Yönetim fonksiyonları açısından imam-hatip liselerinin değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma ile imam-Hatip Liselerinde yönetim f onksiyanla rı adı verilen karar verme, olanlama, organize etme, haberleşme, koordine etme ve değerlendirmeye ilişkin aksaklıkları tesbit et mek ve güvenilir çözüm yolu bulmak suretiyle süitimde verimi arttırmak amaçlanmıştır. Araştı rma tarama mode l i nded i r. Konu ile ilgili l i ter atür ta ranmıs, İmam-Hatip Liselerinde yönetim fonksiyonlarının işleyi şine ilişkin idareci ve öğretmenlerin görüşleri geliştirilen an ketlerle belirlenmiştir. Araştırmanın evrenini Konya ili oluşturmuştur. Konya il sı nırları içinde bulunan bütün Îmam-Hatip Liselerinde görev yapan idareci ve öğretmenler araştırmaya dahil edilmiştir. İdareci ve öğretmenlerin sayılarının fazla olması sebebiyle örneklem alma yoluna gidilmiştir. Toolam olarak 500 idareci ve öğretmene anket gönderilmiş bu nun 352 'si geri dönmüştür, veriler bilgisayar yoluyla değerlen dirilmiştir. Anketlerle toplanan veriler bilgisayar ortamına ak tarılmış, istatistiki analizlerde Khı-kare yöntemi kullanılmış tır. Ayıca veriler yüzde ve frekans değerleriyle de belirlenmiş tir. Deneklerin yönetim fonksiyonlarının islemesine ilişkin aö-137 rüsleri,(1) hiç, <2) az, (3) orta, (4) çok, (5) pekçok derece leriyle belirlenmiştir. Îmam-Hatip Lisesi idareci ve öğretmenlerinin yönetim fonksi yonlarına ilişkin görüşlerini söyle özetlemek mümkündür; 1-Deneklerin yarısından çoğu hi ç hizmet-içi eğitim kursuna katılmamıştır. Dolayısıyla mesleği ile ilgili alanda gelişen ve değişen teknolojiyi izleyememektedir. 2-îmam-Hatip Lisesi idarecilerinin tamamına yakınının (% 99) hizmet öncesi eğitim yöneticiliği veya okul yöneticiliği progra mından geçmemesi, hizmet içinde ise bu yöneticilerin yarıya ya kınının hic bir hizmet-ici eğitim - imkanından yararlandın 1 maması bu konuda hizmet-ici eğitim ihtiyacını belirtmektedir. Okul yö neticileri, yöneticiliği tecrübe yoluyla kazanmaya çalışmakta dır. 3-Eğitim sisteminde asın merkeziyetçilik Îmam-Hatip Lise sinde karar yetki ve fonksiyonlarının rasyonel bir şekilde da ğılımını engellemektedir. 4-îmam-Hatip Liselerine eleman tayin edilirken yetki, yeter lilik ve okulun amaçları pek dikkate alınmamaktadır. 5-îmam-Hati p Liselerine idareci tayininde sadece geleneksel sicil raporlarının değerlendirilmesi yeterli bulunmamıştır. 6-Yüksek bir din eğitim kurumundan mezun olduktan ve uzun bir süre Îmam-Hatip Lisesi dışında görev yaptıktan sonra bu lise-138 lere doğrudan doğruya atanma, sistemde verimliliği düşürmektedir. 7-îmam-Hatip Liseleri dinî tören ve ibadetlerimizde görev a lacak dinî pratikleri icra edecek elemanları istenilen düzeyde yetişti rememek ted i r. 3-İmam-Hatip Lisesinde uygulanan programlarla bu liselerin amaçları arasında uyumluluk az bulunmaktadır. 9-lmam-Hatip Lisesi İdarecileri etrafında semoatik bir hava meydana get i rememek ted i r. iö-Imam-Hatip Lisesinde meslek dersleri öğretmenleri ile kültür dersleri öğretmenleri koordineli bir şekilde çalışamamak tadır. i İ-îmam-Hatip Lisesi idarecileri çevreyi etki leyebil mekte d i r. 12-İmam-Hatip Lisesi idarecileri bu okullardaki personeli pek etki leyememektedir. 13-lmam-Hatip Liselerinde değerlendirme yapılırken bu lise lerin amaçları dikkate alınmamaktadır. I4-Imam-Hat ip Lisesi programları mesleğe ve hayata yeteri kadar dönük görünmemektedir. 15-Teftis raporlarından İmam-Hatio Liselerini geliştirmede orta düzeyde yararlanılmaktadır.
Collections