Suriyeli sığınmacı çocukların eğitim durumları ve okul sosyal hizmeti
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Türkiye sınır komşusu Suriye'deki iç savaş nedeniyle son yedi yılda büyük bir sığınmacı akını ile karşılaşmıştır. Sığınmacıların %47'si 0-18 yaş okul çağı çocuklardan oluşmaktadır. Çocukların bu kriz sürecinde sağlıklı gelişimi, psikolojik sağlamlıkları ve eğitime erişimleri elzemdir. Sığınmacı çocukların ana dili farklı bir ülkede eğitime erişimleri ve eğitimlerini sürdürmeleri bir çok zorluğu içermektedir.Bu araştırmanın amacı Konya'daki Suriyeli sığınmacı çocukların eğitim durumlarını anlamak, sığınmacı çocuklar olarak karşılaştıkları sorunları tespit etmek ve okullarda Suriyeli çocukların Türkiye'deki eğitim sistemine entegre olma süreçlerindeki ihtiyaçlarını ve bu doğrultuda ortaya çıkan sorunları ve nedenlerini keşfetmektir. Suriyeli çocukların eğitim durumlarını araştıran bu keşifsel çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcıları Konya Bosna Hersek Mahallesinde Mustafa Fevzi Serin Geçici Eğitim Merkezine devam eden 16 sekizinci sınıf öğrencisi çocuk, 14 öğretmen ve çocukları okula devam eden 16 ailedir. Araştırma iki aşamadan oluşmaktadır. Birinci aşama konuya ilişkin detaylı literatür araştırmasıdır. İkinci aşama ise bu araştırmanın yöntemi, bulguları ve tartışma aşamasıdır. İkinci aşamada literatür ve ön araştırma neticesinde oluşan sorular çerçevesinde katılımcı gözlem ve derinlemesine görüşmeler yapılmıştır. Görüşmeler kelimesi kelimesine deşifre edilerek NVIVO 12 programıyla analizleri yapılmıştır.Bu araştırma Suriyeli çocukların eğitim süreçlerinde karşılaştıkları en önemli sorunun dil problemi olduğunu göstermektedir. Çocukları okuldan uzaklaştıran en önemli etkenlerin Öğretmenlerin olumsuz davranışları ve akran zorbalığı olduğu bulunmuştur. Çocukları okula bağlayan en önemli etkenlerin ise olumlu öğretmen davranışları ve akran ilişkileri olduğu saptanmıştır. Suriyeli çocukların ailelerinin çocuklarına eğitim konusunda yeterli aile desteklerinin olmadığı anlaşılmıştır. Ayrıca okul ortamında idarecilerin ve öğretmenlerin Suriyeli öğrencilere yönelik olumlu yaklaşımlarının, baskı ve ayrımcılık karşıtı uygulamaların yapılmasının, öğrencilerin eksikliklerinin ve ihtiyaçlarının farkında olarak destekleyici olmalarına ihtiyaç olduğu görülmüştür. Anahtar sözcükler: Eğitime Entegrasyon, Eğitim Sorunları, Suriyeli Sığınmacı Çocuklar, Okul Sosyal Hizmeti. Turkey has been faced a large influx of asylum seekers in last seven years due to the civil war in Syria which is bordering Turkey. Those asylum seekers consist of %47 school-age children. During this crisis, health development resilience and access to education are essential for the children. The fact that accessing and maintaining education in the different country and in a foreign language involve many challenges for asylum – seeker children.The aim of this study is to understand the educational conditions of Syrian refugee children in Konya, identifying the problems faced as refugee children, and exploring Syrian children's school needs and problems in the process of integration into Turkey's education system. This exploratory study is investigating the educational conditions of Syrian children, and it is conducted with qualitative research method. The participants of the study are 16 children in eight grade students in Mustafa Fevzi Serin Temporary Education Center, 14 Syrian teacher, and 16 Syrian parents. The research conducted in two phases, first phase is detailed literature review about the topic. The second phase is research, which includes the presentation of the method, findings, and evaluation. In the second phase, deep interviews and participant observations are conducted within the scope of questions, which are generated from literature and preliminary research. Interviews have been deciphered and analyzed with NVIVO 12 program. The result of this study demonstrates that the prior problem faced by Syrian children in the education process is the language problem. Teachers' negative attitudes and peer bullying were found to be the most important factors that detract children from school. Positive teacher behaviors and peer relations were found to be the most important factors connecting children to school. It has been understood that Syrian children do not have enough family support on their education. In addition, it is seen that the positive approach of administrators and teachers toward foreign students, implementing anti-discrimination and anti-discrimination practices, being supportive of their needs are needed.Key words: Education Problems, Integration Into Education, Syrian Asylum Seeker Children, School Social Work.
Collections