İlkokul 5.sınıf matematik programının bilişsel hedeflerinin değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
95 ÖZET Bu araştırmada, halen uygulanmakta olan ilkokul 5. sınıf matematik programına göre, Konya'da farklı sosyo-eko- nomik çevre İlkokullarında sunulan öğretim hizmetinin, prog ramın amaçlarını gerçekleştirme yönünden etkililiği araştı rılmıştır. Bu araştırmada, 1987-1988 Öğretim yılında örnekleme dahil edilen farklı sosyo-ekonomik düzeydeki ilkokulların 5. sınıflarından tesadüfi olarak seçilen ikişer şubesine mate matik başarı testi uygulanmıştır. Bu test 2.9.1983 tarih ve 5337 sayılı Talim Terbiye Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan ilkokul Matematik Programının 5. sınıfın amaçları dikkate a- lınarak hazırlanmıştır. Mevcut ilkokul 5. sınıf Matematik Programı ile ilgi li olarak, 5. sınıf öğretmenlerinin görüşlerini almak üzere, farklı sosyo-ekonomik çevre ilkokullarında görev yapan 139 ilkokul öğretmeni nede anket uygulanmıştır. Bu araştırmayla şu sorulara cevap aranmıştır; l.îlkokul matematik programında yer alan 5. sınıf in amaçları ; a) Kavrama düzeyinde, b) Uygulama düzeyinde, ne ölçüde gerçekleşmektedir? 2. 5. sınıf in amaçlarının gerçekleşme oranı, farklı sosyo-ekonomik düzeydeki okullara göre nasıl bir değişme göstermek tedir? 3. Matematik dersinin amaçlarının gerçekleşme oranı cinsiyete göre farklılık göstermekte midir?96 4. Farklı s o syo -ekonomik çevre ilkokullarında görev yapan ilkokul 5. sınıf öğretmenlerinin mevcut ilkokul prog - ramı hakkındaki görüşleri ile programın öğelerine ilişkin görüşleri nelerdir? 5. Testlerden elde edilen öğrencilerin başarı durum ları ile, öğretmenlerin programın değerlendirilmesine iliş kin görüşleri arasında nasıl bir ilişki vardır? Bu araştırmanın yapılmasında şu istatistiki işlem - lere başvurulmuştur. Testlerde, Okul türlerine ve cinsiye - t e göre değişmenin olup olmadığını anlamak amacıyla varyans analizi uygulaması yapılmış, manidarlığın kaynağının belir lenmesinde de 't' testine başvurulmuştur. Anketlerde ise, frekans ve yüzdeliklerle, kay-kare tekniğine başvurulmuştur. Kay-kare değerinin manidar çıkması halinde, manidarlığın de recesini ölçmek içinde kontincesi katsayısı kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular aşağıda maddeler halinde özetlenmiştir; 1. Öğrencilere uygulanan matematik başarı testinin sonucunda, öğrencilerin kavrama ve uygulama düzeyindeki so rulara verdikleri cevaplarda önemli bir farklılığın olmadı ğı görülmüştür. 2. Farklı sosyo-ekonomik çevre okullarında okuyan öğ rencilerin testten elde ettikleri başarıları arasında önem li farklılıklar bulunmuştur* P<.001). 3. Kız ve erkek öğrencilerinde testten elde ettikle ri başarılar» arasında farklılıklar çıkmıştır. Erkek öğren - çiler, kızöğrencilere göre testten daha fazla başarı göster mişlerdir (P<. 05).97 4. Mevcut ilkokul 5. sınıf Matematik Programının uy gulamadaki durumu ile ilgili 5. sınıf öğretmenlerine uygula nan anketten elde edilen sonuçlara göre? a)Anketin `kişisel bilgiler` bölümünde öğretmen - lerin kendilerine ait sorulara yer verilmiştir. Anket uy - gulanan öğretmenlerin/ çoğunlukla meslekteki kıdemleri 15 ya İm üstünde görülmektedir. Öğretmenlerin çoğunluğu, ilk - öğretmen okulu çıkışlı olduğu için, `Açık Öğretim Ön Lisans` programına katılmışlardır. Modern matematikle ilgili hizmet içi eğitim kurslarının yeterli olmadığını ve bugünkü matema tik programını uygulamada bazı güçlüklerinin olduğunu be lirtmişlerdir. b)3u araştırmada ilkokul matematik programındaki 5. sınıfın amaçlarının bilişsel hedefleri dikkate alınarak soru hazırlandığından, anketin ikinci bölümünde amaçlara i- lişkin sorularla, Programın öğeleri olan Muhteva, Metot ve Değerlendirmeye ait sorulara yer verilmiştir. öğretmenler, aritmetikle ilgili amaçları, geometriy le ilgili amaçlardan daha kolay bulmaktadırlar. Amaçların gerçekleştirilme düzeyi genelde iyi derecede gösterilirken kazanılması istenilen davranışların çok fazla olduğu belir tilmiştir. Amaçların ve davranışların fazlalığı, sürenin az ve sınıfların kalabalık olması, planlara bağlı kalmak, alış tırma ve tekrarlara fazla yer verememek amaçların gerçekleş tirilmesini olumsuz yönde etkilemektedir. c)Ders programlarındaki Muhtevanın amaçlara uygun olduğu belirtilirken, matematik öğretiminde sadece ders ki tabı yeterli görülmemektedir.98 d)Matematik öğretiminde kullanılan metotlar daha çok anlatım, bunun yanında, problem çözme veya soru-cevap metodunada yer verildiği görülmektedir. Matematiği öğrenme ye karşı ilgi, matematik öğretimi için haftalık ders saati süresi ve sınıf mevcutları, farklı sosyo-ekonomik çevre o- kullarında görev yapan öğretmenlere göre değişmektedir. e) öğrencinin matematik dersinde öğrendiklerini ge nellikle klasik sözlü-yazılı veya test usulüyle değerlendir diklerini, geri besleme (feed back) ye başvuramadıklarını be- lirtmi ş lerdir. 5. Sonuçta öğrencilerin başarı durumlarıyla, öğret - menlerin programın değerlendirilmesine ilişkin görüşleri a- rasında benzer ilişkilerin olduğu görülmüştür.
Collections