Çocuk evleri hizmet modeli kapsamında olan lise öğrencisi çocukların akademik başarı bileşenlerinin keşfedilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Korunma ihtiyacı olan çocukların koruma ve bakım hizmetlerinin sağlanması kadar geleceğe hazırlanması da önem taşımaktadır. Bir çocuğun geleceğe hazırlanmasının yolu da hiç kuşkusuz eğitim-öğretimden yani akademik anlamda sağlanacak başarıdan geçmektedir. Bu durum bakım altında olan çocukların akademik başarı seviyelerini ortaya koymayı, akademik başarılarını etkileyen bileşenleri belirlemeyi, akademik başarıyı hem çocukların bakım altında oldukları kuruluşları hem de öğrenim gördükleri okulları sürece dâhil ederek arttıracak çalışmaları planlamayı ve gerçekleştirmeyi gerektirmektedir. Bu araştırma da, çocuk evleri hizmet modeli kapsamında olan lise öğrencisi çocukların akademik başarı durumlarının tespit edilmesi ve akademik başarı durumlarını etkileyen bileşenlerin belirlenip nasıl bir etkilerinin olduğunun ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Bu doğrultuda Hatay ilindeki çocuk evlerinde fiilen kalmakta olan 15 lise öğrencisi çocuk, çocukların korunma ve bakım altında olduğu kuruluşun 13 personeli ve okudukları okuldaki çocuklarla ilgili idareciler ve öğretmenlerden 5'i çalışmaya dâhil edilmiştir. Araştırmanın amacı doğrultusunda çocuklarla, çocukların bakım altında oldukları kuruluş personeliyle ve eğitim-öğretim gördükleri okuldaki okul personeliyle yarı yapılandırılmış görüşme formları üzerinden yüz yüze olacak şekilde görüşmeler gerçekleştirilerek nitel veriler elde edilmiştir. Elde edilen nitel verilerin analizinde betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre; çocuklar için kapsayıcı bir akademik başarı kavramı arayışında olunduğu, çocukların çoğunluğunun akademik başarı seviyesinin yetersiz olduğu, akademik başarıya olumlu etki bakımından çocuk kaynaklı bileşenlerin yetersiz kaldığı, çocuk evlerinin fiziki yapısının olumlu etki de bulunabilecek özelliklere sahip olduğu, kuruluş kültürü içerisinde akademik başarının etkisinin zayıf kaldığı, akademik başarı odaklı gerçekleştirilen uygulamalar ve mesleki çalışmaların yetersiz kaldığı, kuruluş ve okul personelinin çeşitli nedenlerle yetersiz kaldıkları, kuruluş-okul/aile/sosyal çevre işbirliğinin arttırılması gerektiği, çocuklar, kuruluş ve okul personelinin akademik başarı konusundaki farkındalığının zayıf kaldığı, çocuklara sağlanan pozitif hakların akademik başarı odaklı olmadığından yetersiz kaldığı ve amacına hizmet edemediği, en nihayetinde çeşitli ve akademik başarı kültürü odaklı bakım hizmeti modellerinin geliştirilmesi gerektiği belirlenmiştir. Preparing children for the future is as important as providing protection and care services for children in need of protection. The way to prepare a child for the future is undoubtedly education and training, which means academic success. This requires identifying the levels of academic achievement of children in care, identifying the components that affect their academic achievement, and planning and carrying out studies that will increase academic achievement by involving both children's institutions and schools in which they are educated.In this research, it is aimed to determine the academic success of high school students who are in the scope of children's home service model and to determine the components that affect their academic success and to determine the effects of these. In this context, 15 high school students who are actually staying in children's homes in Hatay province, 13 staff of the institution where children are under protection and care and 5 of the administrators and teachers related to the children in the school they participated in were included in the study. For the purpose of the research, qualitative data were obtained through face-to-face interviews with children, the staff of the institutions where the children were cared for and the school staff in the school where they were educated. Descriptive analysis technique was used in the analysis of the qualitative data obtained.According to the findings; the search for an inclusive academic achievement concept for children, the majority of children have insufficient academic achievement level, inadequate components of children in terms of positive impact on academic achievement, the physical structure of children's houses may have positive effects, and the effect of academic achievement within the organizational culture remains weak, applications and professional studies focused on academic success are inadequate, institution and school staff are inadequate for various reasons, cooperation between school/family/social environment should be increased, awareness of children, organization and school personnel about academic success remains weak that it is inadequate because it is not success-oriented and cannot serve its purpose. current service models should be developed.
Collections