Disiplinin yönetimdeki fonksiyonu
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
91 BÖLÜM VI ÖZET Bu çalışma, disiplinin yönetim Üzerindeki fonksiyonu Üze rinde öğretmen, yönetici ve ilköğretim müfettişlerine yöneltilen anket çalışması üzerinde bulgular elde etmek ve öneriler getir mek amacıyla yapılmıştır. Araştırma tarama modelinde yapılmış olup, çalışma evreni Konya ili merkez ilçelerinde görevli öğretmen, yönetici ve 11 Milli Eğitim Müdürlüğünde görevli ilköğretim müfettişleridir. Araştırmanın örneklerdi ise, evrendeki ilkokulların ve orta okulların bir kısmında görev yapan öğretmen, yönetici ve 1 1 Mil li Eğitim Müdürlüğünde görev yapan ilköğretim müfettişleridir. Deneklerin 300 öğretmen, 50 yönetici ve 50 ilköğretim müfettişi olmak üzere toplam 400 kişiden oluşmaktadır. Araştırmada v®riltarin toplanmasında iki yol izlenmiştir. Bunlardan biri kaynak tarama şeklinde yapılmış, diğeri ise de neklere anket uygulanmıştır. Toplanan verilerin işlenmesi elle ve elektronik yolla ya pılmıştır. Bii.gi»«y&r ortamın» aktarılan bilgiler zaman zaman kontrol edilmiştir. Bütün anket sorularının Khi-Kare <x-*) çözürn- 1 »fries i yapılmıştır. Bulgular, araştırmanın alt problemlerine göre tablolaşt ırı- larak, yorumları yapılmıştır. Bu Araştırmanın Sonucu özetle? A) Kimlik Bilgileriyle İlgili Sonuçlara 1- örnekleme, 280 öğretmen, 50 yönetici ve 50 ilköğretim92 müfettişleri olmak üzere toplam 380 kişi girmektedir. 2- örnekleme giren deneklerin % 46' sı kadın, % 34' U ise erkekt ir. 3- örnekleme giren deneklerin `A 13' ü müfettiş, `A 13' ü yöne tici ve `A 74' ü öğretmendir. 4- Deneklerin `A 5£' sinin ön lisans eğitim mezunu ve diğerle rinin ise 3 yıllık ve 4 yıllık yüksek okul çıkışlı ol dukları görülmektedir. 5- Deneklerin '/« 70' i sınıf öğretmenliği ve `/- 30' u ise çe şitli branşlardandır. Yöneticilerin yönetim bölümünden hemen hemen hiç bulunmamaları düşündürücü bulunmuştur. 6- Deneklerin `/. 13' nün disiplin cezasını aldığı, `/. 87'nin disiplin cezasını olmadığı görülmüştür. B) Disiplinle İlgili Anketin Sonuçları s 1- Disiplinin, yönetim düzeni içinde yer alan kişilerin uy makla yükümlü oldukları kurallar olduğuna, deneklerin 'A 89' u `orta` ve `çok` derecede katılmaktadırlar. 2- Denekler, disiplinin yönetimde önemli bir yeri olduğuna, farklı derecede görüş belirtmekle birlikte, genel anlam da `/. 91 gibi yüksek bir oranda önemli bulmaktadırlar. 3- Deneklerin ifadelerinden disiplinin yerinde ve amacırı& uygun */. 82 oranında `az` ve `orta` derecede anlaşıldığı ve kullanıldığı ifade edilmektedir. 4- Denekler, genel anlamda `A 76 oranında `az` ve `orta` de recede disiplin kavramını somut ve ani ışı lir buldukları nı belirtmektedirler. 5- Yöneticilerin disiplin uygulamalarında istenilen düzeyde93 tarafsızlık ve eşitlik ilkesine uymadıkları, uyma dere cesinin % 65 `as` ve `orta` derecede olduğu anlaşılmak tadır. S- Okullarda yöneticilerin '/. 5S `orta` derecede otoriter disiplin anlayışında oldukları ve % £7 oranında `çok` derecesinde otoriter bulundukları belirlenmiştir. 7- Yöneticilerin okullarda `/. 88 derecesinde demokratik di siplin anlayışında `orta` ve `çok` derecesinde bulunduk ları ve bu durumun da sevindirici olduğu söylenebilir. 8- Denekler `disiplin otorite ve başıboşluk arasında kuru lan bir denge olduğuna` % 49 oranında çok derecesinde kat ı İmi şiardır. 9- Otoriter disiplin anlayışının, yetersiz bilgi düzeyinde ki yöneticilerde mevcut olduğuna, genel anlamda % 71 `orta` ve `çok` derecesinde katıldıkları görülmektedir. 10- Denekler, öğretmenleri disiplin konusunda bilgi verilme sinin gerektiğine 'A 67 oranında `çok` şeklinde belirt mektedirler. 11- Denekler ve disiplin cezalarının ağırlaştırılması, yöne timin etkililiği için gerekli bulmamaktadırlar. 1£~ Denekler çoğunlukla disiplin cezalarının caydırıcılığını */. 67 oranında `az` ve `orta` bulmaktadırlar. 13- Yöneticilerin öğretmenlere demokratik yaklaşım ile di siplin suçlarının azalacağına `çok` derecesinde katılma ?/. 72' d ir. 14- öğretmenlerin disiplin suçları hakkındaki bilgileri % 81 `orta` ve `az` bulunmaktadır.94 15- Yöneticilerin disiplin hakkındaki bilgileri, % 77 `orta` ve `az` derecesinde bulunmaktadır. Yöneticilik v® »içil amiri olmak bakımından bu oran olumsuz yünde bUyUk kabul ©di lebi 1 ir. 16- Müfettişlerin disiplin soruşturmalarındaki yaklaşımları `/. 73 `az` ve `orta` derecede bulunmuştur. Bu sonuç üze rinde düşünülmelidir. Yeterli hale getirilmeleri için gerekli tedbir alınmalıdır. 17- Öğretmen-yönetici ve ilköğretim müfettişlerinin disiplin anlayışlarındaki farklılığın `/. 67 oranında `orta` ve `çok` derecesinde bulunması düşündürücüdür. Bu derecedeki görüş farklılığın mutlaka kaldırılması gereklidir. 18- Yöneticilerin disiplini, otorite kurmada kullandıkları `orta` derecede kabul edilebilir. % 13 denek kullanılma dığı görüşünde bulunmaktadır. 19- öğretmenlerin % 69 oranında, `orta` ve `az` derecesinde disiplin anlayışına sahip oldukları anlaşılmaktadır. Öğretmenlere disiplin konusunda bilgi verilmesi gerekti ği görüşünü kuvvetlendirmektedir. £0- Yöneticilerin demokratik disiplin anlayışı ile hareket etmelerinin `/. 77 oranında `orta` ve `çok` derecesinde yeterli olacağı açığa çıkmaktadır. Sİ- En etkili disiplin anlayışının, demokratik disiplin an layışı olduğu yüksek oranda `/. 76 `çok` kabul edilmekte dir. ££- Şenel anlamda öğretmenlerin yönetimdeki karara katılma ları ile disiplin problemlerinin azalacağı görüşü kabul95 edi lmektedir. S3- Yöneticilerin babacan tavır takınmaları ile disiplin ©uçlarının artmayacağı görüşü belirtilmektedir. £4- Nemelazımcı yöneticilerin ise disiplin suçlarını artıra cağı `/. 85 oranında, `orta` ve `çok` derecede kat ılınmak tadır. £5- İlimizdeki disiplin olaylarına karşı uygulamaların `A 59 `orta` derecede bulunduğu görüşü ileri sürülmektedir. £6- Disiplin suçların işlenmesinde `/. 71 oranında `orta` ve `çok` derecesinde mevzuat ve uygulama arasındaki farklı lıktan doğduğu söylenmektedir. £7- Yönetimde liderlik davranışının önemli olduğu ve disip lin suçlarını azalttığı görüşü belirtilmektedir. £8- Liderlik davranışına sahip yöneticiler kadar olmasa da, amirlik davranışına sahip yönetici tiplerinin de disip lin suçlarını azalttığı görüşü belirtilmektedir. £9- Kurumun amaçlarını gerçekleştirmede, disiplinin etkili bir araç olduğu görüşü `A 70 oranında `orta` ve `çok` de recesinde kabul edilmektedir.
Collections