Varfarin tedavisi alan inmeli hastalara verilen eğitimin hastaların memnuniyet algıları ve kaygı durumlarına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma varfarin tedavisi alan inmeli hastalara verilen eğitimin hastaların memnuniyetalgıları, kaygı durumlarına etkisinin incelenmesi amacıyla ön test-son test kontrol gruplu yarı deneyseltasarımlı olarak yapılmıştır. Örneklem büyüklüğü 23 müdahale, 23 kontrol grubu olmak üzere 46 kişiolarak hesaplanmıştır. Araştırmada verilerin toplanmasında Tanıtıcı Özellikler Formu, DukeAntikogülan Memnuniyet Ölçeği ve Sürekli Kaygı Envanteri kullanılmıştır. Araştırmada müdahalegrubuna hastaneden taburcu olmadan önce araştırmacı tarafından eğitim verilmiş bir ay sonraaraştırmacı tarafından eğitimler tekrarlanmış, kontrol grubuna ise standart bakım uygulanmıştır.Araştırmanın yürütülmesi için etik kurul izni, kurum izni ve hastalardan onam alınmıştır. Verilerinanalizinde SPSS 24 programı kullanılarak; sayı yüzde olarak özetlenmiş; sürekli değişkenlerin normaldağılım analizi yapılmıştır. Müdahale ve kontrol grubunun verilerinin karşılaştırılmasında kategorikdeğişkenlerde ki-kare, sürekli değişkenlerde bağımsız gruplarda t testi kullanılmıştır. Müdahale vekontrol grubunun grup içi karşılaştırmalarında bağımlı gruplarda t testi yapılmıştır.Yaş ortalaması müdahale grubunda 62,7±10,7 olup, kontrol grubu 67,7±10,8 vesosyodemografik özellikler bakımından benzer dağılıma sahip oldukları saptanmıştır. Çalışmadagrupların Duke Antikoagülan Memnuniyet Ölçeği son test puanları karşılaştırıldığında olumlu etkileralt boyutu ve ölçek toplam puanında müdahale grubunun anlamlı bir şekilde kontrol grubuna göredüşük bir puan ortalamasına sahip olduğu bulunmuştur. Sürekli kaygı envanterinde ise çalışmanın öntest ve son test puan ortalamaları benzer olduğu belirlenmiştir. Hastaların TTR değerine sahip olmadurumları değerlendirildiğinde müdahale grubundaki hastaların %69,9'sı kontrol grubundakihastaların ise %21,7'si %60 ve daha üzerinde TTR oranına sahip olup iki grup arasındaki farkistatistiksel yönden anlamlıdır (p<0,05).Varfarin tedavisi alan inmeli hastalara verilen eğitimin hastaların TTR oranını iyileştirdiği,memnuniyet algısını arttırdığı ancak kaygı durumunu etkilemediği tespit edilmiştir. Bu sonuçlardoğrultusunda multidisipliner ekip ile görsel eğitim metaryelinin oluşturularak eğitiminstandartizasyonunun sağlanması önerilmektedir.Anahtar kelimeler: Eğitim; inme; kaygı; memnuniyet; varfarin This study was conducted to examine the effect of training provided to stroke patients treatedwith Varfarin on their perception of satisfaction, anxiety state. It is a quasi-experimental study with apretest and posttest, and intervention and control groups. The sample size was calculated as 46 people:23 in the intervention group and 23 in the control group. The study data were collected using anintroductory information form, the Duke Anticoagulation Satisfaction Scale and the State-TraitAnxiety Inventory. The researcher trained the intervention group before they were discharged fromthe hospital, and the training was repeated by the researcher one month later. The control group wasprovided with standard care. To conduct the study, permissions were obtained from the ethicscommittee and the institution, and consent was obtained from the patients. The study data wereanalyzed using SPSS 24 software. The data analysis used numbers and percentages, and tested fornormal distribution of continuous variables. The data of the intervention and control groups werecompared using the chi-square test for categorical variables and the independent-samples t-test forcontinuous variables. Intra-group comparisons of the intervention and control groups were conductedusing the dependent-samples t-test.The mean age of the intervention group was 62.7±10.7, and the mean age of the controlgroup was 67.7±10.8. The sociodemographic characteristics of the two groups were similar. Theposttest scores of the groups on the Duke Anticoagulation Satisfaction Scale were compared, and themean score on the positive subscale and the total scale score of the experimental group were found tobe significantly lower than those of the control group. The pretest and posttest mean scores of theexperimental and control groups on the State-Trait Anxiety Inventory were similar. The studyassessed the patients' TTR value and found that % 69.9 of the patients in the intervention group and %21.7 of the patients in the control group had a TTR value of % 60 or higher. This difference wasstatistically significant.This study found that the training provided to the stroke patients who received Warfarintreatment improved their TTRs, increased their perception of satisfaction and did not affect theiranxiety state. These results suggest that privatized anticoagulation clinics should be established,multidisciplinary anticoagulation management teams should be created, and patients should beprovided with periodical training and follow-up practices.Keywords: Anxiety; strokes; satisfaction; training; warfarin
Collections