Erişkin hasta/yaralıda arrest ritimleri tanıma ve uygun tedavi yöntemlerini belirleme konusunda bilgi düzeyinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma Konya İli; hastane öncesi acil sağlık hizmetlerinde görev yapan ATT ve paramedikler ile ATT ve paramedik öğrencilerinin erişkin hasta/yaralıda arrest ritimleri tanıma ve uygun tedavi yöntemlerinin belirlenmesi konusunda bilgi düzeyini incelenmek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini; Konya İl Ambulans Komuta Kontrol Merkezi Başhekimliğine bağlı 112 ASHİ'de görev yapan 81 paramedik ve 82 ATT; Konya Atatürk Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi 12. sınıfta öğrenim gören 61 ATT öğrenci, Selçuk Üniversitesi ve Başkent Üniversitesi sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu 2. Sınıfta öğrenim gören 87 paramedik öğrenci oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında araştırmacı tarafından hazırlanan bilgi düzeyi anketi ve kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırmaya katılanların %96,8'inin asistoli, %91'inin NEA ritmini tanıdığı, %96,8'inin asistoli de kullanılacak ilacın 1 mg adrenalin olduğunu, %87,5'inin şoklanmaz ritim algoritmasında atropin uygulanmaması gerektiğini bildikleri saptandı. Katılımcıların %81,7'sinin VT, %95,2'sinin VF ritmini tanıdığı; %79,7'sinin n-VT ve %88,5'inin de VF varlığında defibrilasyon uygulanması gerektiğini ve %72,7'sinin VF'de defibrilasyonda uygun enerji seçimi yaptığı ve %25,4'ünün beşinci defibrilasyondan sonra 150 mg amiodaron uygulanması gerektiğini bildiği saptanmıştır.Katılımcıların %96,8'inin bilinci kapalı hastada nabız kontrolünün karotis arterden yapılması gerektiğini, %54,7'sinin ileri hava yolu sağlanan hastada kompresyon ve ventilasyon oranını, %65,9'unun defibrilasyon işleminden hemen sonra kardiyak kompresyon ve ventilasyona başlanması gerektiğini bildikleri saptanmıştır.Kardiyak arreste neden olan kollaps ritimleri tanımada ve uygun tedavi uygulamada; paramediklerin en yüksek, ATT öğrencilerin ise en düşük anket toplam puan ortalamasına sahip oldukları saptanmıştır. Sağlık meslek lisesi öğrencilerinin eğitiminde teorik bilgi ile birlikte vaka uygulama çalışmalarının eğitime dâhil edilmesi, beceri uygulamaları için yeterli zamanın ayrılması; sistemde çalışan sağlık profesyonellerinin hizmet içi eğitimlerde verilen bilgi ve becerilerin unutulmasının engellenmesi ve güncel kılavuzlardan haberdar edilmesi için belli aralıklarla eğitim programlarına dâhil edilmesi; paramedik önlisans programlarında eğitim standardizasyonunun sağlanması ve hastane öncesi acil tıp alanında tecrübesi olan akademisyen kadrolarının artırılması önerilebilir. Anahtar Sözcükler: ATT; EKG; Paramedik; 112 ACİL This study was conducted with the aim of evaluating knowledge level about identifying arrest rhythms and appropriate treatment methods in adult patients/injured individuals by EMT and paramedic students and EMTs and paramedics working in the field of pre-hospital emergency healthcare services in Konya. Sample of the study contains 81 paramedics and 82 EMTs working for 112 EHSS of Konya City Emergency Command Center; 61 EMT students, 87 paramedic students from Institutes of Medical Sciences second-grade of Selçuk and Başkent Universities. Knowledge level questionnaires and personal information form were used by researcher for data acquisition.Of the participants, %96.8 identified asystole, %91 identified NEA rhythm, %96.8 knew that 1 mg adrenaline should be used in asystole; %87.5 knew that atropine was contraindicated for non-shockable rhythm algorithms. Of the participants %81.7 identified VT; %95.2 identified VT rhythm; %79.7 and %%88.5 knew that defibrillation is required in n-VT and VF, respectively; and %72.7 chose appropriate energy level for defibrillation in VF and %25.4 knew that 150 mg amiodarone should be administered after 5th defibrillation. %96.8 of participants knew that pulse check should be done from carotid artery in unconscious patients, %54.7 knew the compression and ventilation ratio in patients with advanced airway support, %65.9 knew that cardiac compression and ventilation should be immediately initiated after defibrillation.Paramedics scored highest for identifying appropriate treatment methods and collapse rhythms that cause cardiac arrest, while EMT students had the lowest score average.It can be recommended that case application studies should be included with theorical lessons for education of medical career high school students; adequate time should be spared for skill practices; healthcare professionals should be prevented from forgetting their knowledge and skills with in-service trainings and should be updated about current guidelines with regular education programs; education should be standardized in associate degree program of paramedics; and academic staff number should be increased with healthcare professionals who are experienced in the pre-hospital emergency field.Key Words: ECG; EMT; Paramedic; 112 Emergency
Collections