Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu mezunlarının sportif rekreasyonel aktivitelere ilişkin sağlık inançlarının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırma, beden eğitimi spor yüksek okulu mezunu olan, Konya Karatay, Meram ve Selçuklu ilçelerindeki kamu ile özel okul ve kurumlarda görev yapan ve uygun örnekleme yöntemi ile belirlenen 222 beden eğitimi öğretmeni, 111 antrenör, 17 uzman ve 54 diğer meslekleri yapan toplam 404 katılımcı ile gerçekleşmiştir. Araştırmanın veri toplama aracının ilk bölümü, katılımcıların demografik veri formu özelliklerini belirlemeye yönelik ifadelerden oluşan kişisel bilgi formundan, ikinci bölüm ise Ertüzün ve ark, (2013) tarafından geliştirilen sportif rekreasyonel aktivitelere ilişkin sağlık inanç ölçeğinden (SRAİSİÖ) oluşmaktadır. Sportif Rekreasyonel Aktivitelere İlişkin Sağlık İnanç Ölçeği; 5 alt boyuttan ve 21 maddeden oluşan likert tipi bir ölçektir. Ölçeğin iç tutarlılık katsayısı tüm maddeler için 0.63 olarak tespit edilmiştir.Verilerin istatistiksel analizlerinde, demografik bilgilerinin ve dağılımlarının belirlenmesi amacı ile betimleyici istatistikler uygulanmıştır. Uygulanan ölçek neticesinde elde edilen verilerin normal dağılım gösterip göstermediği Kolmogorov-Simirnof Testi ile belirlendikten sonra değişkenlerin karşılaştırmalarında tek yönlü varyans analizi, independent t testi ve anlamlı farklılığın oluştuğu grupların belirlenmesi içn LSD çoklu karşılaştırma testi analizleri kullanılmıştır. Beden eğitimi ve spor yüksekokulu mezunlarının SRAİSİÖ demografik bilgilerinden sadece yaşanılan yer ile algılanan ciddiyet, fiziksel yarar ve psikososyal yarar alt boyut puanları arasında anlamlı farklılık tespit edilirken (P<0,05), algılanan engel ve öz etkilik alt boyut puanlarında bir farklılık gözlenmemiştir (P>0,05). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu mezunlarının alt boyut puanları arasında, medeni durumu, eş çalışma durumu, çocuk sahibi olma, yeterli boş zaman, sportif rekreasyonel aktivitelere katılım, katılım türü, gelir düzeyi, bulundugu yerde yaşadığı yıl, katılım tercihi, görev yeri, meslegi ve cinsiyetleri arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir ilişki belirlenmemiştir (P>0,05).Sonuç olarak, beden eğitimi ve spor yüksekokulu mezunlarının sportif rekreasyonel aktivitelere katılımlarının, onlara fiziksel ve psikososyal yarar sağladığı ve bu durumu oldukça ciddiye aldıkları belirlenmiştir. Anahtar Kelimeler: Boş zaman; öğretmen; rekreasyon; sağlık inancı; sportif rekreasyonel aktivite. The research was carried out with 222 physical education teachers, 111 coaches, 17 experts and 54 other people having other professions who graduated from physical education and sports school, work in public and private schools and institutions in Karatay, Meram and Selcuklu counties in Konya and were determined with by appropriate sampling method. The first part of the data collection tool of the research consists of a personal information form consisting of expressions aimed at determining the demographic data form characteristics of the participants, and the second part consists of the health belief scale (SRAISIO) related to sportive recreational activities developed by Ertuzun et al. The Health Belief Scale for Sport and Recreational Activities is a Likert-type scale consisting of 5 sub-dimensions and 21 clauses. The internal consistency coefficient of the scale was found to be 0.63 for all clauses.In the statistical analysis of the data, descriptive statics were applied to determine demographic information and distributions. As a result of the scale applied, one-way analysis of variance and independent t test were used in the comparison of variables and LSD multiple comparison test analyzes were used to determine the groups in which significant differences occurred after determining the normal distribution of the obtained data by Kolmogorov-Simirnof Test. While there was a significant difference between SRAISIO demographic information of physical education and sports graduates, only the subscale scores of seriousness, physical benefit and psychosocial benefit that are only perceived by the place of residence (P<0.05), there was no difference in perceived disability and self-efficacy subscale scores (P>0.05). Any statistically significant relationship was not determined between marital status, working status of their spouse, having children, sufficient leisure time, participation in sportive recreation activities, type of participation, income level, place of residence, preference of participation, place of occupation, profession and gender among the subscale scores of the graduates of physical education and sports school. (P>0.05).Consequently, it was determined that they believe that the participation of the graduates of physical education and sports school in sportive recreation activities provided physical and psychosocial benefit to them and they take this situation very seriously. Key Words: Health belief; recreation; spare time; sportive recreational activity; teacher.
Collections