Depresyonda bilişsel özellikler ve depresyonla başaçıkma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Çalışmada üniversite öğrencilerinin depresyon düzeyleri ve depresyonla başaçıkma biçimleri; hasta ve kontrol gruplarının bilişsel özellik ve başaçıkma biçimlerinin araştırılması amaçlandı. önce Selçuk Üniversitesinin çeşitli fakültelerinde okuyan 404 üniversite öğrencisine Beck Depresyon Ölçeği (BDÖ), Depresyonla Başaçıkma ölçeği (DBÖ) ve sosyodemografîk bilgi formu verildi Daha sonra Selçuk Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri Kliniğinde yatarak tedavi gören 50 depresif hasta ve 30 kişilik kontrol grubuna BDÖ, DBÖ, sosyodemografik bilgi formu ve Otomatik Düşünce Ölçeği (ODÖ) verildi. Verilerin istatistiksel analizi SPSS for Windows 5.0 programı yardımıyla t-test, ki-kare, ANOVA, Tukey HDS [Tukey'in gerçekten önemli farklar testi`], çoklu regresyon ve diskriminant analiz yöntemleri ile yapıldı. Kız ve erkek öğrencilerin BDÖ puanlarında anlamlı farklılık bulunmadı. Erkek öğrenciler depresyonla başaçıkmada bağımlılık-kaçış, aktif davranış ve meşguliyet davranış ve tutumları; kız öğrenciler ise duygusallık-saldırganlık ve pasif davranış tutum ve biçimlerim daha fazla kullanmaktadır. Hasta ve kontrol grubunun yaş, cinsiyet, sosyoekonomik yönden aralarında fark bulunmamıştır. Depresyon tanısı konulmuş hasta grubuyla kontrol grubunun BDÖ ve ODÖ ve ODÖ alt ölçek puanlan arasında anlamlı fark bulundu. Kişinin sosyal desteğinin ve eğitiminin yüksek, cinsiyetinin erkek olması BDÖ puanının azalması ile ilişkili iken, emekli, memur, işçi ve serbest meslek sahibi olma BDÖ puanı üzerine artırıcı etki göstermektedir. Hastalarda duygusallık-saldırganlık, tıbbi çözüm arayışı ve pasif davranış başaçıkma biçimleri; kontrol grubunda ise sosyal destek ve aldırmazlık-mizah tutum ve davranış biçimleri daha yüksektir. Depresif hastaların daha çok pasif ve bireysel davranış tarzlarım seçtiği bulundu. BDÖ bireylerin depresyon şiddetim belirlemede; ODÖ bilişsel bozuklukları göstermede; DBÖ ise hastaların başaçıkma beceri ve özelliklerini tesbit etme ve tedavi önceliğini belirlemede etkin yöntemler olarak değerlendirildi. 8.SUMMARY COGNITIVE FEATURES AND COPING STRATEGIES ON DEPRESSION There has been a growing interest in the role of cognitive features and coping strategies in depressive disorders. In this study, 404 students in various Faculty of The Selçuk University and 50 depressive patients and 30 normal subjects in clinic samples were compared by using Beck Depression Inventory (BDI), ATQ (Automatic Thoughts Questionaire) and DCQ (The Depression Coping Questionnaire). For statistical analysis used t-test, chi-square, ANOVA, Tukey's HDS, multipl regression and discriminant analysis. No differences were present between male students and female students on BDI scores. Male students gave significantly greater endorsement to indulgence-escape, activities and occupation. Female students gave significantly greater endorsement to the following coping strategies: emotionally-agression, passive behaviourity. There is no differences between the patients and the controls regarding age, sex, socioeconomic features. There is significantly difference BDI and ATQ and subscales points between depressed patients and nondepressed controls. BDI scores were correlated positively with ATQ scores. BDI scores decreased inpatients who have social support from family or colleagues, high education level and being male, however it increased under the pressure in the risky occupations; such as labour, civil servant, tradesman and retirement Depressed patients gave significantly greater endorsement to emotionally-agression, medication, and passive behaviourity. Nondepressed patients gave significantly greater endorsement to social support, and ignoring-humour. Finally, BDI, and ATQ differentiated depressed and nondepressed persons with acceptable reliability; The depressive patients had significantly greater depressive symptoms and automatic thoughts than the nondepressed persons. Depressed patients reported more use of passive and emotion-focused coping and less use of problem-focused coping than did nondepressed controls. 50
Collections