Toprak Mahsulleri Ofisi`nin üretici kararları üzerindeki etkisi; Konya ili Çumra ilçesi örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, Toprak Mahsulleri Ofisinin (TMO) faaliyetlerini, Türkiye ekonomisi içerisindeki yeri ve önemini, Konya İli Çumra İlçesindeki hububat üreticilerinin kararları üzerindeki etkisini, TMO hakkındaki tutum ve davranışlarını belirlemek ve üretici kararlarını etkileyen faktörleri analiz etmek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada, popülâsyondaki farklı bölümlerin yeterince temsil edilmesini sağlamak amacıyla tabakalı örnekleme yönteminin kullanılması uygun görülmüştür. Örnek hacmi, tabakalı örnekleme yöntemlerinden Neyman Yöntemi ile hesaplanmıştır. Çalışmada örnek hacmi 90 olarak belirlenmiş ve üreticilerle görüşmeler tesadüfi olarak gönüllülük ilkesine göre yapılmıştır. Araştırmada işletmeler genişlik gruplarına göre 0-50 dekar, 51-100 dekar, 101 dekar ve üzeri araziye sahip işletme grubu olarak gruplandırılmış ve işletme ortalamaları üzerinden yorumlanmıştır.TMO'nun üretici kararları üzerindeki etkisini belirlemek için; anket yolu ile araştırma bölgesinde toplanan `evet-hayır` gibi 2 veya daha çok cevaplı kategorik verilerin analizinde Görsel İlişki Analizlerinden (GİA) ve anket yolu ile toplanan sürekli veri niteliğinde olan verilerin analizlerinde parametrik testlerden olan Varyans Analizi tekniğinden yararlanılmıştır. Ayrıca hububat üreticilerinin satış yeri olarak TMO'yu tercih etme durumlarının eğitim, yaş, satış fiyatı ve hububat ekim alanları arasında bir ilişki olup olmadığı Ki-Kare Bağımsızlık testi ile analiz edilmiştir. Ayrıca üreticilerin TMO'ya karşı görüş, düşünce, tutum ve davranışlarını belirlemek amacıyla 'Likert Tipi Ölçeklendirme' ve üreticilerin TMO'ya karşı olan tutumlarının işletme genişlik grupları arasında herhangi bir fark olup olmadığını belirlemek için, çoklu karşılaştırmalı testlerden olan Duncan Test İstatistiği kullanılmıştır. Varyans Analizinde buğday satış yeri ile işletme genişliği arasında istatistiki açıdan anlamlı bir ilişki olduğu (p<0,05, H0:Ret) tespit edilmiştir. Ki-Kare analizlerinde işletmelerin satış yeri tercihi ile yaş ve eğitim düzeyleri arasında istatistiki açıdan anlamlı bir ilişki (p>0,05, H0:Kabul) bulunamamıştır. Fakat satış yeri tercihi le buğday satış fiyatı, mısır satış fiyatı ve buğday ekim alanı arasında istatistiki açıdan anlamlı bir ilişki olduğu (p<0,05, H0:Ret ) belirlenmiştir. Ayrıca yapılan tutum ölçeğinde; hububat üreticilerinin tamamı, hububat fiyatlarının devlet tarafından desteklenmesi gerektiğine inanmakta (4.58/5) ve yine üreticilerin tamamına yakını TMO'nun destekleme alım fiyatını ekimden önce belirlemesinin daha uygun olacağını vurgulamaktadırlar (4.86/5). TMO'nun bir yıl önceden hububat alım fiyatlarını açıklaması üreticilerin üretim kararlarını olumlu yönde değiştireceği istatistiki olarak ta önemli çıkmıştır (p<0,01). Anahtar Kelimeler: Çumra, Konya, Toprak Mahsulleri Ofisi, Üretici Kararı, This study was carried out in order to determine the activities of the Turkish Grain Board's (TGB), its place and importance in Turkish economy, the effects of grain producers in Konya Province Çumra District on the decisions, the attitudes and behaviors about TGB and the factors affecting producer decisions. In the study, it was deemed appropriate to use stratified sampling to ensure that the different parts of population were adequately represented. Sample volume, calculated using the Neyman Method from layered sampling methods. The sample volume in the study was set at 90 and negotiations with producers were done randomly on the basis of volunteerism. In the research businesses according to width group 0-5 hectare, 5.1-10 hecstare and 10.1 hectare and above are grouped as operating groups and interpreted over the average of the enterprises. In the research, in the examined entities, population and labor power assets, land assets, changing costs, herbal production values the opinions, thoughts, attitudes and behaviors of the producers regarding TGB were analyzed. In enterprises, characteristics such as the age of the current population, gender education status and working potential are calculated separately. To determine the impact of TGB on producer decisions; such as `yes-no` in analysis of 2 or more responsive categorical data in Correspondence Analysis and collected by survey in the analysis of data with continuous data the Variance Analysis technique, which is a parametric test. In addition, cereal producers prefer TGB as a sales place whether there is a relationship between education, age, sales price and cereal planting areas was analyzed by the Chi-Square Independence test. In addition, the producers against TGB to determine their opinions, thoughts, attitudes and behaviors 'Likert Type Scaling' method is used and Duncan Test Statistic, which is a multiple comparative test, was used to determine whether there was any difference between the working width groups of the manufacturers' attitudes towards the TGB. In the Variance Analysis, there was a statistically significant correlation (p <0,05, H0: Refuse) between the wheat sales place and the business breadth. In the Chi-Square analysis, there was no statistically significant relationship between the preferences of the establishments, age and education levels (p> 0,05, H0:Accept). However, it was determined that there was a statistically significant relationship between the selling price of wheat, the selling price of corn, and the wheat cultivation area (p <0.05, H0: Refuse). At the attitude scale; All cereal producers believe that cereal prices should be supported by the government (4.58/5)and It is still more appropriate to determine the purchase price of the support TGB, which is close to the producers, before the planting (4.86/5). Manufacturers do not participate in the privatization of TGB (2.15/5) and they were not satisfied with the form of payment of TGB (1.52 / 5). The fact that TMO explained cereal purchase prices a year ago is important as the statistic that manufacturers will change production decisions positively (p<0,01). Key Words: Cumra, Konya, Producer Decision, Turkish Grain Board
Collections