Hamsi (Engraulis encrasicolus) yağından üretilen biyodizelin bazı alkoller ve motorinle karışımlarının motor performansı ve emisyon değerlerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, alternatif yakıt olarak atık hamsi yağından transesterifikasyon yöntemi ile üretilen hamsi yağı metil esteri (biyodizel), motorin ve alkollerle hacimsel olarak farklı oranlarda karıştırılmış (M80B20: %80 motorin + %20 biyodizel, M75B20E5 : %75 motorin + %20 biyodizel + %5 biyoetanol, M70B20E10 : %70 motorin + %20 biyodizel + %10 biyoetanol, M65B20E15 : %65 motorin + %20 biyodizel + %15 biyoetanol, M75B20Bü5 : %75 motorin + %20 biyodizel + %5 bütanol, M70B20Bü10 : %70 motorin + %20 biyodizel + %10 bütanol ve M65B20Bü15 : %65 motorin + %20 biyodizel + %15 bütanol) ve elde edilen yakıtların (motorin + biyodizel ve motorin + biyodizel + alkol) yakıt özellikleri belirlenmiştir. Ayrıca motorin ve yakıt karışımları dört zamanlı ve dört silindirli bir dizel motorda, motor performansı ve egzoz emisyon değerlerindeki değişimlerinin belirlenmesi için test edilmişlerdir. Araştırma sonucunda, motorin ile farklı yakıtların karışımlarından elde edilen yakıtların yakıt özellikleri, genellikle karşılaştırıldıkları biyodizel ve motorin standart değerleriyle uyum göstermiştir. Tüm yakıt ve karışımların yoğunluk değerleri 835.0 ile 895.1 kgm-3, kinematik viskoziteleri 2.66 ile 4.55 mm2s-1, ısıl değerleri 39.72 ile 46.33 MJkg-1, su içerikleri 17.88 ile 452.37 ppm, bulutlanma, SFTN ve akma noktaları sırasıyla -6.5 ile 8 ºC, -16 ile 7 ºC, -26 ile 6 ºC ve setan sayıları 44.14 ile 53.71 arasında belirlenmiştir. Motor performans değerlerinde, maksimum motor gücü ve motor torku ile minimum özgül yakıt tüketimi değerleri sırasıyla, 2200 min-1'de 80.1 BG, 1300 min-1'de 321.03 Nm ve 1400 min-1'de 190.54 g/BGh değerleri ile M100 yakıtında görülmüştür. Emisyon değerlerinden O2 %6.73 ile %19.89, NOx 81 ile 1279 ppm, CO2 % 1.45 ile % 11.27 ve HC emisyonu ise 0 ile 38 ppm arasında belirlenmiştir. In this study, an alternative fuel anchovy oil methyl ester (biodiesel) produced from waste anchovy oil by transesterification method was mixed with diesel oil and alcohols in different volumetric ratios (M80B20: %80 diesel + %20 biodiesel, M75B20E5: %75 diesel + %20 biodiesel + %5 bioethanol, M70B20E10: %70 diesel + %20 biodiesel + 10% bioethanol, M65B20E15: 65% diesel + 20% biodiesel +% 15 bioethanol, M75B20Bu5: 75% diesel + %20 biodiesel + %5 butanol, M70B20Bu10: %70 diesel + %20 biodiesel + %10 butanol and M65B20Bu15: %65 diesel + %20 biodiesel + %15 butanol) and were determined fuel properties of the obtained fuels. In addition, diesel and fuel mixtures were tested in a four-stroke and four-cylinder diesel engine to determine their changes in engine performance and exhaust emission values. As a result of the research, fuel properties of fuels obtained from mixtures of diesel and different fuels were generally in accordance with the biodiesel and diesel standard values in which were compared. Density values of all fuels and mixtures were 835.0 to 895.1 kgm-3, kinematic viscosities 2.66 and 4.55 mm2s-1, thermal values 39.72 and 46.33 MJkg-1, water contents 17.88 and 452.37 ppm, clouding, CFPP and pour points respectively, -6,5 to 8 ºC, -16 to 7 ºC, -26 to 6 ºC and cetane numbers were determined between 44.14 and 53.71. Engine performance values at maximum engine power and engine torque and minimum specific fuel consumption values, respectively, 2200 min-1 80.1 BG, 1300 min-1 321.03 Nm and 1400 min-1 190.54 g/BGh has been observed in the values M100 fuel. Among the emission values was between, O2 %6.73 and %19.89, NOx 81 and 1279 ppm, CO2 %1.45 and %11.27 and HC emission 0 and 38 ppm.
Collections