Öğretmen-yönetici-veli ve müfettişlerin `ilkokul programı` hakkındaki görüşleri (Konya ilinde bir araştırma)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
207 BÖLÜM VI ÖZET Bu çalışma, 1968 ilköğretim programının öğretmen, yönetici, ilköğretim müfettişi ve öğrenci velileri tarafından değerlendirmesini yapmak ve proğramın geliştirilmesi için öneriler getirmek amacıyla yapılmıştır. Araştırma tarama modelinde yapılmış olup, çalışma evreni Konya Büyükşehir Karatay, Meram ve Selçuklu merkez ilçe ve kasaba ilkokullarında görevli yöneticiler, beşinci sınıfı okutan öğretmenler ile beşinci sınıf öğrenci velileri ve 11 Millî Eğitim Müdürlüğünde görevli ilköğretim müfettişleridir. Araştırmanın örneklemi ise, evrendeki ilkokullarda görevli yöneticiler, beşinci sınıfları okutan sınıf öğretmenleri ve ilk öğretim müfettişlerinin tamamı ile toplam siy ısı, 11 200 kişi olan beşinci sınıf öğrenci velilerinden; Sence»-' in örnek büyüklüğünü tesbit amacıyla geliştirdiği tablodan faydalanılarak seçilen 600 öğrenci velisinden meydana gelmektedir. Araştırmada verilerin toplanmasında iki yol izlenmiştir. Bunlardan biri kaynak tarama şeklinde yapılmış, diğeri ise deneklere anket uygulanmıştır. Uygulayıcı deneklere ayrı, öğrenci velilerine ayrı olmak üzere araştırmada iki tür anket kullanılmıştır. Toplanan verilerin işlenmesi elle ve elektromekanik yolla yapılmıştır. Bilgisayar ortamına aktarılan bilgiler zaman zaman kontrol edilmiştir. Bütün anket sorularının Kh -kare (x* ) çözümlemesi yapılmıştır.209 olarak; yalnız becerilerin düzenlenmesi konusunda, tahsil pozisyonunda farklı görüş çıkmıştır. C. Muhteva (İçerik) İle İlgili Sonuçlar: 1. ilkokul programın muhteva boyutunu oluşturan ders programlarının düzenlenmesiyle ilgili olarak kadın deneklerin, öğretimin toplulaştırılması ve matematik ders programının düzenlenmesi hakkında farklı görüşler ortaya koymuşlardır. Bu görüşler öğretimde toplulaştırmanın lehine olurken, matematik proğramında birbirine yakın `Katılırım`, `Kısmen katılırım` şeklinde ortaya çıktığı görülmüştür. 2. Görevlerine göre deneklerin; öğretimde toplulaştırma ile Sosyal Bilgiler, Türkçe ve Matematik ders programları hak kındaki görüşleri farklıdır. Bu fark, öğretimin toplulaştırılması ve Türkçe ders programının düzenlenmesi lehine olup, diğer konularda denekler farklı düşünmektedirler. 3. Kıdemlerine göre denekler farklı düşünmemektedir. 4. Deneklerin mezun oldukları okullara göre öğretimin toplulaştırılmasında ve Türkçe ders programında farklı görüşler de olduğu görülmektedir. 5. Hizmet içi eğitim kurslarına katılmalarına göre deneklerin sosyal bilgiler ve matematik ders programları hakkında görüşlerinde fark olup; sosyal bilgiler programına `Kısmen katılırım` ve matematik ders programına ise, yüksek oranda `Katılmam` görüşünü belirttikleri görülmüştür. 6. Meslekî yayın takibine göre denekler; sosyal bilgiler ders programı hakkında farklı görüş ortaya koymuşlardır. Denekler bu programın düzenlenmesiyle ilgili olarak ve yüksek oranda210 `Kısmen katılırım` görüşünde farklılık yaratmışlardır. 7. öğrenci velileri, ilkokul programının muhtevasıyla ilgili görüşlerinde ise yalnız cinsiyete göre, hayat bilgisi ders programında farklı görüş belirttikleri görülmüştür. Bu görüş program düşeninin lehinedir. Velilerin tahsil durumları, meslekleri ve gelir durumlarına göre de muhtevanın düzenlenmesi konusunda farklı görüşleri çıkmamıştır. Bu görüşler genelde `Katılırım` şeklinde belirmiştir. C. öğrenme ve öğretme Süreçleriyle İlgili Sonuçlar: 1. örnekleme giren öğretmen, yönetici ve ilköğretim müfettişleri, ünite basamaklarının işlenişi ve anlatma metodunun kullanılması ile ilgili olarak cinsiyetlerine, görevlerine, kıdemlerine, hizmet içi eğitim kursuna katılma ve meslekî yayın ta kıp etme durumlarına göre farklı görüş belirtmedikleri anlaşılmıştır. 2. Aynı deneklerin, problem çözme metodu ve seviye grubu ile çalışma hakkında ise cinsiyet ve görevlerine göre farklı görüşte oldukları anlaşılmaktadır. Mezun olduğu okula göre ise farklılık seviye grubu çalışmasında görülmektedir. Velilerden bu boyutla ilgili görüş istenmemiştir. D. Değerlendirme ile ilgili Sonuçlar: 1. öğretmen, yönetici ve ilköğretim müfettişi deneklerin cinsiyetlerine, görevlerine, mezun oldukları okula ve hizmetiçi eğitime katılma durumuna göre; ünitenin değerlendirilmesi hak kında görüş farklılıklarının olduğu görülürken, kıdemlerine göre bir fark bulunmamıştır.211 2. Ara. değerlendirme ile ilgili deneklerin cinsiyetleri ne, görevlerine ve mezun oldukları okullara göre farklı görüş belittikleri görülmüştür. Deneklerin kıdem, hizmet içi eğitime katılma ve mesleki yayın takip etmelerine göre farklı görüş belirtmedikleri anlaşılmaktadır. 3. ünitenin genel değerlendirmesine deneklerin cinsiyet ve görevleri pozisyonuna göre farklı görüşler ortaya koydukları, diğer pozisyonlar da ise farklı görüş getirmedikleri görülmüş tür. 4. Okul ve şube öğretmenler kurulunun program geliştirme ile ilgili görevlerini yerine getirmede deneklerin cinsiyetleri ne, görevlerine ve hizmet içi eğitime katılımlarına göre farklı görüşler ortaya koydukları anlaşılmakla olup, kıdem ve mezun oldukları okullara göre görüşlerde herhangi bir fark görülmemiştir. 5. öğrenci velilerinin sınav ve sonuçları hakkında mesleklerine göre farklı görüş ortaya koydukları görülürken; cinsi yet, tahsil ve gelir pozisyonlarına göre farklı görüş belirtmedikleri görülmektedir. G. Veli deneklerin tahsil ve meslek pozisyonuna göre, testlerle ilgili farklı görüş belirttikleri, cinsiyet ve gelirlerine göre ise farklı görüş belirtmedikleri anlaşılmıştır. 7. öğrenci velileri, bütün pozisyonlara göre ev ödevleri ile ilgili farklı görüş belirtmedikleri anlaşılmaktadır. 8. öğretmen, yönetici ve ilköğretim müfettişi deneklerin, ders gezileri hakkında; cinsiyet, görev ve mezun oldukları okullara göre farklı görüş belirttikleri görülmüştür.212 9. Demokratik tutumla i iyili olarak deneklerin cinsiyet, görev ve mezun olduğu okula güre farklı görüş ortaya koydukları tesbit edilmiştir. 10. öğrenci velilerinin cinsiyet, tahsil; meslek ve gelir pozisyonlarına göre; Okul-Aile Birlikleri ve Sınıf öğretmenliği yanında bazı derslerin branş öğretmenleri tarafından okutulması hakkında farklı bir görüş ortaya koymadıkları anlaşılmaktadır.
Collections