives. The study approaches, place and everyday life relations of queer subjects with the concepts of metropolis and province. While metropolitan cities are positioned based on potentials diversity and multitude, province cities are positioned based on a narrow horizon, a relatively homogenous mentality and life style and self-definition according to center. On the other hand, metropolis becomes different from province with a better arranged political organization for queers and the idea of a venue that relatively more comfortable both living and visibility of the sexualities apart from heterosexuality. In the province has an appearence more uneasier in respects to coming out, self expression, coming together, developing common policies. In this context within scope of dissertation study, field work has been carried out by using techniques of participant observation and in-depth interview in Konya and Diyarbakır. As a result of research it has been revealed that queer subjects who are opposed to the heteronormative gender regime are political subjects with their outlaw sexualities as well as with their practice of particular strategies and tactics for their struggles for existence and their emancipations in the everyday life.KeywordsHeteronormativity, Homophobia, Hegemonic Masculinity, Being Queer, Place, Metropolis,Province, Everyday Life, Strategy and Tactic
Collections