Acil servis çalışanları, bir ultrason simülatörü kullanarak fast (travmada odaklanmış abdominal ultrasonografi) konusunda yeterlilik elde edebilir mi?
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Giriş ve Amaç: FAST, travma hastalarında hastane öncesinde ve hastane ortamında kanamanın hızlı tespit edilmesi için etkili bir tanı yöntemi olarak önerilmektedir. Ancak FAST yapabilmek için uygulayıcının temel ultrason eğitimi alması gerekmektedir. Bu çalışmada bir üniversite hastanesi acil servisinde çalışanlarına FAST eğitimi verilmesinde ultrason simülatörlerinin etkinliği incelenmiştir.Gereç ve Yöntem: Bu çalışma, Selçuk Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesi Acil Tıp kliniğinde çalışan acil tıp asistanı, intörn doktor ve paramedikler üzerinde prospektif olarak yapıldı. Katılımcılara SonoSim® USG simülatörü ile teorik ve pratik FAST eğitimi verildi. Eğitim tamamlandıktan sonra tüm katılımcılara sırayla simülatör içeriğinde yer alan önceden seçilmiş 5 hasta senaryosu için FAST uygulaması, her bir hasta için ideal tanısal pencereyi bulması ve tanıyı söylenmesi istenmiştir. Ayrıca FAST uygulaması esnasında orada bulunan deneyimli bir uzman tarafından katılımcıların doğru görüntüyü elde edip edemedikleri ve elde ettikleri görüntüyle doğru tanı koyup koyamadıkları puanlandırılmıştır. Bulgular: Çalışmamıza, herbiri 20 kişiden oluşan acil tıp asistanları, intörn doktorlar ve paramedik gruplarının yer aldığı 60 katılımcı dahil edildi. Katılımcıların yaş ortalaması 28,14,3 olarak hesaplandı. Asistan doktorlar için doğru görüntüyü elde etme oranı %99,5, doğru tanı koyma oranı %94 olarak hesaplandı. İntörn doktorlar için doğru görüntüyü elde etme oranı %98,5, doğru tanı koyma oranı %88 olarak, paramedikler için ise doğru görüntüyü elde etme oranı %98, doğru tanı koyma oranı %81,5 olarak hesaplandı. Asistan doktorlar ve paramedikler kıdemlerine göre gruplandırıldıktan sonra, aynı meslek grubunda katılımcıların, kıdemlerine göre doğru görüntü elde etme ve doğru tanı koyma becerileri karşılaştırılmış ve kıdem grupları arasında anlamlı bir farklılık olmadığı tespit edilmiştir. Sonuç: Kursiyerlerin teorik bilgi düzeyinin simülatörde doğru görüntüyü elde etme becerilerini etkilemediği görülmüştür. Ancak eğitime katılan kursiyerlerin teorik bilgi düzeyleriyle, simülatörde FAST uygulayarak doğru tanı koyma becerilerinin doğru orantılı olarak etkilendiği görülmüştür. Çalışmamız göstermiştir ki; kısa bir teorik eğitim ve arkasından yapılacak simülatör eşliğinde pratik eğitimle sağlık çalışanları rahatlıkla FAST konusunda yeterlilik elde edebilirler. Introduction and Purpose: FAST is recommended as an efficient diagnostic method to determine hemorrhage rapidly in trauma patients in prehospital and hospital periods, but the operator must take basic ultrasonography course to apply FAST. In this study, we investigated efficiency of ultrasonography simulators in FAST course for residents working in a university hospital emergency room.Materials and Methods: This study was carried out prospectively on emergency medical assistants, intern doctors and paramedics in Selcuk University, Deparment of Emergency Medicine. Participants had theoretical and practical education using SonoSim® USG Simulator. After course, we wanted all the particapants to apply FAST in simulator setting for 5 patient script chosen beforehand, to find ideal diagnostic window and determine the diagnose for each patient, respectively. Also, during FAST examination an experienced expert graded to the participants whether they got the true imagiry and made the true diagnosis or not.Results: 60 participants take part in our study from emergency medical assistants, intern doctors and paramedic groups and each group consist of 20 participants. Average age of participants was calculated as 28,1±4,3. The ratio of getting true imagery and making true diagnosis was calculated as %99,5 and %94 among assistant doctors, %98,5 and %88 among intern doctors, %98 and %81,5 among paramedics, respectively. After assistant doctors and paramedics grouped according to their seniority, the participants in the same occupational groups didn't differ from each other significantly according to their seniority when their abilities were compared in getting true imagery and making true diagnosis.Conclusion: It was seen that the participants' theoratical knowledge level didn't effect their ability in getting true imagery in simulator but it was seen that participants' theoratical knowledge level and their making true diagnosis ability using FAST in simulator was correlated directly. Our study showed that medical staff can get competence in FAST easily by a practical course in company with simulator following a short theoratical course .
Collections