Astımlı çocuğu olan anne babalara verilen hemşirelik eğitiminin anksiyete düzeylerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
5. ÖZET Araştırma Astımlı çocukların anne babalarına verilen eğitimin kaygı düzeyine etkisini araştırmak amacıyla deney- kontrol çalışması olarak yapılmıştır. Aralık 2002-Mayıs 2003 tarihleri arasında Selçuk Üniversitesi Meram Tıp Fakültesi Çocuk Alerji ve İmmünoloji polikliniğine ilk defa başvuran ve ilk defa astım teşhisi almış 68 çocuğun ebeveyni (anne ve baba) araştırmamızın örneklemi'ni oluşturmuştur. İlk defa polikliniğimize başvuran ve ilk kez astım tanısı alan 40 çocuk ailesi çalışma grubuna, 28 çocuk ailesi ise kontrol grubuna alınmıştır. Kontrol grubunun çalışma grubundan etkilenmemesi için önce kontrol grubu seçildi ve anne babalar rutin poliklinik hizmetlerini aldılar. Daha sonra eğitim kitapçığı ile birlikte her bir aile ile ayrı ayrı görüşülerek eğitim verildi. Anne babalar ilk tam konulduğu saatlerde ve polikliniğe 1 ay sonraki randevuları esnasında görüşmeye alındı. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından anne babaların tanıtıcı özellikleri içeren veri formu ve anne babaların durumluluk süreklilik kaygılarım ölçmek için Speellberger kaygı envanteri kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde ortalama ±, standart sapma ve yüzdeler kullanılmıştır. Değişkenlere bağlı olarak gruplar arası ilişki x2 testi ile değerlendirildi. Deney ve kontrol grubu arasındaki anksiyete puanı değişim yüzdelerinin karşılaştırması amacıyla ikili değişkenler için Mann Whitney U testi, üç ve daha fazla sayıda değişkenler İçin Kruskall Wallis testi yapılmıştır. Değerlendirmelerde bilgisayar ortamında SPSS 11.5 istatistik programı kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre; eğitim verdiğimiz deney grubunda yer alan anne babaların eğitim öncesinde yüksek ölçülen durumluluk anksiyete puanının eğitim sonrasında azaldığı bulunmuştur (z = 4.68, p< 0.05). Eğitim verdiğimiz deney grubu ile eğitim verilmeyen kontrol grubu arasında süreklilik anksiyete değişim yüzdesi yönünden anlamlı bir farklılık olmadığı saptanmıştır (z = 1.60, p >0.05) 103Astımlı çocuk ve anne-babalarının stresini en aza indirgemek, sağlık personeline güven duymalarını sağlamak ve olumlu ilişkiler kurabilmek için; çocuk ve anne-babaların eğitimlerini hedef alan işbirliği içinde çalışan personel grubunun sunacağı astım eğitim programları çok yararlı olacaktır. 104 6. SUMMARY This study is planned as experiment-control study to research the influence of education on the anxiety level of the parents of children who have asthma. The study group were consisted of 68 parents of asthmatic children who admitted to Selçuk University Meram Medical Faculty pediatric allergy and immunology out patient clinic between December 2002 and May 2003. Twenty eight parents of children with asthma were taken in tp the control group. The control group was taken routine service. Education book was prepared for each parent for the study group and they were educated by a meeting, Spellberger anxiety scale were answered by all parents at the beginning and after a month. Socio demographic data collecting form and state-permanent anxiety scala were used in the study. The coordination between the groups were evaluated with the x2 test. To compare the anxiety level between study and control group, Mann Withney's `U` test for double variables and Krushall Wallis test for three or more variables were used. The results were evaluated with SPSS 11.5 statistic programme. The state anxiety level which is evaluated higher before the education was found to be decreased in the study group after the education between the parents (z= 4.68, p<0.05). It is established that there wasn't any remarkable difference on the point of permanent anxiety (z=1.60, p> 0.05). The asthma education would be effective approach to decrease parents' stress and to provide confidence and positive relation with the hospital personel. 105
Collections