Eğitim yöneticisinin değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
bölüm vi özet ve öneriler özet Bu çalışmada, Türk Eğitim Sisteminde eğitim yönetici lerinin değerlendirilmesinin nasıl olduğu, Devlet Memurları Sicil Raporundaki soruların eğitim yöneticilerinin değerlen dirilmesindeki gerekliliği ve eğitim yöneticilerinin yeni bir değerlendirme sistemi hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma tarama modelindedir. Konu ile ilgili lite ratür taranmış, mevcut değerlendirme sistemine ilişkin olarak eğitim yöneticilerinin görüşleri, geliştirilen anket ile belirlenmiştir. Araştırmanın evrenini Konya ili oluşturmuştur. Konya'da görev yapan îl Milli Eğitim Gençlik ve Spor Müdürü ve Yardımcıları, Şube Müdürleri, îlçe Milli Eğitim Gençlik ve Spor Müdürleri, ilköğretim Müfettişleri, Lise ve Ortaokul Müdürlerinin tamamı araştırmaya dahil edilmiştir. İlkokulların sayılarının fazlalığı sebebiyle örneklem alma yoluna gidilmiştir. Toplam olarak 486 eğitim yöneticisine anket gönderilmiş bunun 350 'si (%72) geri dönmüştür. Veriler bilgisayar yoluyla değerlendirilmiştir. Anketlerle toplanan veriler bilgisayar ortamına akarılmış, tstatistiki analizlerde khi-kare 246247 yöntemi kullanılmıştır. Ayrıca veriler yüzde ve -frekans değerleriyle de belirtilmiştir. Eğitim yöneticilerinin sicil ve değerlendirme sistemi ne ait sorulara ilişkin görüşleri, (1) hiç, (2) az, (3) orta, (4) çok, (55 pekçok dereceleri ile belirlenmiştir. Türkiye'de eğitim yöneticilerinin değerlendirilmesi 3/13417 sayılı tüzük ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu 'na göre yürütülmektedir. 657 sayılı kanuna tabi kamu personeli için tek tip sicil -formu kullanılmaktadır. Devlet Memurları Sicil Raporu adı verilen form eğitim yöneticileri için de kullanıl maktadır. Eğitim yöneticileri tarafından, Devlet Memurları Sicil Raporu'nda yer alan sorular, eğitim yöneticilerinin değerlen dirilmesi için gerekli görülmektedir. Ancak, bu sicil raporu eğitim yöneticilerini değerlendirmek için yeterli değildir. Eğitim yöneticilerinin değerlendirme sistemi ile ilgili görüşlerini şöyle özetlemek mümkündür: 1. Mevcut sicil raporu ile eğitim yöneticilerinin, kişiliği, yeterliliği performansı, okul içi ve okul dışı davranışı yeterince degerlendirilememektedir. 2. Mevcut sicil raporu okulun amaçlarını gerçekleştirme derecesini orta derecede etkilemektedir. 3. Değerlendirmenin amacıyla, eğitimin amacını gerçekleştirmeye yönelik ilişki orta derecede görülmektedir. 4. Değerlendirme zaman zaman eğitim yöneticilerine baskı aracı olarak kullanılabilmektedir. 5. Değerlendirme ile ödüllendirme arasında bir ilişki kurulmamıştır.248 6. Eğitim yöneticilerine göre değerlendirme sistemi orta derecede geçerli, güvenilir ve objektif d ir. 7. Değerlendirme, yöneticilerin hizmet içi eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesinde pek kullanılmamaktadır. 8. Eğitim yöneticileri değerlendirme sistemini kısmen tatmin edici bulmaktadır. 9. Eğitim yöneticileri değerlendirme konusunda her - hangi bir eğitim programına katılmamışlardır. 10. Eğitim yöneticilerine göre ikinci sicil amirleri birinci sicil amirlerinin etkisinde kalmaktadır. 11. Eğitim yöneticilerine göre, değerlendirme sonuçları personele bildirilmeli, eksik görülen yönlerin gidirilmesi için hizmet içi eğitime tabi tutulmalıdır. 12. Değerlendirme eğitim yöneticilerinin kendilerinin geliştirmeleri için araç olmalıdır, 13. Eğitim yöneticilerine göre değerlendirme sistemi gizli olmalıdır. 14. Değerlendirme sistemini amacı teşkilat ve yönetimi geliştirmek, verimliliği artırmak olmalıdır, 15. Değerlendirme sistemi her zaman yenilik ve gelişmelere açık olmalıdır. Eğitim yöneticileri için yeni bir değerlendirme sistemi geliştirilmelidir. öneri 1er 1. Araştırma bulguları ve eğitim yöneticilerinin anket üzerine yazdığı görüşler açıkça göstermektedir ki, ülkemizde eğitim yönetimi problemlerinin büyük çoğunluğu, eğitim yönetimi makamlarını dolduran şahısların bu. görevler249 için hizmet öncesi hazırlanmadıklarından doğmaktadır. Eğitim yöneticileri, hizmet öncesi yetiştirilmelidir. `ögretmen- Yönetici` tipi artık bırakılmalıdır. 2. Değerlendirmenin etkili bir şekilde yapılması, fer din ve teşkilatın gelişmesine katkıda bulunması, sicil amirlerinin bu konuda eğitilmelerine bağlıdır. Bu sebeble, personel değerlendirmesi konusuna önem verilmeli, bu amaçla düzenlenecek hizmet içi eğitim programları vasıtasıyla sicil amirlerine değerlendirmenin amacı, yararları ve değerlendirme sonuçlarından nasıl -faydalanılacağı konusunda gerekli bilgi verilmelidir. Hizmet içi eğitim yoluyla, değerlendirmede ortak normların oluşması sağlanmalıdır. Böylece sicil formlarında yer alan özelliklerin -Farklı yöneticiler tarafından farklı olarak anlaşılması ve uygulanması önlenmelidir. 3. Değerlendirmelere esas olmak üzere, eğitim yöneti cilerinin görev, yetki ve sorumlulukları açıkça belirlenmeli. Görev ve iş tanımları yapılmalıdır. 4. Değerlendirme-ödüllendirme arasında daha sıkı bir bağ kurulmalıdır. 5. Değerlendirme konusunda, yetki yukarıdan aşağıya doğru aktarılmalıdır. Okul yöneticiler in.e değerlendirme konusunda daha -fazla yetki verilmelidir. Değerlendirmeye iş - arkadaşlarının katılması için çalışmalar yapılamalıdır. h. Değerlendirme sistemi açık olmalıdır. Değerlendiri lenin eksiklikleri, hataları üstün ve zayıf yönleri kendisine bildirilmelidir. Değerlendirme sonuçlarının sicil raporların da saklanmasının ne teşkilata ne de terde bir faydasıbölüm vi özet ve öneriler özet Bu çalışmada, Türk Eğitim Sisteminde eğitim yöneticilerinin değerlendirilmesinin nasıl olduğu, Devlet Memurları Sicil Raporundaki soruların eğitim yöneticilerinin değerlen dirilmesindeki gerekliliği ve eğitim yöneticilerinin yeni bir değerlendirme sistemi hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma tarama modelindedir. Konu ile ilgili literatür taranmış, mevcut değerlendirme sistemine ilişkin olarak eğitim yöneticilerinin görüşleri, geliştirilen anket ile belirlenmiştir. Araştırmanın evrenini Konya ili oluşturmuştur. Konya'da görev yapan îl Milli Eğitim Gençlik ve Spor Müdürü ve Yardımcıları, Şube Müdürleri, îlçe Milli Eğitim Gençlik ve Spor Müdürleri, ilköğretim Müfettişleri, Lise ve Ortaokul Müdürlerinin tamamı araştırmaya dahil edilmiştir. İlkokulların sayılarının fazlalığı sebebiyle örneklem alma yoluna gidilmiştir. Toplam olarak 486 eğitim yöneticisine anket gönderilmiş bunun 350 'si (%72) geri dönmüştür. Veriler bilgisayar yoluyla değerlendirilmiştir. Anketlerle toplanan veriler bilgisayar ortamına akarılmış, tstatistiki analizlerde khi-kare 246251 SUMMARY EVALUATION OF EDUCATIONAL ADMINISTRATORS How administrators of education in Turkish Education system has been evaluated, and the necessity o-f the questions in Record Reports o-f government o-fficials in evaluating administrators o-f education and specifying, the opinions o-f administrators o-f education about a new evaluation system has been aimed in the study. The search is a. kind of survey. The literature about this subject has been surveyed and the opinions of administratcrs of education about the present evaluation system have been determined by the questionnaire which has b e en i n pro v e d. The content of the search consists of the city of Konya. The Director and assistant directors of Education and Youth and Epor-t in Konya and directors of branch offices, directors c( Education and Youth and Sport from administrative districts ^itnin Konya, inspectors of primary education, all director- o *` middle and hiçH schools have been included in tins search. Since the number of elementary schools is great; a technique of working on samples has been employed. The questionnaire was sent to totally 486 administrators of education 350 of which came back. Data were evaluated by computer. Data which had been gathered up by surveying were transferred to computer, and with the prepared programı, data analyses' were made. Chi- square method 251 SUMMARY EVALUATION OF EDUCATIONAL ADMINISTRATORS How administrators of education in Turkish Education system has been evaluated, and the necessity o-f the questions in Record Reports o-f government o-fficials in evaluating administrators o-f education and specifying, the opinions o-f administrators o-f education about a new evaluation system has been aimed in the study. The search is a. kind of survey. The literature about this subject has been surveyed and the opinions of administratcrs of education about the present evaluation system have been determined by the questionnaire which has b e en i n pro v e d. The content of the search consists of the city of Konya. The Director and assistant directors of Education and Youth and Epor-t in Konya and directors of branch offices, directors c( Education and Youth and Sport from administrative districts ^itnin Konya, inspectors of primary education, all director- o *` middle and hiçH schools have been included in tins search. Since the number of elementary schools is great; a technique of working on samples has been employed. The questionnaire was sent to totally 486 administrators of education 350 of which came back. Data were evaluated by computer. Data which had been gathered up by surveying were transferred to computer, and with the prepared programı, data analyses' were made. Chi- square method252 was used i- statistical analyses. Data were also specified by the value of percent and frequency. The opinions of administrators of education about the evaluation system and register were as (1). never (2) »a little (3). moderate (4). much (5). very much. Evaluation of administrators of education in Turkey has been carried out according to regulations with the register 3/13417 and the law with the number of 657 for Bovernment Officials. A single type of form of register has been used for the administrators of education who belong to 657. The form which is called record report of officials has also been used for administrators of education. Questions which are in the register record of Government officials have also been required to evaluate administrators of education but this is not sufficient for the evaluation of administrators of education. Opinions of the administrators of education about the evaluation system a.re as follows; 1. The personality, efficiency and performance and behaviors of administrators of education in school or out of school had not been evaluated sufficiently by means of the present record report. 2. The present register report had a little influence an the degree of realization of the school goals. 3. The relationship between the aim of evaluation and realising the aim of education was not tight enough.253 4. Evaluation, from time to time, has been used as a means of pressure. 5. There was no relationship between evaluation and rewarding. 6. Evaluation system is medium valid, trusty, and objective. 7. Evaluation has not been used in determining the in service training needs of administrators. 8. They find the evaluation system partly sufficient. 9.. Administrators of education has not taken port in any educational programs about evaluation. 10. According to them the second record chiefs have been influenced by the first register chiefs. 11. According to them, the result of evaluation must be told to personnel and they must have in-service education to complete their incompetency. 12. Evaluation must be a means to an end for administrators of education to develop themselves. 13. ' According to them, evaluation system must be secret. 14. Developing administration and organisation and increasing productivity must be the purpose of evaluation. 15. The system of evaluation must always be open to innovations. 16. A new evaluation system must be developed for administrators of education.254 EKLER EK Sayfa 1. Araştırmada Kul lanı lan Anket Formu.............. ;0 ` 2. T.C. Devlet Memurları Sicil Raporu.............. 268 3. S. ü. Eğitim Fakültesi Dekanlığının Araştırma A ül. X il JT ^ tU J, ^ X a a * u a m a a a a a a a a a a a a a a a m a a a a a a a a a a a a m a a ` ?^Q 4. Konya Valiliği Tarafından Verilen Araştırma t,ni 270.UJÜ.tlJ,mmmamaaaaaaamanaaaaaaaaaanaaaaaamaaaaaamBa*a
Collections